Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Mercedes B detailně: temná strana Béčka
26.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(2 x video) Mercedes po řadě dílčích kroků oficiálně představil novou generaci třídy B. My se jí na zoubek podíváme trochu netradičně.
Cokoli řeknete, může být použito proti vám - říká jedno ze základních pravidel PR. Tak si na prezentaci nového Mercedesu třídy B ukážeme, co to znamená.
„Při modelové obměně Mercedes nikdy v historii nezaznamenal tolik nových vývojových změn v jednom jediném kroku,“ cituje tisková zpráva automobilky Dr. Thomase Webera, člena představenstva a šéfa vývoje. Doslovně je v ní napsáno, že doktor Weber to „zdůrazňuje“. Proč to očividné podtrhnutí?
Nejde v tomto případě jen o tradiční snahu vykreslit modernost novinky v tom nejzářivějším světle. Mercedes spíše s hořkostí v ústech využívá k pozitivní prezentaci krok, který tak jako tak udělat musel a jistě ho vůbec netěší. Snaha odvést pozornost od o poznání smutnější reality je ale poněkud strojená a dává až příliš jasně najevo, jak u Mercedesu podvědomě nedokážou jen tak hodit za hlavu problémy, které jim první generace automobilů se sendvičovou platformou a pohonem předních kol způsobila.



Začalo to v roce 1997, kdy se švédskému magazínu Teknikens Värld povedlo třídu A hodit na budku při losím testu. Dodatečný vývoj a sériová montáž stabilizace rozhodně nebylo něco, co by se líbilo účetnímu oddělení nebo vedení automobilky. Šeptá se dokonce, že i to mohl být jeden z hlavních důvodů, proč nakonec nebyla dvojitá podlaha využita zamýšleným způsobem - tedy aby poskytla ubytování alternativním pohonům.
Ale i když přeskočíme neověřené spekulace, třída A s kódovým označením W168, její nástupce W169 a prodloužená verze, ze které vzešla první třída B (W245), ani zdaleka očekávání Mercedesu nenaplňovaly. I pro takový koncern jako je Daimler to bylo příliš velké a drahé sousto, což dnes potvrzuje právě odhalený Mercedes třídy B.
Sendvičová platforma se poroučela a namísto ní nastupuje šasi MFA - Mercedes-Benz Front-drive Architecture. Jen proto se může béčko chlubit třeba „novou sportovností“ a „fascinující agilitou“. Tu se snaží navodit i opticky snížením výšky o 46 mm a nižším ukotvením sedadel o 86 mm, ale také reálně - snížením těžiště o 20 mm a nahrazením parabolické zadní nápravy (což je pouze trochu sofistikovanější typ tuhé nápravy) za víceprvkové zavěšení, protože to konstrukce nové podlahy usnadňuje.
Stejným zázrakem se uvolnilo též místo v kabině nad sedáky a v zavazadelníku, takže dovoluje Mercedesu prezentovat novou třídu B jako auto dynamičtější, menší a přesto prostornější. Jako bonus k tomu inženýři nadělí konstrukci Easy-Vario-Plus, jinde též známou jako posuvná zadní lavice. Šíbovat s ní o 140 mm a měnit tím objem kufru od 488 do 666 litrů ale budete moci jen za příplatek. Mercedes asi usuzuje, že jsou zájemci, kteří od kompaktního vanu neočekávají variabilnější interiér.
Velkou pochvalu naopak zasluhuje třída B za skvěle navržené tvary. V aerodynamickém tunelu jim u koeficientu aerodynamického odporu vypadla špičková hodnota 0,26 a s paketem ECO Technology Mercedes slibuje (na tento typ karoserie) neuvěřitelné číslo 0,24. Automobilka se při navrhování speciální, na odpor vzduchu zaměřené koncepční studie Bionic evidentně něco naučila.
Vzdělání Mercedesu nechybí ani v případě bezpečnostních technologií. Třída B dostane ve standardu výstražný radarový systém varující pře kolizí, a který ve spojení s adaptivním brzdovým asistentem předpřipraví brzdy na nouzové zpomalení. Firma je natolik přesvědčena o správnosti svého rozhodnutí montovat tuto techniku do nového vozu, že mluví o „pozitivním vlivu na statistiku nehodovosti“. Pokud by to řidiči přece jen nestačilo, může jej ochránit za příplatek dodávaný systém Pre-Safe, instalovaný do třídy S od roku 2002.
Zahleděni pod pokličku jsme se zatím vůbec nevěnovali designu vozu, který z větší části přestal být tajemstvím po pondělním úniku první oficiální fotografie. Jak jsme zmínili již tehdy, na první pohled zdaleka nepřichází s tak odlišným pojetím, jak se mnohokrát spekulovalo. I přesto, že karoserie nyní na délku měří 4 359 mm, na šířku 1 786 mm a na výšku 1 557 mm, což proporce do značné míry skutečně změnilo (Béčko je nyní o plných 86 mm delší, 9 mm širší a o 43 mm nižší), zdá se pořád být stejně pojatým vozem jako dříve - jakýmsi mixem MPV a hatchbacku, který má stále mnohem blíže k tomu prvnímu, jakkoli se snaží tvářit dynamičtěji než dosud.
Detaily designu nepřekvapí, neboť plně ctí nápady aplikované na většinu nových modelů značky posledních let, ostatně i o tom jsme už tento týden hovořili. Prohlédnout si nyní poprvé můžeme i záď vozu, která ale podle očekávání inovativní ze všeho nejméně. Je na ní znát snad jen o něco nižší stavba nové třídy B, jinak jsou pro ní nadále typické dvě obdelníková koncová světla, která v tomto případě jen trochu více „zkosodelníkovaly”.
Ani interiér nepřichází po stránce designu s ničím, co bychom neznali z jiných novějších modelů, vzhled ale v tomto případě zdaleka není vše. Vnitřek alespoň na oficiálních snímcích vypadá daleko hodnotněji než dosud a i když to jistě bude dáno i extrémní specifikací prezentačních modelů, věříme, že bude skutečně citelně lepší. Právě interiéry byly v posledních letech Mercedesu často vyčítány pro svou vizuální i kvalitativní nepřesvědčivost a nepochybujeme o tom, že u rozumné automobilky škrábou, co je svědí.
Krom tohoto aspektu si zvláštní pozornost zaslouží nový tříramenný volant a hlavně nový palubní systém s barevným TFT displejem o úhlopříčce 5,8 palce nebo 7 palců pro ty náročnější.
Mezi motory a převodovkami se najde rovněž dost novinek, tak to vezměme popořádku. V duchu boje s každým gramem sodovkového plynu budou mít všechny agregáty systém stop-start. A též turbodmychadlo. Ty benzínové patřící do rodiny jednotek označených M270 mají objem 1,6 litru a přímé vstřikování. V modelu B 180 bude čtyřválec naladěný na výkon 122 koní a 200 Nm, typ B 200 nabídne 156 koní a 250 Nm, přičemž maximální točivý moment obou bude k mání již od 1 250 otáček.
Diesely jsou rovněž dva a rovněž se shodným objemem. Jde o další vývojový stupeň agregátu OM651 se vstřikováním common-rail a pracující od třídy C až do S. Jako B 180 CDI generuje 109 koní a 250 newtonmetrů pří 1 400 otáčkách, v B 200 CDI zase 136 koní a 300 newtonmetů dostupných při 1 600 otáčkách.
Spotřeby, čas potřebný k akceleraci na 100 km/h a maximálky se zřejmě dozvíme při mezinárodní prezentaci ve Frankfurtu, ale víme alespoň, že to budou ovlivňovat dvě převodovky. Nový manuální šestikvalt nebo také nový sedmistupňový dvouspojkový „automat“ 7G-DCT. Mercedes zmiňuje i použití elektrického posilovače řízení, který lze mít i ve verzi Direct-Steer, což znamená ostřejší převod a o něco rychlejší reakce. Zdali také i požitek z jízdy samotné, to budeme vědět až potom, co přestaneme teoretizovat.
Nový Mercedes-Benz třídy B pro rok 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 6 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejčtenější články
Korejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
31.3.2025Čínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
31.3.2025Evropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
31.3.2025Škoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
1.4.2025Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1