Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny
9.2.2024 | Petr Prokopec
Tohle je fascinující dílo, které jen připomíná, že povedené recepty není třeba měnit, stačí podle nich dál vařit lepší a lepší krmi. Nová Huayra R Evo od Pagani tak dál disponuje točivým a objemným V12, 900 koní pak spojuje s pouhými s 1 060 kilogramy.
Italská automobilka Pagani byla založena již v roce 1992, přesto dosud přišla jen se třemi specifickými modely - Zondou, Huayrou a Utopií. A přestože u prvních dvou již v podstatě mělo dojít na ukončení životních cyklů, vývoj a výroba probíhají i nadále. Dokazuje to ostatně i nová Huayra R Evo, která byla aktuálně představena. Na první pohled je přitom patrná její prodloužená karoserie, která byla inspirována závodními speciály z konce 60. a počátku 70. let.
Ve výsledku tak nepřekvapí, že i když je vůz o 190 milimetrů delší, je zároveň o 21 procent aerodynamicky efektivnější. Kromě toho delší záď vyústila také ve 45procentní nárůst přítlaku. Konkrétní číslo zmíněno nebylo, značka však uvádí, že v okruhovém režimu, kdy je podvozek přicucnutý k povrchu, je přítlak vyšší než hmotnost auta. Ta suchá činí 1 060 kg, přítlak tedy musí být ještě vyšší. A ve výsledku znamená, že je Huayra R Evo schopna jezdit i po stropě.
Vůz má odnímatelné střešní panely, aby si posádka mohla daleko více užívat jekotu dvanáctiválcového motoru, jehož zvuk připomínající staré ef-jedničky můžete zaslechnout níže. Zajímavé je, že po odejmutí oněch paneů lze počítat s přítlakem vyšším o 5 procent, než když jsou na svém místě. Automobilka zároveň při vývoji svého zatím posledního modelu Utopia nabyla nových zkušeností s karbonem, které otiskla i do tohoto projektu - vůz je tak zároveň o 38 procent tužší.
Italové zapracovali rovněž na podvozku ve snaze zajistit ideální přilnavost za všech okolností. U vozu tak lze mimo jiné upravit dorazy a tedy snížit či zvýšit světlou výšku, aniž by přitom byly ovlivněny tlumiče. Účinná plocha karbon-keramických brzd pak byla s ohledem na nový design a větší destičky zvětšena o 100 procent, což navýšilo jak stabilitu, tak zlepšilo tepelný management a zajistilo větší odolnost.
Lepší brzdy jsou pochopitelně vítané, neboť Pagani se podívalo také na motor. Tím je atmosféricky plněný šestilitrový V12 od firmy HWA, který bez elektrické asistence produkuje až 900 koní výkonu a 770 Nm točivého momentu. Huayra R Evo je tak nejsilnějším vozem značky vůbec. Pohonná jednotka se přitom zvládá vytáčet do 9 200 otáček, přičemž svůj výkon posílá na zadní kola skrze šestistupňovou sekvenční převodovku.
Pagani zatím neupřesnilo technické parametry, nicméně naznačuje, že novinka by na okruzích měla být stejně rychlá jako prototypy LMP2. Známy pak nejsou ani ceny, nicméně zájemci o vůz, kteří se zapíšou do klubu Arte in Pista, mohou počítat s ucelenou tovární podporou. Znamená to tedy, že se se svými vozy dostanou na nejslavnější okruhy, kde mohou počítat s inženýry, mechaniky či fyzioterapeuty.
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 1 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 2 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 3 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 4 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 5 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 6 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 7 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 8 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 9 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 10 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 11 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 12 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 13 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 14 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 15 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Zatím není jasné, kolik Huayra R Evo stojí, kolik jich vznikne nebo jaké jsou technické parametry vozu. Jisté je pouze tolik, že stojí na vrcholu potravního řetězce značky. Foto: Pagani Automobili
Zdroj: Pagani Automobili
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- Onboard videa 07.27. 09:47 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha