Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový přírodní materiál může změnit svět aut, drahý karbon ale nevyrovnává ve všem
26.10.2020 | Petr Prokopec
Uhlíková vlákna jsou sice lehká a pevná, ale také drahá a ne zrovna ekologická. Novinka na bázi přírodního materiálu je levnější a lépe se recykluje, je však také těžší.
Karbon resp. karbonovými vlákny vyztužené plasty (CFRP) se staly důležitou součástí konstrukce některých aut. Jde o velmi lehký a zároveň velmi pevný materiál, s jehož pomocí tak výrobci mohou zásadní měrou snížit hmotnost, aniž by ohrozili cestující. Vůz s ním může být nejen rychlejší, ale aktivně i pasivně bezpečnější, úspornější i ohleduplnější k životnímu prostředí. Samé výhody? Ne tak docela.
Každá mince má dvě strany a karbon není výjimkou. Jednak je drahý a ne zrovna ekologický. Výroba je komplikovaná, vzniká při ní relativně velké množství odpadu a jeho recyklace též není snadná. Není tedy divu, že se této činnosti věnuje jen pár firem specializujících se na kompozity.
Je možné, že časem nevýhody ustoupí do pozadí a najdou se cesty, jak s ním zacházet efektivněji, ne každý tomu ale věří. Právě proto se firmy YCOM a Bcomp rozhodly hledat alternativu. Ta dostala název ampliTex, přičemž se při jejím zpracování používají víceméně stejné výrobní postupy. Jediným rozdílem je, že namísto uhlíkových vláken jsou použita lněná. Také z nich je utkáno plátno, které je následně zalito pryskyřicí. Kvůli zachování pevnosti však bylo potřeba ještě udělat jeden krok navíc.
Ve srovnání s karbonem je len méně tuhý, proto došlo na využití technologie powerRibs. Za tímto názvem se skrývá síťka upletená ze lněných provázků, jež je vložena mezi jednotlivé vrstvy. Tím dochází ke zpevnění materiálu, který ovšem následně lze mnohem lépe recyklovat než karbon. Pro automobilový sektor je přitom podstatné, že při kolizi se lněné komponenty neroztříští na ostré úlomky, ale spíše na jakési chomáče, které neubližují svou ostrostí.
Novou strukturu již otestovala Mezinárodní automobilová federace (FIA) a zatím hlásí nemalé uspokojení. Je tu ale jeden podstatný problém - lněné vlákno je aktuálně o 40 procent těžší než to karbonové, pokud má dojít na vyrovnání pevnosti, což je nejen pro automobilový svět problémem.
Pochopitelně, vývoj probíhá dále a YCOM a Bcompem mají nápady, jak výsledný materiál odlehčit. Pokud by se to povedlo - a nemusí jít o 100procentní vyrovnání CFRP - může ampliTex změnit svět aut. Lehký, levný, bezpečný a přitom ekologický materiál je přesně to, po čem by sáhla snad každá automobilka. Jeho budoucnost ale zatím není zcela jasná a jen hvězdy ví, zda jeho autoři budou nakonec úspěšní.



Lněná vlákna by skutečně mohla nahradit ta karbonová. Je však třeba vyřešit ještě jejich hmotnost, kvůli zachování tuhosti jsou totiž o 40 procent těžší. Foto: YCOM
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Dědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva