Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový šéf Mercedesu pod tlakem mění zaměření firmy, chce návrat ke klasice
25.10.2019 | Petr Miler
Mercedes zažívá složité období a na rozmařilosti rázem není prostor. Ola Källenius to ví a jedná podle toho - navzdory i dobrým zprávám už nechce transformovat firmu na poskytovatele řešení mobility, utnul investice tímto směrem.
Po dekádu jasně zářící stuttgartská hvězda letos začala poněkud skomírat. Automobilku dohání její závislost na dieselech, která je problematická jak z hlediska minulosti, tak z hlediska budoucnosti. V prvním případě znamená kostlivce ve skříni spojené s dřívějším proplouváním emisními testy stylem nikoli nepodobným motorům TDI namočených do kauzy Dieselgate. V druhém pak obavy z budoucnosti spojené s nástupem nových regulací EU, se kterými by si naftové motory sice rozuměly, touží po nich ale stále méně lidí.
Automobilka se tak po 10 letech propadla do ztráty, ne všechno je ale černé. V Evropě nyní vyloženě válí a nakonec i minusové hospodaření je pro tuto chvíli minulostí. Mateřský koncern Daimler včera oznámil své výsledky za třetí letoší kvartál a ten je s EBIT ve výši 2,69 miliardy Eur (asi 68,8 miliardy Kč) znovu bezpečně ziskový, dokonce ziskovější než loni. Šéf firmy Ola Källenius sice varuje, že špatným chvílím ještě není konec a oba výše zmíněné faktory mohou firmu znovu poslat do ztráty, právě teď ale není důvod truchlit.
Více než oficiální finanční výsledky Daimleru nás ale zaujaly zprávy o tom, co se děje v pozadí. Německý Manager Magazin informuje, že právě Källenius se pod tlakem minulých i budoucích hrozeb rozhodl zásadně změnit směřování celé firmy. Jeho předchůdce Dieter Zetsche z ní chtěl udělat spíše poskytovatele rozličných řešení mobility, to ale Källenius vnímá jako rozmar a pohyb firmy tímto směrem zastavil.
Nový šéf by rád Mercedes dále viděl jako klasickou automobilku, a tak utnul veškeré investice do start-upů provozujících služby jako sdílení aut a značně omezil i výdaje spojené s vývojem autopilotů. Källenius prý nevěří tomu, že lidé nechtějí dále vlastnit auta, ani tomu, že by vývoj autonomního řízení vedl k jakkoli brzkému výsledku. Chce tedy dále hlavně dělat auta, která si lidé budou řídit primárně sami.
To není pohled, který by nám byl cizí, jsme přesvědčeni, že jak rozmach car sharing, tak rozvoj autopilotů jsou přeceňovány a na rychlé změny nejsou připraveni ani zákazníci, ani technika. Smyslem Källeniových kroků ale není jen nevíra ve výše zmíněné - obojí stojí peníze, které Mercedes resp. Daimler může potřebovat v nejbližších měsících a letech na zažehnání problémů vyplývající z výše zmíněného.
Sama firma odmítla tyto informace potvrdit nebo vyvrátit a konstatovala pouze tolik, že autonomní řízení zůstává pro Daimler jednou z klíčových technologií. Znovu z neoficiálních zdrojů se tak dozvídáme, že spolu s výše zmíněným se omezení měla dotknout i vývoje modelu EQS, tedy jakési elektrické třídy S, která měla právě na autonomní řízení do značné míry spoléhat. Její vývoj má být nyní na druhé koleji za produkty, které mohou Daimleru v dohledné době dále napravit jeho pošramocené cash flow.
![Nový šéf Mercedesu pod tlakem mění zaměření firmy, chce návrat ke klasice - 1 - Mercedes versus Porsche Taycan 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nový šéf Mercedesu pod tlakem mění zaměření firmy, chce návrat ke klasice - 2 - Mercedes versus Porsche Taycan 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nový šéf Mercedesu pod tlakem mění zaměření firmy, chce návrat ke klasice - 3 - Mercedes versus Porsche Taycan 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Mercedes EQS s autonomním řízením měl být spolu s car sharingovými start-upy jednou z vizí mobility budoucnosti Dietera Zetscheho. Ola Källenius jeho pohled nesdílí
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 3 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva