Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový vrchol japonského luxusu je bizarní veletoč, s tradičním jménem přichází úplně jinak pojatý vůz, navíc SUV
10.9.2023 | Petr Prokopec
„Esúvéizace” automobilového světa nezná mezí, a tak se Toyota rozhodla, že takto koncipovaný vůz udělá i ze své veskrze konzervativně pojaté limuzíny, kterou svět už 56 let zná pod jménem Century. Tohle je Century SUV, s originálem ale sdílí jen jméno.
Toyota Century je japonskou odpovědí na evropské či americké luxusní limuzíny. S první generací automobilka přišla již v roce 1967, s druhou pak až o třicet let později. V roce 2018 bylo odhaleno stávající provedení, jehož pohonné ústrojí sice přišlo o čtyři válce, ovšem i jako jednotka V8 počítá s pětilitrovým objemem. Zároveň se dočkala i elektrifikace, celkově tak 5 335 milimetrů dlouhá limuzína může počítat s 431 koňmi. Jelikož je však výkon spárován s hmotností 2 370 kg, je zřejmé, že důraz je kladen na luxus a nikoli zrychlení či maximální rychlost.
Na rozdíl od předchůdce ale stávající Century není nadále k mání mimo Japonsko, k čemuž automobilku vedly mizerné prodeje. Kromě toho Toyota i ve své domovině produkci limituje, a to na padesát kusů měsíčně. Vrcholná limuzína tedy vlastně do jisté míry slouží jen jako výkladní skříň technologií. Japonci ale pochopitelně touží i po vyšších prodejích. A nejspíše právě proto odklepli variantu Century SUV, která by mohla zaujmout více kupců.
I přes tentýž název nicméně novinka nemá s limuzínou vůbec nic společného. V prvé řadě tu totiž nemáme specifickou platformu N, kterou užíval třeba Lexus LS600h, místo ní automobilka nasadila modulární architekturu TNGA. Jde nicméně o trochu jinou verzi, než s jakou jsou spojeny třeba Prius, Yaris či Aygo. Varianta K je totiž určena vrcholnému segmentu, jenž sází na rozvor pohybující se mezi 2 690 a 3 060 milimetry. Ještě dále (až na 3 125 mm) zachází verze L.
Rozdíl mezi těmito platformami nicméně netkví pouze v délce, nýbrž také v pohonu - v případě „eLka“ je primárně roztáčena zadní náprava, TNGA-K oproti tomu počítá primárně s předním pohonem. V obou případech je pak možné objednat i pohon všech kol, který je standardem také u nově představeného SUV. Jde nicméně o systém elektronický, který je dán využitím plug-in hybridního ústrojí. To nicméně již není osmiválcové, nýbrž šestiválcové a disponuje 412 koňmi.
Automobilka 3,5litrovou jednotku spárovala s převodovkou eCVT a lithium-iontovou baterií o kapacitě 51 ampérhodin. S tou je možné ujet až 69 kilometrů čistě na elektřinu, byť nejspíše jen v laboratořích. V reálném světě rozhodně půjde o menší porci, za čímž bude stát nejen hmotnost 2 570 kg, ale také nemalá čelní plocha. Při délce 5 200 mm je totiž Century SUV 1 990 mm široké a 1 805 mm vysoké. Pro snížení větrného odporu tak došlo alespoň na zaoblení hran.
Toyota vůz popisuje jako limuzínu na chůdách, u které majitelé budou okupovat hlavně zadní sedadla. Z toho důvodu se zadní dveře otevírají v úhlu až 75 stupňů, přičemž nechybí ani výsuvné schůdky či madlo na vnitřku středového sloupku. Japonci nicméně kromě základní varianty ukázali i předprodukční prototyp varianty GRMN, u které jsou zadní dveře posuvné a usazené na bočních kolejnicích. Toto řešení by přitom mělo být u standardního SUV k mání za příplatek.
Protože Japonci chtějí zákazníkům nabídnout maximální možnou míru individualizace, nechyběla na prezentaci ani Toyota Century SUV jakožto kabriolet. Zatímco však sportovní provedení s agresivnějším bodykitem nejspíše má šanci dorazit, u verze s plátnem namísto zafixovaných ocelových panelů jsou šance spíše mizivé. Zvláště když i u novinky bude výroba limitována, a to dokonce na pouhých třicet kousků měsíčně.
Ceny startují na 25 milionech yenů (cca 3,86 mil. Kč), o zboží z laciného kraje se tedy nejedná. Na druhou stranu je možné počítat s opravdu bohatou výbavou, ve které mimo jiné trůní dvojice 12,3palcových předních a dvojice 11,6palcových zadních monitorů. Zmínit lze rovněž ambientní podsvícení, panoramatickou střechou či sofistikovaný audio systém, jenž byl inspirován technikami užívanými při výrobě hudebních nástrojů.


































Century SUV je popisováno jako limuzína na chůdách, oproti verzi s klasickou karoserií ovšem stojí na odlišné platformě a používá také úplně odlišné pohonné ústrojí. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejčtenější články
Kolaps Porsche pokračuje i v domácím Německu. Je na tom tak špatně, že slevy musí dávat už i na ikonické verze 911
28.5.2025Prodeje Jaguarů v Evropě se propadly téměř na nulu, z Česka se ale v tomto prostředí stává hotové království divokých koček
28.5.2025Francouzům asi přeskočilo, další novinkou Alpine je otylá absurdita s hmotností nejmíň 2,1 tuny
28.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Automobilka chtěla během pár let přejít jen na elektromobily. Teď investuje 19,5 miliardy, aby od roku 2027 vyráběla nové motory V8
28.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva