Nový Jeep Wrangler totálně selhal v crash testu, takové fiasko nikdo nikdy nepředvedl

Americká automobilka úřadům tvrdila, že je její nový off-road bezpečný. Oficiální crashtesty ale skončily velmi neslavně, auto se po nárazu do pevné překážky převrátilo skoro na střechu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový Jeep Wrangler totálně selhal v crash testu, takové fiasko nikdo nikdy nepředvedl

8.5.2020 | Petr Prokopec

Nový Jeep Wrangler totálně selhal v crash testu, takové fiasko nikdo nikdy nepředvedl

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Americká automobilka úřadům tvrdila, že je její nový off-road bezpečný. Oficiální crashtesty ale skončily velmi neslavně, auto se po nárazu do pevné překážky převrátilo skoro na střechu.

Důvěřuj, ale prověřuj. Toto pořekadlo beze zbytku platí i ve světě aut, a zejména pak v oblastech, kde je výrobcům ponechán značný prostor. Překvapivě se to týká i bezpečnosti, neboť kupříkladu v Americe nemusí nové vozy povinně procházet crash testy institutu IIHS. Místo toho vše zorganizují na vlastní triko podle předepsané dokumentace, přičemž výsledná data spolu s pořízeným videozáznamem předají úřadům. Ty pak většinou jen vše stvrdí razítkem a život jde dál.

Čas od času nicméně dochází právě na ono prověřování dat zaslaných automobilkou, a to tím nejprůkaznějším možným způsobem. Tedy realizací samotné nárazové zkoušky, která již plně probíhá pod taktovkou IIHS. Nyní si institut vzal na paškál Jeep Wrangler modelového roku 2020. Po nárazu do bariéry malou částí přídě však testovací inspektoři nevěřili vlastním očím, neboť vůz se po kontaktu s překážkou převrátil na bok. Něco takového v crash testu žádné auto dosud nepředvedlo.

Těžkosti pro Jeep tím nicméně neskončily. Automobilka začala metody IIHS zpochybňovat a dotázala se, zda byl Wrangler stále uchycen k hnacímu systému. Aby proto všechny nejasnosti padly, institut zorganizoval druhý test přesně dle metody schválené Jeepem. Už to je dost nestandardní, přeci jen kontrolující organizaci by nikdo neměl radit, jak má kontrolovat. Nicméně výsledkem bylo opětovné převrácení vozu.

Wrangler tedy absolvoval hned tři nárazy malou částí přídě do překážky, ovšem pouze v případě testu automobilky uspěl. V prostorách institutu IIHS se však v obou dvou případech převrátil na bok. To je vskutku tristní, neboť jde o vůz, u kterého lze snadno demontovat střechu a dveře. Navíc Wrangler postrádá také boční airbagy, pročež testeři dodávají, že kvůli převrácení na bok hrozí velké riziko, že cestující budou „vystřeleni“ ven z vozu.

IIHS proto snížil hodnocení vozu v rámci nárazu malou částí přídě z dobrého na nedostačující. Hůře jsou na tom v případě Wrangleru už jen světlomety, které jsou klasifikovány rovnou jako špatné. Ve všech ostatních ohledech pak je off-road hodnocen dobře, jakékoliv kvality však nyní vedle onoho převrácení blednou. V historii institutu totiž k takovému incidentu opravdu došlo vůbec poprvé, což je při rostoucích standardech moderních aut velmi překvapivé.

V tomto kontextu přitom už lze dodat pouze tolik, že Jeep mohl zorganizovat vlastní test na základě pravidel IIHS, dle kterých není nutná přítomnost vozu v institutu, pokud byl jeho předchůdce hodnocen dobře. Přesně to byl případ Wrangleru, IIHS však nakonec přistoupil k auditu továrních dat. Zda se tak stalo na základě podnětu některého z majitelů, institut již neupřesnil. Pro Jeep se nicméně jedná o kardinální problém, neboť Wrangler je na americkém trhu jeho stěžejním modelem.


Nový Jeep Wrangler totálně selhal v crash testu, takové fiasko nikdo nikdy nepředvedl - 1 - Jeep Wrangler 2019 IIHS crash test 01Nový Jeep Wrangler totálně selhal v crash testu, takové fiasko nikdo nikdy nepředvedl - 2 - Jeep Wrangler 2019 IIHS crash test 02Nový Jeep Wrangler totálně selhal v crash testu, takové fiasko nikdo nikdy nepředvedl - 3 - Jeep Wrangler 2019 IIHS crash test 03Nový Jeep Wrangler totálně selhal v crash testu, takové fiasko nikdo nikdy nepředvedl - 4 - Jeep Wrangler 2019 IIHS crash test 04
Jeep Wrangler se při crash testech IIHS převrátil na bok, hned dvakrát. V historii institutu se to stalo vůbec poprvé

Zdroj: IIHS

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.