Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
O koupi nového auta už ani neuvažuje většina lidí, k ojetinám stále více míří i ti nejbohatší
9.9.2022 | Petr Prokopec
Kolik varovných signálů budou muset automobilky ještě dostat, aby pochopily, že se nachází na scestí? Nová auta jsou pro zákazníky zajímavá o tolik méně, že už o jejich koupi ve většině ani neuvažují. A není to jen sociální problém, odmítá je i stále více dobře situovaných lidí.
Už déle než dekádu platí, že nová auta nejsou vyvíjena primárně s ohledem na potřeby zákazníků, ale hlavně s ohledem na politicky a úředně definovaná omezení. Nelze jim upřít, že umí být rychlejší, úspornější, pohodlnější i bezpečnější než kdy dříve, pojetí spousty jejich aspektů se ale vzdaluje tomu, co by si kupující přáli. Dalo by se to snášet lépe, kdyby nabízely vysokou hodnotu za peníze, jenže jejich ceny v posledních letech rostou naprosto nepřijatelným tempem. Kdyby přitom šlo o posun o nějakých pět či deset procent, není to problém, jenže ono zdražení je opravdu šílené. Koneckonců třetí generace Škody Octavia startovala o zhruba 200 tisíc korun níže, než za kolik si můžete pořídit tu čtvrtou (339 900 Kč versus 519 900 Kč). Přitom jde ve své podstatě o to samé auto, čtyřka je spíše velký facelift trojky.
Tuto situaci dále zkomplikoval chaos a trhliny v dodavatelských řetězcích, kvůli čemuž vám nikdo není schopen jasně říci, kdy vám objednané auto dorazí. Jisté je pouze to, že nepůjde o dny či týdny. Místo toho jsou ve hře měsíce či dokonce roky. Na něco takového ovšem nikdo není zvědavý, zvláště ve chvíli, kdy světem ještě zmítá rekordní inflace, takže vlastně ani nevíte, kolik vás nakonec auto bude stát. Nemluvě o tom, jestli vám na něj zbydou peníze. Opomenout nesmíme ani energetickou krizi a stále dražší pohonné hmoty a ještě rychleji zdražující elektřinu. Tedy jinými slovy, proti novým vozům stojí snad všechny myslitelné okolnosti.
Ve finále tedy není překvapením, že o ně lidé přestávají mít zájem. Dle červencového průzkumu společnosti GfK AutoMobility o koupi nového vozu ani neuvažuje hned 57 procent dotázaných zákazníků, což je nejvyšší číslo od roku 2016. Co se pak týče generací Y a X, tedy klientely ve věku 25-42 a 43-57 let, pak v příštích dvou letech o koupi nového auta uvažuje pouze 37 procent dotázaných. To je o 8 procentních bodů méně než v roce 2020. Totéž pak platí pro tříměsíční, šestiměsíční a roční horizont.
Co je ovšem na celé věci nejzajímavější, to je obrat u domácností se středními a vysokými příjmy. V případě lidí, kteří ročně vydělají 50 až 100 tisíc dolarů (cca 1,2 až 2,4 mil. Kč), totiž nákup nového vozu v příštích třech měsících plánuje jen 44 procent zákazníků, tedy o 10 procentních bodů méně než v roce 2020. O stejných 10 procentních bodů naopak vzrostl zájem těchto lidí o ojetiny. U klientely s ročním příjmem přes 150 000 USD (3,6 mil. Kč) pak s koupí nového vozu počítá 72 procent lidí, i to je však 5procentní pokles.
Pro automobilky je přitom asi největším varovným signálem skutečnost, že pouze 21 procent dotázaných bere současnou dobu jako ideální k pořízení nového vozu. Branže je na tom tedy podobně jako v roce 2008, tehdejší ekonomická krize však byla krátkodobého charakteru. Ceny aut navíc před čtrnácti lety byly na zcela jiné úrovni. Vozy navíc byly stále vyvíjeny primárně pro zákazníky.
Zas a znovu tak jen můžeme zaslat varovný vzkaz zejména těm výrobcům, kteří až přespříliš věří tomu, že jim odbyt zajistí politici a tlačí jen a pouze na elektrickou notu. Pro takové vozy totiž opravdu existuje jen úzká cílová skupina, u níž navíc již došlo z velké části na uspokojení jejích potřeb. Začíná tak být zřejmé, že budoucí registrace nových aut budou ve srovnání s těmi z minulých let zásadně nižší. Ve finále se tak nebudou propouštět desítky tisíc lidí, ale spíše stovky tisíc.
V případě politiků se přitom opravdu nedá očekávat, že by zatáhli za záchrannou brzdu. To by museli mít kontakt s realitou, o který však přišli již dávno. Výrobci aut by proto alespoň pro jednou měli zapomenout na vzájemnou nevraživost. Místo toho je zapotřebí táhnout za jeden provaz a sdělit zákonodárcům, že pokud neskončí s nesmyslnými zelenými tlaky, mohou se připravit na nekonečné fronty před pracovními úřady. Pochybujeme, že se něco takového stane - situace se nejspíše bude muset nejprve ještě podstatně zhoršit, než se bude moci stát znovu lepší.
Lidé mají o nová auta stále menší zájem. Varovné signály pro výrobce navíc přicházejí ještě v době, kdy na trhu jsou spalovací vozy. Jakmile ovšem budou k mání pouze drahé a nepraktické elektromobily, opravdu nelze počítat s ničím jiným než ve srovnání se současností s pouze zlomkovými registracemi. Foto: Gfk AutoMobility, tiskové materiály
Zdroj: GfK AutoMobility
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
před 3 hodinami - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
před 4 hodinami - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 6 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.19. 10:25 - brnenska.odchytova
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI