Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá
9.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Sen o létajícím autě čerstvě zhmotnila americká Terrafugia. O něco podobného se ale podle nás nás úspěšněji pokusil i holandský PAL-V.
Americký projekt létajícího automobilu pod jménem Terrafugia Transition jsme si představili včera. Hned jsme ale konstatovali, že jde spíše o letadlo na silnici a to není tak kouzelný koncept jako třeba svého času Fantomasovo „udělátko”. Tak se teď pojďme podívat na konkurenční, poněkud elegantněji vypadající a také více automobilový evropský projekt - nizozemský PAL-V One.
Pokud si ještě vzpomenete na v zatáčkách naklápěcí tříkolku Carver One, tak toto je její potomek. Původní producent (rovněž z Holandska) sice zkrachoval, ale kompletní know-how přebrala společnost Carver Technologies, které se stala partnerem PAL-V Europe při vývoji stejně pojmenovaného létajícího vozu.
Na rozdíl od americké Terrafugie se nejedná o stroj využívající k letu vztlak klasického pevného křídla, ale do vzduchu se dostane pomocí rotujících listů jako vrtulník, který je tlačený vpřed dvoulistou vrtulí.
Abyste se s PAL-V mohli pohybovat ve vzduchu, postačí průkaz na ultralight. One má létat do výšek maximálně 1 200 metrů. Jak rychle? Pokud jde o přípravu na vzlet a transformaci ve vrtulník, tak včetně nezbytných předletových kontrol to trvá asi deset minut. Rychlost samotná činí 180 km/h a podle PAL-V dokáže One vyvinout identické tempo rovněž na silnici.
Nevíme sice, jaký motor se o to postará, ale jeho výkon a podrobnosti o dynamice firma prozradila. Tříkolka One se s pomocí 231 koní dostane na stovku za osm vteřin a v průměru jezdí za 8,3 l/100 km. Dojezd přitom činí velmi zajímavých 1 200 km, což znamená, že za kabinou pro dvoučlennou posádku bude někde ukryta 100litrová nádrž.
Při startu potřebujete dráhu dlouhou 165 metrů a při přistávání stačí jen 30 metrů zpevněného povrchu. Minimální rychlost pohybu ve vzduchu činí 50 km/h. Spotřeba za letu je 36 litrů za hodinu a podle povětrnostních podmínek se akční rádius pohybuje od 350 do 500 kilometrů.
PAL-V uvádí hmotnost pouze 680 kg a maximální vzletová činí 910 kg. One je v silniční konfiguraci dlouhý rovné čtyři metry, šířka a výška činí identických 1,6 metru.
Cena nizozemského létajícího vozu je prozatím neznámá a to z docela prozaického důvodu - One jen nedávno (úspěšně) absolvoval letové zkoušky a na rozdíl od svého amerického konkurenta je považován za vývojový prototyp. PAL-V a především pak majitel firmy Robert Dingemanse momentálně láka investory, kteří by pomohli dotáhnout tento projekt do sériové výroby.









































































Americká firma vsadila na pojízdné letadlo, Holanďané na vrtulníkovou tříkolku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 2 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 3 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 5 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 6 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva