Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opel se zásadně změní, už za pár let chce prodávat jen auta, která téměř nikdo nechce
10.1.2022 | Petr Miler
Pokud německá značka u této strategie setrvá a bude ji uplatňovat napříč celou Evropou, jak v tuto chvíli plánuje, je prakticky nemožné, že by oslovila jakkoli větší množství Čechů. Proč a na základě čeho to dělá, tušíme, ale nechápeme to.
Představte si, že byste byli třeba obchodníci s nábytkem a vaši nejoblíbenější sedačku nabízeli v černé a červené. Tu černou by kupovalo 98,5 % zákazníků, tu červenou 1,5 %. A vy byste přišli s velkolepým oznámením, kdy byste před celým světem hlasitě křičeli, že s černými sedačkami skončíte - nejprve nabídnete hlavně červené a pak už jen červené.
Dává to nějaký smysl? Ne. Přesto se právě takto chová stále více automobilek, nejnověji Opel. Ten velkolepě oznámil, že se během následujících let zásadně změní, a to přesně v tomto duchu:
Od roku 2022: Combo Life Zafira Life budou nabízeny výhradně s elektrickým pohonem.
Již od roku 2024: V nabídce bude elektrifikovaná verze každého modelu Opel.
Od roku 2028: V nabídce budou jen auta na elektrický pohon.
To první už víme, podivovali jsme se nad tím v pátek, neboť jde o koordinovaný krok celého koncernu Stellantis. Zbytek je novinka. Na v oboru hůře se orientujícího se čtenáře to může dělat dojem, že elektrická auta jsou nějaký hit, která prodejně drtí všechny ostatní alternativy, a tak se tomu automobilky přizpůsobují. Jenže tak tomu není.
Elektrická auta skoro nikdo nechce, a to ani ta od Opelu. Loni šlo Česku o 70 (sedmdesát kusů, pro jistotu) elektromobilů z celkem 4 457 vozů, které dodal českým klientům. Na celkových prodejích mají tedy podíl 1,5 % jako ona červená sedačka. Jistě, svět se mění a Opel se může přizpůsobovat tomu, co vidí kdesi v dáli, ale ruku na srdce: Skutečně byste troubili do světa, že o zákazníky jasně nežádanějšího zboží už za 6 let nebudete mít žádný zájem? To není marketing, to je antimarketing a i kdybychom dokázali pochopit, proč to Opel dělá, rozhodně nechápeme, proč to v roce 2022 někomu říká.
Někteří si nyní jistě pomyslí, že Evropa není jen Česko. To není. A že poptávka po elektrických autech přece roste. Ale to je ten omyl, obracení reality naruby. Poptávka po elektrických autech neroste, rostou jejich prodeje. Ale ty nejsou v tomto případě zrcadlem poptávky, ale dotačních a jiných schémat, která je uměla zvýhodňují, ničeho jiného. Realitu vidíme u nás, kde je trh zdeformován jen relativně málo - celkový podíl elektrických aut na trhu je asi 1 procento a loni jejich odbyt oproti předloňsku poklesl.
Situace jinde v Evropě - či kdekoli na světě - by nebyla zásadně jiná, nebýt oněch dotací. Nakonec třeba i v Austrálii je i přes dotační schémata v některých významných státech ještě nižší. Automobilky se zkrátka rozhodly vsadit na to, co preferují regulace a nikoli na to, co chce zákazník. Jestli to bude udržitelné v Německu, Francii nebo Velké Británii, nevíme, jsou to jiná prostředí. Ale jsme skálopevně přesvědčeni, že s popsaným přístupem v Česku v roce 2028 uspět nepůjde. A opravdu se divíme tomu, že se někdo tímto směrem vydává.
Opel už skončil s jinými než elektrickými verzemi modelů Combo Life... Foto: Opel
...Zafira Life, i když těch elektrických loni prodal 1 kus. Brzy chce stejný „trik” zopakovat s celou svou nabídkou, to zní promyšleně. Foto: Opel
Zdroj: Opel
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB