Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
1.8.2025 | Petr Prokopec
Oběti jakýchsi modelových čistek Carlose Tavarese zažívají pozoruhodnou rehabilitaci. Loni vyhozený šéf Stellantisu šel po některých typech aut bez ohledu na, kolik lidí o ně stálo a kolik peněz firmě vydělávaly. Antonio Filosa nyní dává věci znovu do pořádku.
Loni touto dobou to s koncernem Stellantis poněkud nahnuté. Zisky za první pololetí se opravdu dramaticky propadly, načež se dokonce začalo mluvit o konci některých značek. To dokonce potvrdil i dnes již bývalý šéf koncernu Carlos Tavares, dle kterého si Stellantis nemohl dovolit žádný sentiment. „Pokud nevydělávají, zavřeme je. Nemůžeme si dovolit značky, které nejsou v zisku,“ uvedl loni. Že fiasko některých z nich bylo hlavně jeho dílem, pochopitelně nepřiznal.
Z toho důvodu ovšem v dalších měsících nedošlo na žádnou skutečnou nápravu. Tavares totiž stále šel hlavně proti americkému publiku, které bylo odkojeno osmiválcovými motory, a kterému přesto chtěl naservírovat elektromobily. S obrovskými investicemi do bateriového pohonu ovšem koncernu vzrostly náklady, které vedly i ke zdražení aut, která by lidé ještě kupovali. Místo vysokých prodejů aut všeho druhu ale přišel pravý opak - o elektrické modely lidé nestáli a o pořád dražší spalovací vozy jevili též menší a menší zájem.
Vše se změnilo 1. prosince. Žába na prameni, tedy zmiňovaný Tavares, s okamžitou platností skončil. Koncern Stellantis tak začal s hledáním nového šéfa. Ovšem již odchod kontroverzního manažera vyústil v klíčové změny k lepšímu. Ke značce Ram se totiž vrátil Tim Kuniskis, který dal ihned pokyn k tomu, aby se do nabídky vrátil osmiválcový motor. Jak se záhy potvrdilo, jen kvůli jeho absenci by značka přicházela o zhruba 30 tisíc prodejů ročně a ztratila by nejloajálnější klientelu.
Dalším stěžejním milníkem se zjevně ukázalo jmenování Antonia Filosy do čela koncernu, na což došlo na konci května. Ten dosáhl v předchozích letech velkých úspěchů Stellantisu v Jižní Americe, kde dělal v podstatě to, co od vedení jakékoli firmy chcete - dával zákazníkům hlavně to, po čem touží. John Elkann, dědic Fiatu a šéf Exoru, který Stellantis primárně ovládá, tak nepochybně doufal, že Filosa totéž udělá v mezinárodním měřítku. A zdá se, že se nemýlil.
Filosa totiž potvrdil, že na scénu se vrátí i Ram 1500 TRX. Tedy vrcholné provedení, které bylo původně ve výrobě od prosince 2020 do února 2024. Pod kapotou pak mělo 6,2litrový osmiválec HEMI naladěný na 711 koní. Kvůli němu ovšem pick-up narazil na nepřekonatelnou Tavaresovu hradbu, který se v té chvíli jasně odkopal. Jako by mu už vůbec nešlo o blaho řízeného koncernu, nýbrž o naplnění zelených vizí, kterým byl ochoten podřídit kdeco.
Extrémní provedení pochopitelně negenerovalo vysoké kusové prodeje, jeho silná stránka byla z pohledu účetního někde jinde. „Osmiválcový motor nám u verzí, jako je Ram 1500 TRX, nezvyšuje jen registrace, ale přispívá také k velkému zisku,“ svěřil se momentálně akcionářům koncernu Filosa. To je přesně to, co Stellantis v tuto chvíli potřebuje. I proto Ram nebude dělat okolky a vrcholnou verzi vrátí do hry již na začátku roku 2026. Jak prosté, že?



Ram 1500 TRX z nabídky zmizel jen proto, že Tavares chtěl co nejrychleji nahradit osmiválce elektromobily. Něco takového by ale americkou část koncernu Stellantis doslova položilo. Firmu naštěstí už neřídí a jeho nástupce vypadá jako člověk, který na takové místo patří - jako obchodník. Foto: Ram
Zdroj: Mopar Insiders
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
před 6 hodinami
Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
před 7 hodinami
Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
před 9 hodinami
Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
před 10 hodinami
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
