Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, technický šéf jako jeden z mála neztrácí zdravý rozum
15.1.2022 | Petr Miler
Mnohé automobilky se v posledních měsících mohou přetrhnout s avízy, kdy skončí s vývojem či prodejem aut se spalovacími motory, aniž by mohly tušit, co přinese další vývoj. BMW s nimi přes veškeré tlaky odmítá jít v jednom šiku.
Loni hned několik německých automobilek oznámilo, že skončí s vývojem nových spalovacích motorů a některé dokonce stanovily datum, kdy je přestanou prodávat. Patří mezi ně i Audi a Mercedes-Benz - Audi od roku 2026 nemíní představit jediný nový model s benzinovým nebo naftovým pohonem a v roce 2033 zastavit jejich prodej zcela. Mercedes je na této vlně ještě více a plánuje totéž pro rok 2030, jakkoli je možné, že jen v Evropě. Absurdně brzy? Omyl, Opel nedávno trumfoval rokem 2028.
A nejde jen o Němce, s podobnými avízy se mohou přetrhnout i další. Renault též trvá na roku 2030 a koncernu Stellatis, jehož je Opel součástí, se v případě některých aut nebojí skončit s prodejem spalovacích verzí ihned. Dotčené značky se na nás asi budou zlobit, ale jakkoli chápeme, že jde o reakci na politické tlaky, přijdou nám takové plány nekonečně hloupé.
I když se firmy rády ohání termíny, jako jsou odpovědnost a udržitelnost, ani jedno nespočívá v plánování nenaplánovatelného. Nikdo neví, kam se stočí vývoj během dalších 10 nebo 15 let, nikdo neví, kam se vyvinou ony politické tlaky. Odpovědné a udržitelné podnikání spočívá primárně ve schopnosti se flexibilně přizpůsobit aktuální realitě a opravdu není možné odhadnout, jaká za dekádu bude. Jediný smysluplný plán tedy zní: „Budeme prodávat to, co budou zákazníci chtít a co nám vývoj a regulace umožní.” To ale zřejmě nezní dostatečně rozhodně v době, kdy slova typu „zpátky ni krok” znovu získávají na váze.
Ostrůvky zdravého rozumu naštěstí ještě existují a o jednom z nich už dnes byla řeč - jde překvapivě o Hondu, jen ne o evropskou Hondu. Možná ještě překvapivějším je ale mnichovské BMW, které v posledních dekádách hořelo pro kdejaký „zelený nesmysl”, v poslední době ale nad nastalým vývojem jen kroutí hlavou a už dříve ústy svého nejvyššího šéfa naznačilo, že spalovací motory hned tak nedá. Nyní postoj automobilky dále rozvedl šéf vývoje Frank Weber.
Hlavní technik značky v rozhovoru pro Auto Motor und Sport potvrdil, že automobilka přijde se zcela novou generací motorů, které zůstanou v prodeji i po roce 2030 a žádný násilný konec čehokoli neplánuje. Podle něj je pochopitelně nezbytné, aby dále klesaly emise generované CO2 při jejich provozu, přání zákazníků jsou ale podle něj úplně stejně důležitá. A firma prostě musí dostát oběma požadavkům, ne jen jednomu.
„Jedna věc je pro nás jistá: Stále potřebujeme nejnovější spalovací motory i pro další roky pro efektivní snížení emisí CO2 v osobních autech po celém světě. Proto pracujeme na nové generaci motorů - benzinech, dieselech, šestiválcích i osmiválcích. Pak budeme připraveni na příští emisní standardy. Jen s šestiválci zredukujeme emise CO2 masivněji než kdykoli dříve s jakoukoli jinou mezigenerační změnou,” říká Weber.
Tázán, zda půjde skutečně o nové motory a ne jen evoluci těch stávajících - což je přístup, který ostatní myslí oním „zastavením vývoje” - uvádí, že jde opravdu o úplně nové agregáty: „Nic není skutečně jako dříve. Je tu něco úplně nového v hlavách válců. A s tím dokážeme zajít v případě efektivity ještě dál,” dodává trochu tajemně.
Weber se už dříve nechal slyšet, že BMW nechce opustit trh spalovacích aut příliš brzy a pak nutit lidi ke koupi elektromobilů, které nechtějí. Stejně tak nechce riskovat ztrátu zaměstnanců, kteří dnes umí špičkové spalovací motory vyvíjet a vyrábět. Podle Webera není reálné, aby se elektrická auta rozšiřovala tak rychle, jak konkurenti předpokládají, a tak BMW trvá na tom, že elektrická auta budou mít v roce 2030 na celkových prodejích maximálně poloviční podíl. A to je stav, který nedovolí ta spalovací jednoduše zaříznout.
Přístup BMW se zdá být rozumný, nakonec i kdyby si automobilky usmyslely cokoli, je třeba nezapomínat, že svět není jen Evropská unie. Dnes se může zdát, že USA a Čína jsou na podobné lodi, minimálně ve Státech ale můžeme vidět, že stačí jedny volby a všechno je jinak. A i kdyby EU, USA a Čína jely jedním směrem, ani to není celý svět. Je tu celé Rusko a okolní země, které pro elektromobilitu vůbec nejsou stvořené. Podobně je na tom se svými vzdálenostmi a teplotami Kanada, pak je tu celá Jižní Amerika a její převážně rozvojové země, je tu Afrika v čele s dvousetmilionovou Nigérií, tedy zemí lidnatou skoro jako USA, která po elektromobilitě neštěkne ještě dekády. A také více jak miliardová Indie s velkými automobilovými plány, kde též elektrická auta nemají šanci se v jakkoli dohledné době uchytit.
To jsou odhadem dvě třetiny světa, škrtnou si významné automobilky tak velká odbytiště? Asi ne. Situace na celém světě zkrátka není stejná a zatímco v mnoha zemích lze i díky politickému tlaku očekávat maximální přiklonění k elektrifikaci, jinde to zkrátka nepůjde a i o nigerijské zákazníky bude probíhat konkurenční boj. Bude jim Audi prodávat i v roce 2040 motory staré 20 let? Nevěříme tomu, lidé budou chtít víc a kdo jim to nabídne, vyhraje. Sázet tedy již dnes vše na jednu kartu, když nikdo nedokáže ani přesně říci, kdy a zda se vůbec lidstvo vypořádá s koronavirem, je opravdu nesmyslné. A je sympatické vidět, že BMW to nechce udělat.






BMW počítá se spalovacími motory i nadále, technický šéf potvrdil i novou generaci dieselů a osmiválců. Na fotkách je přeplňovaný osmiválec s 635 koňmi, který pohání současnou M5 CS. Foto: BMW
Zdroj: Auto Motor und Sport
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 8 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejčtenější články
Mercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
12.4.2025První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
12.4.2025Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
12.4.2025Nevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
13.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva