Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové největší letadlo světa se představí už příští týden. Je tak obří, že i legendární Antonov Mriya spolkne jako malinu
10.6.2025 | Petr Prokopec
Vývoj na poli aut nám tak trochu skomírá a míří spíš bokem, letadla ale po dekádách strávených v podobném klinči znovu směřují k překonávání historických maxim. Vedle nových supersoniků se tak chystá i nové obří dopravní letadlo. Říká si WindRunner.
Příští týden bude na pařížském letišti Le Bourget zahájena tamní Paris Air Show. Jde o jednu z největších akcí svého druhu na světě, načež lze jistojistě počítat s velkou účastí ze strany vystavovatelů i diváků. Mezi ty první se zařadí i společnost Radia, která byla založena před pouhými devíti lety lidmi, jež pracovali pro MIT či Boeing. Ti se pak rozhodli, že sestrojí největší letadlo v historii, které překoná i legendární Antonov AN-225 Mriya. Ten od špičky až po ocas měří 84 metrů.
WindRunner, jak zní název novinky, je v jiné lize - dlouhý má být neskutečných 108 metrů. Na palubu pak dle nově upravených specifikací pobere 7 700 kubických metrů nákladu, což je o trochu méně, než bylo původně oznámeno (8 200 kubických metrů). Takový Airbus Beluga XL (2 209 kubických metrů) je však stále překonán o parník. Důvodem takové kapacity jsou někdejší záměry firmy Radia, neboť WindRunner měl transportovat 105metrové lopatky větrných turbín.
Nově se nicméně počítá s tím, že WindRunner bude přepravovat také satelity, stejně jako pancéřovaný armádní materiál. Klíčové přitom je, aby hmotnost transportu nepřesáhla 72,6 tuny. Letoun se čtyřmi motory a rozpětím křídel 80 metrů by jej měl zvládnout přepravit na vzdálenost dvou tisíc kilometrů, a to v nadmořské výšce až 12 500 metrů. Pohonné jednotky přitom zvládnou dosáhnout rychlosti Mach 0,6, což odpovídá 741 kilometrům v hodině.
Velkou výhodou novinky oproti ostatním nákladním letounům je schopnost přistát či vzlétnout i na polních ranvejích. Podstatný není povrch, jen délka ranveje, která nesmí klesnout pod 1 800 metrů. Koresponduje to jak s původními, tak i s novými rozšířenými záměry, kdy je třeba dopravit náklad i na odlehlé lokace. V souladu s tím WindRunner ani nepotřebuje dodatečný pozemní personál či dodatečné vybavení - pomalu mu tak stačí vysekat cestu v džungli.
Co ze svých schopností předvede novinka v Paříži, je v tuto chvíli nejasné. Stejně jako to, v jaké formě se objeví - může jít o funkční prototyp, ale také jen zmenšený model. Během prezentace by každopádně měl být oznámen dodavatel motorů, který prozatím zůstává skryt za rouškou tajemství.
Ostatními partnery se nicméně Radia již pochlubila. Španělská společnost Aciturri Aeronáutica tak má na starost trup, zatímco brazilská firma Akaer Engenharia dostala na povel vývoj kabiny. Aeronautics Corporation z amerického Wisconsinu se pro změnu zabývá leteckými systémy, zatímco Britové z Element Materials Technology připravují integraci palivového systému. Ingenium Technologies z USA pak chystají vzletový systém.










WindRunner se zatím ukázal pouze na vizualizacích, ze kterých není velikost novinky až tak jasně patrná. Letadlo to ale má být skutečně obří. Pokud se v Paříži ukáže plnohodnotný model, budou návštěvníci akce nutně ohromeni. Foto: Radia, tiskové materiály
Zdroj: Radia
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
před 2 hodinamiFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
před 6 hodinamiJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
Propouštění už nestačí. Obří německý dodavatel automobilek musí zbylým zaměstnancům snížit mzdy, ti se bouří
před hodinouHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
před 2 hodinami„Hrozí náhlá ztráta brzdných schopností.” Ferrari až po třech letech výroby objevilo kritickou chybu klíčového modelu za víc jak 10 milionů
před 3 hodinamiNad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů
před 5 hodinamiFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva