Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli
20.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Nizozemský stroj vlastně není auto, ale tříkolka. A není to ani letadlo, ale gyrokoptéra. Má však 230 koní a k mání má být do dvou let.
Slovenský Aeromobil, který v současnosti prochází testováním včetně nedobrovolných „zkoušek” nouzového padáku, není jediným takovým nápadem v poslední době. Měli jsme tu také např. německý pokus jménem Carplane, a nyní se díváme na PAL-V, Personal Air and Land Vehicle, stroj, který pochází z Nizozemska a jde na věc z trochu jiné strany.
Ovšem, stále může fungovat jako auto i jako letadlo, jenže na rozdíl od zmíněných dvou strojů nemá křídla a nemá dokonce ani čtyři kola. Je to tříkolka, vpředu má jedno kolo, vzadu dvě, a máte-li obavu z toho, že se převrátí, není důvod: při jízdě po silnici se může naklápět. Podle výrobce se na silnici chová jako sportovní auto, čemuž se nám ale nechce příliš věřit.
Přerod v létající stroj je prý otázkou minut a na videích níže je vidět, jak postupuje - rozloží se hlavní vrtule, vysune se ocas a pak naskočí motor, který otáčí patrně jak hlavní vrtulí, tak i malou vrtulí na zádi, sloužící pro pohon. A také někam zmizí dveře; patrně zůstávají na zemi, protože PAL-V jako létající stroj si je nemá kde vézt.
Schválně používáme slova létající stroj, nikoliv letadlo. Vizuálně totiž PAL-V připomíná spíš helikoptéru, ale ani to není přesné označení, protože ke startu potřebuje ranvej jako letadlo - nebo jako gyrokoptéra, asi nejpřesnější označení tohoto stroje. Ovšem, označit to ranvejí je možná trochu silné slovo - ke startu stačí 160 metrů dlouhý rozjezd a 50 km/h, pro bezpečné přistání má údajně vystačit pouhých 30 metrů dlouhý kousek dráhy.
V útrobách tohoto stroje je prý „certifikovaný motor”, který je podle zvuků na videu dost možná přeplňovaný - zhruba v 52. vteřině slyšíme něco jako blow-off ventil. Jeho výkon je 230 koní, což má stačit ke zrychlení na stovku do osmi vteřin a maximálku 180 km/h. Váha prázdného PAL-V je 680 kg a 230 kg, tedy dva nepříliš obézní lidi, můžete ještě naložit. Nádrž má stačit na ujetí 1 200 kilometrů při spotřebě 8,3 l/100 km. Ve vzduchu je maximálka stejná, ale dolet je údajně do 500 km.
Výrobce PAL-V udává, že bude možno si ho na přelomu let 2016 a 2017 koupit. Pochopitelně budete potřebovat pilotní licenci, abyste se nemuseli omezovat na jízdu po zemi. A také bude třeba PAL-V zaplatit, což nemusí být tak jednoduchá věc - jeho cena je totiž půl milionu Eur, tedy asi 13,42 milionu korun, a má vzniknout jen 45 kusů.









PAL-V mnoho důvěry nebudí, ale patrně funguje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Levnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025Mercedes začal odhalovat novou třídu C, devastace jednoho modelu za den mu zjevně nestačí
8.9.2025Řidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
7.9.2025
Nejnovější články
Jaká je nejlevnější ojetá moderní škodovka? Vtip je, že už vlastně ani není levná, často stojí víc než ještě nedávno nová
včeraAudi zařízne svůj legendární pětiválec, potvrdil šéf, je to jeho další z řady jeho mizerných rozhodnutí
včeraNový sexy Číňan pro Evropu přichází přesně s tím, na co se místní automobilky v podstatě vybodly
včeraBMW v Mnichově překvapivě ukázalo i druhý vůz z nové revoluční éry, od toho prvního se moc neliší
včeraVrchol ironie: V nizozemské „zelené pevnosti” musí instalovat obří generátory na fosilní paliva, aby udrželi v chodu síť schvácenou elektromobily
včera
Živá témata na fóru
- Výběr navigace do auta 09.11. 04:30 - jonesnatelye
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.10. 18:19 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.10. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 09.09. 14:47 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.08. 20:47 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.08. 18:59 - řidičBOB
- Onboard videa 09.08. 16:14 - řidičBOB
- Americké vozy a vše kolem nich 09.08. 14:55 - pavproch