Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Jeep Wrangler totálně selhal v crash testu, takové fiasko nikdo nikdy nepředvedl
8.5.2020 | Petr Prokopec
Americká automobilka úřadům tvrdila, že je její nový off-road bezpečný. Oficiální crashtesty ale skončily velmi neslavně, auto se po nárazu do pevné překážky převrátilo skoro na střechu.
Důvěřuj, ale prověřuj. Toto pořekadlo beze zbytku platí i ve světě aut, a zejména pak v oblastech, kde je výrobcům ponechán značný prostor. Překvapivě se to týká i bezpečnosti, neboť kupříkladu v Americe nemusí nové vozy povinně procházet crash testy institutu IIHS. Místo toho vše zorganizují na vlastní triko podle předepsané dokumentace, přičemž výsledná data spolu s pořízeným videozáznamem předají úřadům. Ty pak většinou jen vše stvrdí razítkem a život jde dál.
Čas od času nicméně dochází právě na ono prověřování dat zaslaných automobilkou, a to tím nejprůkaznějším možným způsobem. Tedy realizací samotné nárazové zkoušky, která již plně probíhá pod taktovkou IIHS. Nyní si institut vzal na paškál Jeep Wrangler modelového roku 2020. Po nárazu do bariéry malou částí přídě však testovací inspektoři nevěřili vlastním očím, neboť vůz se po kontaktu s překážkou převrátil na bok. Něco takového v crash testu žádné auto dosud nepředvedlo.
Těžkosti pro Jeep tím nicméně neskončily. Automobilka začala metody IIHS zpochybňovat a dotázala se, zda byl Wrangler stále uchycen k hnacímu systému. Aby proto všechny nejasnosti padly, institut zorganizoval druhý test přesně dle metody schválené Jeepem. Už to je dost nestandardní, přeci jen kontrolující organizaci by nikdo neměl radit, jak má kontrolovat. Nicméně výsledkem bylo opětovné převrácení vozu.
Wrangler tedy absolvoval hned tři nárazy malou částí přídě do překážky, ovšem pouze v případě testu automobilky uspěl. V prostorách institutu IIHS se však v obou dvou případech převrátil na bok. To je vskutku tristní, neboť jde o vůz, u kterého lze snadno demontovat střechu a dveře. Navíc Wrangler postrádá také boční airbagy, pročež testeři dodávají, že kvůli převrácení na bok hrozí velké riziko, že cestující budou „vystřeleni“ ven z vozu.
IIHS proto snížil hodnocení vozu v rámci nárazu malou částí přídě z dobrého na nedostačující. Hůře jsou na tom v případě Wrangleru už jen světlomety, které jsou klasifikovány rovnou jako špatné. Ve všech ostatních ohledech pak je off-road hodnocen dobře, jakékoliv kvality však nyní vedle onoho převrácení blednou. V historii institutu totiž k takovému incidentu opravdu došlo vůbec poprvé, což je při rostoucích standardech moderních aut velmi překvapivé.
V tomto kontextu přitom už lze dodat pouze tolik, že Jeep mohl zorganizovat vlastní test na základě pravidel IIHS, dle kterých není nutná přítomnost vozu v institutu, pokud byl jeho předchůdce hodnocen dobře. Přesně to byl případ Wrangleru, IIHS však nakonec přistoupil k auditu továrních dat. Zda se tak stalo na základě podnětu některého z majitelů, institut již neupřesnil. Pro Jeep se nicméně jedná o kardinální problém, neboť Wrangler je na americkém trhu jeho stěžejním modelem.
Jeep Wrangler se při crash testech IIHS převrátil na bok, hned dvakrát. V historii institutu se to stalo vůbec poprvé
Zdroj: IIHS
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva