EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem

Evropská unie udělala v posledních letech hodně pro to, aby se diesely staly v některých obchodních třídách prakticky mrtvou větví vývoje a v dalších jen čekáme, kdy se za nimi zavře voda. Mimo EU ale vývoj tímto směrem nemíří.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem

3.2.2022 | Petr Miler

EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem

/

Foto: BMW

Evropská unie udělala v posledních letech hodně pro to, aby se diesely staly v některých obchodních třídách prakticky mrtvou větví vývoje a v dalších jen čekáme, kdy se za nimi zavře voda. Mimo EU ale vývoj tímto směrem nemíří.

Jako nadšenci máme daleko k tomu preferovat naftové motory, jejich zkáza posledních let nás ale mrzí. Diesely sice nemají ten správný zvuk, charakter a jakousi bezprostřednost, současně ale jako lidé obdivující techniku nelze nežasnout nad jejich efektivitou. Dnes jsme vám ukazovali jeden upravený německý nafťák a už pohled na jeho přístrojovku říkal mnohé. Neexistuje jiný způsob, jak velkému a těžkému autu dopřát dynamiku nedávných sporťáků a spojit ji se spotřebou, a tedy i dojezdem, o kterém se může zdát i pěti elektromobilům zapojeným v sérii.

Zejména v poslední dekádě se navíc podařilo vyřešit prakticky všechny problémy s jejich přímo i nepřímo škodlivými emisemi, tak proč se jich zbavovat zrovna teď? Nedává to smysl, jenže EU se k nim postavila zády, Amerika pro ně nikdy nehořela a dalších bašt zájmu o ně není mnoho. Nepatří mezi ně ani Rusko, kde byly nafťáky dlouho téměř nepoužitelné kvůli nízkým zimním teplotám i kvalitě tamního paliva. Také v tomto ohledu se ale podařilo většinu potíží vyřešit a pokud natankujete včas správné palivo, ani ruská zima vás v naftovém autě nepřekvapí.

Tak se stalo, že zatímco jinde ve světě zachází dieselové osobáky na úbytě, v Rusku, které se aktuálně řadí mezi největší evropské trhy s auty, prosperují. Z téměř nulového podílu na trhu se posouvají výš a výš a Avtostat na základě své nejnovější analýzy konstatuje, že za loňský rok dosáhly rekordního podílu na trhu i absolutních prodejů.

Abychom byli konkrétní, diesel si loni v Rusku koupilo 125 500 lidí, což je o 13 procent více než o rok dříve. A protože celý trh rostl jen o 4 %, jejich podíl se posunul už na 8,2 procenta. To je fascinující stav a zejména trend v momentě, kdy ochota automobilek tyto motory nabízet zejména do levnějších modelů je téměř nulová a jejich dostupnost je bezprecedentně malá.

Pikantní je, že největším prodejcem dieselů v Rusku není žádný výrobce dodávek nebo čehokoli podobného, ale BMW. To loni dodalo lidem 32 tisíc naftových aut, o 5 % více než v předchozím roce. I druhé místo patří prestižní německé značce, Mercedesu, který s 19 tisíci prodeji navýšil jejich odbyt dokonce o 30 %. Až třetí je mainstreamový Renault, který si výskat, že do nového Dusteru nakonec diesel dal, i když jej původně chtěl z nabídky vyřadit. Jeho 11 900 prodaných nafťáků totiž znamená meziroční růst o 86 %. Právě Duster je navíc loňským vládcem ruského trhu s nafťáky mezi modely, následuje jej Toyota Land Cruiser Prado, Hyundai Santa, Mercedes třídy GLE a BMW řady 5.

Je to skutečně pozoruhodný stav, zvláště třeba ve srovnání s tolik protěžovanými elektrickými auty, která si loni v Rusku koupilo pouhých 2 254 lidí. Tato čísla také nejlépe vysvětlují, proč třeba BMW odmítá skončit s diesely a říká, že i po roce 2030 budou na řadě míst světa znamenat hodně. Zatímco EU je vyhazuje dveřmi, ony se jinde vrací na scénu oknem a Brusel s tím neudělá vůbec nic. Ostatně popularita těchto motorů se zdá být tím větší, čím více na východ zamíříme - i v rámci EU dokážou bodovat třeba v Bulharsku.


EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 1 - BMW X5 G06 30d diesel ilu 01EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 2 - BMW X5 G06 30d diesel ilu 04EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 3 - BMW X5 G06 30d diesel ilu 06
Vládcem ruského trhu s dieselovými auty je BMW, i jeho model X5 patří mezi nejžádanější. Foto: BMW

EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 4 - Renault Duster 2021 Evropa 09EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 5 - Renault Duster 2021 Evropa 14EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 6 - Renault Duster 2021 Evropa rozebrani Perex ilu
Jedničkou mezi dieselovými modely je ale v Rusku Renault Duster, který původně s naftou vůbec neměl být prodáván. Renault si to ale nakonec rozmyslel a zjevně dobře udělal. Foto: Renault

Zdroj: Avtostat

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše