Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový supersport s úchvatným motorem V10 dosahuje takového přítlaku, že s ním jde jezdit i po stropě
11.8.2022 | Petr Prokopec
Vypadá jako z jiné planety a jeho vzhled vlastně ani moc nepřehání. Také jeho technické parametry totiž připomínají jiný svět - motor jako ze starých časů doplňuje moderní technika, přesto celé auto váží pod 700 kg. I proto může snít i jízdě koly vzhůru.
Na Novém Zélandu sice žije daleko více ovcí než lidí, přesto jako v případě Austrálie nejde o trh, kde by se prodávaly jen zemědělské stroje. V obou případech jde o země, kde o automobilové nadšence zavadíte na každém rohu. V důsledku toho najdete na nejmenším kontinentu světa i sousedícím ostrově neskutečné množství závodních okruhů. Je tak vlastně i logické, že právě z těchto končin pochází řada firem, které se zaměřují na supersportovní auta a okruhové speciály. Jednou z nich je i společnost Rodin Cars, která aktuálně vyrukovala s novinkou zvanou FZero.
Než se k ní ale dostaneme, je třeba kratší výlet do minulosti. I když totiž Novozélanďané stejně jako řada start-upů vyrukovali s nadmíru působivými čísly, v jejich případě nemáme s důvěrou sebemenší problém. Mimo jiné za tím stojí Jeremy Clarkson, který v pátém díle 17. série Top Gearu usedl za volant Lotusu T125. Tento Formuli 1 připomínající vůz britská značka představila v roce 2010, kdy plánovala pětadvacetikusovou sérii. Následně však narazila na neochotu zákazníků platit více než milion Eur (dnes cca 24,4 milionu korun) za každý z exemplářů.
Projekt tak nakonec skončil neúspěchem, kdy vyrobeno bylo jen deset aut. Zda se nicméně všechny prodaly, zůstává záhadou. Pro nás nicméně podstatné je, že Lotus prodal veškerá práva spojená s vozem právě výše zmíněné firmě Rodin Cars. Ta jej následně ještě vylepšila, když přihodila vlastní titanový výfuk. To zvedlo výkon původního 3,8litrového osmiválce Cosworth z 659 koní na 675, sprint na stovku tak přejmenovaný FZed zvládá za 2,9 sekundy. Za rovných 5 sekund se pak rozjede na 160 km/h, maximum činí 300 km/h.
Firma Rodin Cars přitom této dynamiky dosáhla nejen navýšením výkonu, ale také snížením hmotnosti o 40 kg na pouhých 609 kilogramů (včetně všech náplní). Z titanu totiž nevyrobila jen výfuk, ale rovněž volant či každý šroub. Její zakladatel David Dicker nicméně již při vývoji měl v hlavě zcela jiný vůz, a to právě aktuálně představené Fzero. To na první pohled připomíná Batmobil, což není náhoda. Stačí si totiž jen uvědomit, že snímek z roku 1997 byl pojmenován Batman a Robin, což zní jako Rodin.
Vzhled vozu přitom z velké části pochází právě z Dickerovy hlavy, mimo to si nicméně firma z Nového Zélandu vyvinula i vlastní pohonnou jednotku. Desetiválec o čtyřlitrovém objemu disponuje navíc u elektromotorem namontovaným přímo na hřídeli. Celkově tak vůz produkuje 1 176 koní a 1 026 Nm, což je opravdu působivé. Ještě hlouběji však musíme smeknout klobouk při pohledu na údaje o hmotnosti. Agregát totiž váží jen 132 kilogramů, celý speciál pak navzdory 5,5metrové délce jen 698 kg.
Novozélanďané mají v plánu výrobu pouze 27 exemplářů, přičemž každý má startovat na 1,8 milionech liber (asi 51,9 mil. Kč). První vozy pak k zákazníkům dorazí v létě příštího roku, kdy možná dojde i na přepsání rekordů na mnoha světových okruzích. Firma totiž předpokládá, že během testů, které se uskuteční ještě letos, by FZero mělo při nejvyšší rychlosti 360 km/h vygenerovat 4 tisíce kg přítlaku. I v mnohem nižší rychlosti tak bez problémů zvládne jezdit i po stropě hlavou dolů.
Lze už jen dodat, že veškerý výkon spalovacího agregátu máte k dispozici až v 9 tisících otáčkách, poté má však motor ještě tisícovku k dobru. Spárován je pak s osmistupňovou převodovkou Ricardo a zadními koly, které společnost OZ Racing stejně jako ta přední vyrobila z kovaného hořčíku. A jelikož jde o okruhový speciál, nejsou překvapením pneumatiky Avon. Zda je dostane i silniční verze, která je v plánu, je však záhadou. Stejně jako to, kdy se objeví.
















FZero je okruhovou novinkou z Nového Zélandu, která páruje 1 126 koní s 698 kilogramy hmotnosti. Přítlak až 4 000 kg se pak postará o schopnost vozu jezdit klidně s řidičem hlavou dolů. Foto: Rodin Cars
Zdroj: Rodin Cars
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025Další z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva