Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Opel Meriva detailně: prostě flexy
8.5.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Příchod další přelomové novinky od Opelu na trh se blíží. Výrobce zveřejnil podrobnosti, technická data, rozměry a novou sadu fotografií. A jak se zdá, mají se cíloví zákazníci na co těšit. My už jsme se s novou Merivou svezli.









První generace je na trhu od roku 2003 a přes skromné vnější rozměry je díky konceptu sedadel FlexSpace, vyššímu posazu a prostorné kabině velmi ceněná z hlediska svých užitných vlastností. Důkazem je ostatně přes milion prodaných vozidel! Meriva druhé generace ale posouvá laťku ve všech směrech o stupeň výš a slova flex a flexibilita se v souvislosti s ní budou skloňovat snad ve všech pádech.
I rüsselsheimští tvůrci pevně věří, že se jejich nový přírůstek bude těšit nebývalému zájmu už proto, jak vypadá. Design dnes často rozhoduje o úspěchu té které novinky, protože opravdu špatná auta dnes vyrábí jen málokdo. V této třídě je ovšem dalším důležitým předpokladem úspěchu atraktivní cena a vnitřní prostor. Cenu výrobce zatím nezveřejnil a v parametrech, komfortu a výbavě vnitřního prostoru bude mít novinka od Opelu rovněž jen málo konkurentů. Díky mimořádně inovativnímu přístupu lze již předem odhadnout, že tento automobil bude horkým kandidátem na letošní titul „Evropský automobil roku“.
Osobitost nové Merivy dotváří vnitřní i vnější styling, odpovídající novému designérskému jazyku, se kterým poprvé přišel model Insignia. Jednoprostorová karoserie má elegantní splývavé křivky s dominantním prvkem, který tvoří podokenní linie s originální vlnou. Toto řešení umožní cestujícím na zadních sedadlech, což budou především děti, lepší výhled ven podobně jako třeba u Škody Roomster. Design interiéru vychází z Astry, ale nabízí ještě větší množství odkládacích schránek a prostorů. Za zmínku určitě stojí středová „kolejnice“ nazvaná příznačně FlexRail, která umožňuje kombinovat loketní opěrku, odkládací boxy a plochy či držáky pro nápoje podle potřeb cestujících na předních i zadních sedadlech. Velmi pohodlná sedadla (vyzkoušel jsem si verze ve vyšší výbavě Cosmo) mají obdobnou konstrukci jako u Astry a rozsah jejich podélného i výškového nastavení (240 mm, resp. 65 mm) patří k nejlepším ve třídě.
Celkově je nová Meriva dlouhá 4288 mm, což je oproti svému předchůdci nárůst o 235 mm a zároveň postup na první místo v segmentu před dosud nejdelší Škodu Roomster (4205 mm). Také šířka 1812 mm (+120 mm) je v této třídě výjimečná, výška je naopak o necelý centimetr nižší (1615 mm). Ze staršího modelu přebírá novinka mírně vylepšený systém uchycení zadních sedadel FlexSpace, v nabídce bude i integrovaný záďový nosič jízdních kol FlexFix, který je zcela ukrytý v zadním nárazníku a vysouvá se jako zásuvka, pouze když je to potřeba. Místo rezervního kola je k dispozici sada na opravu pneumatiky. V základní pětimístném uspořádání má zavazadlový prostor Merivy objem až 400 litrů, po sklopení zadních sedadel se zvětší na 920 litrů respektive 1500 litrů při jeho využití až po strop.
Nejviditelnější novinkou jsou samozřejmě protisměrně otevírané dveře, nazvané příznačně (a logicky) FlexDoors. Tato konstrukce, poprvé použitá na velkosériově vyráběném modelu, zaručuje lepší přístup k zadním sedadlům a větší úhel otevření dveří. Pevnost karoserie je garantována zachováním středového sloupku, takže z hlediska bezpečnosti se není čeho obávat. Pokud se jedná o otevření dveří po bočním i čelním nárazu, zdá se tato koncepce rovněž výhodnější, i když důkaz přinese až crashtest nezávislé komise Euro NCAP.
