Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový mistr italského bizáru je kompletně venku, první skutečně nová Lancia po 13 letech dělí publikum na dva tábory
3.2.2024 | Petr Miler
Po všech únicích a upoutávkách už jsme nečekali nic normálního, a tak jsme se ničeho normálního ani nedočkali. Italové se s novým Ypsilonem pohybují v případě designu na hranách vkusu a odvahy, po technické stránce ale hrají na jistotu.
„Nejseš mrtvej, dokud nejseš mrtvej,” chce se připomenout úsměvný obrat filmových akčních hrdinů při pohledu na trampoty Lancie. Ta byla formálně popravena už roce 2014 a u nás si svůj pohřeb užila o pár let později, jen v domácí Itálii měla i poté ještě chvíli doprodávat už tehdy stárnoucí Ypsilon. Zájem o něj ale zůstával tak velký, že se úplného skonu Lancia nikdy nedočkala - jen prodeje tohoto jednoho vozu na jednom jediném trhu stačily k překonání evropských prodejů všech vozů protežované Alfy Romeo.
Když se tedy mateřský koncern FCA stal po sloučení s konkurenčním PSA součástí dnešního Stellantisu, pohřeb byl za pět minut dvanáct odpískán zcela. Carlos Tavares v čele nové mateřské firmy rozhodl o tom, že každá ze slavných značek automobilky má ještě dostat šanci ukázat, co v ní vězí, a tak ji dostala i Lancia. O pár let později můžeme díky tomu oficiálně přivítat nový Ypsilon, který je po 13 letech prvním skutečně novým a alespoň nějak autentickým vozem značky. Je to dobrá zpráva? Odpověď se bude asi hodně lišit podle toho, komu tuto otázku položíte, protože vzhled vozu dělí publikum na dva tábory.
Nový Ypsilon je totiž všechno, jen ne normální, jak jsme nejednou zmínili při předchozích únicích. Někdo mu říká pohřebák, někdo stromtrooper po láhvi italského vína, někteří ho překřtili na mistr italského bizáru. Toho bychom se podrželi i my, jakkoli pochopitelně nejsme hluší ani k názorům, že jde o krásné, nápadité, originální auto. Tak či onak je to obraz renesance Lancie a bude do značné míry záležet hlavně na něm, zda se značka začátkem příští dekády dočká definitivní sekery, nebo bude žít dál s širším portfoliem modelů.
Novinka se kompletně odhalí 14. února v Miláně, provedení Cassina Limited Edition se ale dočkalo dílčí premiéry skoro o dva týdny dříve. Tato verze vznikne jen v 1 906 kusech (že neuhodnete rok zrodu Lancie?), a dá se tedy očekávat, že bude tím vizuálně atraktivnějším provedením. Přesto nás poněkud děsí prazvláštním ztvárněním přídě i jakousi celkovou designovou nehomogenitou. Příď je jako z jiného světa, profil je plus minus normální a záď vypadá jako z historické Lancie Stratos? Nedává nám to smysl.
Podívejme se tedy raději do kabiny, kde prý byl kladen velký důraz na vysoce kvalitní materiály a jedinečné designové prvky, aby vůz uvnitř víc než auto připomínal italský obývák. Tak vše prezentuje Lancie, výsledek posuďte sami. V případě vyobrazené verze mají lepší pocity navodit plody spolupráce automobilky s Cassinou, luxusní italskou nábytkovou značkou, která která přispěla k výběru materiálů a barev. Patrné je to hlavně na sedadlech, kulaté prvky palubní desky jsou znovu dílem designérů automobilky. Ypsilon 2024 je tak prvním autem, který přichází s infotainmentem zvaným Lancia SALA (Sound Air Light Augmentation) a později se má objevit i v dalších novinkách značky. Právě pro něj mají být kulaté prvky typické
Technické specifikace nového Ypsilonu zatím zveřejněny nebyly, auto ale má být k dispozici jak s elektrickým, tak se spalovacím pohonem, přičemž Cassina Limited Edition bude nepřekvapivě pouze elektrická. U obou variant čekejme techniku modelů jako Peugeot 208, s nímž auto sdílí základy. Na straně bateriového pohonu tedy patrně bude bojovat ústrojí s 54kWh baterií, za ten spalovací bude kopat 1,2litrový tříválec. Více se dozvíme 14. února, prodeje auta začnou záhy. Dodejme, že historicky čtvrtý Ypsilon už nebude k mání jen v Itálii, zda se ovšem Lancia vrátí také k nám, ukáže se vší jistotou jen čas.














Nová Lancia Ypsilon je po vizuální stránce opravdu zvláštní, ale třeba se vám líbí. Nám snad ani ne. Foto: Lancia
Zdroj: Lancia
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před 2 hodinami
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 07:07 - řidičBOB
 - Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 - Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
 
    
    
    
  
      
      
      
    