Umístění závěsů zadních dveří do C-sloupků karoserie přináší více volného prostoru pro nohy vzadu sedících pasažérů při vystupování a nastupování, křídla předních i zadních dveří FlexDoors se navíc vyklápějí v úhlu až 84 stupňů, což je mnohem více, než u konvenčních dveří, které se vyklápějí v úhlu 68 až 70 stupňů. Na druhou stranu si představuji situaci, jak ve stísněném prostoru podzemních garáží nákupního centra vystupuje z Merivy najednou čtveřice cestujících, kteří jsou tak naráz uvězněni předními i zadními dveřmi ve zúženém prostoru... Uvidíme, jak tento systém „ocení“ zákazníci. Pro novou Merivu je taková nekonvenčnost určitě přínosem už proto, že se o systému otevírání FlexDoors bude hodně diskutovat. Moje první zkušenost s praktičností je jednoduše řečeno velmi dobrá a kromě výše zmíněné situace jsem nenašel jediný důvod, proč na to už někdo nepřišel dříve.
Podvozek Merivy II, respektive konstrukce náprav vychází ze současné Zafiry. Rozvor (2644 mm) je oproti předchůdci delší o 15 mm, rozchod kol je vpředu o 39 a vzadu o 45 mm širší, což by mělo zajistit lepší jízdní vlastnosti i stabilitu. Elektro-hydralický posilovač řízení nahrazuje elektrický posilovač z předchozí generace, brzdy jsou na všech kolech kotoučové a standardem bude i stabilizační a trakční elektronický systém. Zajímavostí bylo, že testovací vozy disponovaly osmnáctipalcovými koly (pneumatiky 225/40 R18), a přitom se mi podvozek nezdál extrémně tuhý.
Motorový program novinky sází na přeplňované motory a potvrzuje směřování Opelu k tzv. downsizingu, tedy ke snižování zdvihových objemů. Všechny pohonné jednotky samozřejmě splňují emisní normu Euro 5. Zážehové motory reprezentuje výhradně čtyřválec 1,4 litru Twinport, který díky přeplňovaní nabízí celkem tři výkonové varianty. Základem je varianta o výkonu 74 kW a točivém momentu 130 N.m s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. O stupínek silnější verze o výkonu 88 kW a točivém momentu 175 N.m bude určitě patřit mezi nejprodávanější, její projev totiž připomíná klasickou atmosféricky plněnou šestnáctistovku. Na vrcholu pak najdete provedení o výkonu 103 kW, jehož točivý moment 200 N.m vrcholí již při hodnotě otáček 1 850 1/min. Pouze tento motor pracuje s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou a oproti atmosférické „osmnáctistovce“ z předchozí generace poskytuje o 12 procent větší točivý moment a o 10 procent nižší emise CO2. Při první jízdě s tímto provedením se mi líbila velmi rychlá reakce na sešlápnutí plynového pedálu a nadprůměrná dynamika. Nelze sice v této souvislosti hovořit o OPC, nicméně náročnější motoristé si přijdou na své.
Dieselové motory budou od začátku k dispozici zatím dva. Základem by měl být čtyřválec 1,3 litru CDTI o výkonu 55 kW, který disponuje systémem monitorujícím průběh spalovacího procesu ve válcích, což zpětně umožňuje upravit nastavení řídící jednotky a následně snížení spotřeby paliva. Druhou variantou je motor 1,7 CDTI o výkonu 74 kW, který bude mít alternativně k dispozici šestistupňovou samočinnou převodovku. Ještě do konce roku by se pak měla objevit verze ecoFlex s motorem 1,3 CDTI o výkonu 70 kW a také silnější „sedmnáctistovka“ o výkonu 96 kW.
Opel od nasazení nové Insignie stoupá vzhůru a nová Meriva, která se bude vyrábět ve španělské Zaragoze, je toho zjevným důkazem. Design, zpracování a vůbec celkové pojetí tohoto vozidla vzbuzuje v Rüsselsheimu velká očekávání. Po naší první zkušenosti musím uznat, že právem.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 6 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejnovější články
Honda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
před hodinouBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 3 hodinamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 4 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 6 hodinamiUSA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub