Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Parkování elektrických aut v podzemních garážích začali po sérii požárů ve velkém zakazovat už i v Číně
17.9.2024 | Petr Miler
Situace musí být hodně zlá, když se k takovému kroku uchýlí v zemi, kde se elektrická auta dočkala největší podpory ze strany státu a tvoří desítky procent prodaných nových vozů. Jak moc zlá je, ale ví bezpečně jen sami Číňané.
Je to trochu s křížkem po funuse, neboť hasiči před tímto rizikem hlasitě varují už řadu let, aniž by jim kdokoli odpovědný byl ochoten naslouchat. Skoro se nám chce říci, že hasiči jsou ti, za jejichž existenci a přítomnost je každý rád, když se něco špatného stane (jako při současných povodních), ale skoro každý nad nimi jen mávne rukou, když se někomu snaží říci, že by možná nebylo špatné, kdyby nechodil kouřit za stoh... Ale to dnes nechme být.
Řeč je samozřejmě o požárech elektrických aut, které jsou zatím zřejmě hlavně vzhledem k jejich zásadně menšímu průměrnému stáří výrazně méně pravděpodobné než u spalovacích vozů, když ale na nějaký požár dojde, je to pořádné rošambo. A je tím větší, čím větší paket baterek vůz zaměstnává, viz nedávný požár elektrického kamionu Tesly, na který padla spotřeba vody tříčlenné domácnosti na rok a půl a znamenal uzavření oblasti o průměru 1,6 kilometru pro veškerou veřejnost.
To byl ale vlastně pořád ještě dobrý scénář, neboť auto chytlo pod širým nebem. V momentě, kdy vzplane v uzavřeném prostoru, typicky v podzemní garáží, jsou následky drastické, jak ukázal pro změnu nedávný incident v Koreji, kdy jeden hořící vůz poškodil 880 dalších a ohrozil spoustu lidí přinejmenším na zdraví. Také proto Jižní Korea omezila parkování těchto vozů v podzemních garážích a parkovacích domech, ale tam to až tak nepřekvapí. Co překvapit může, je, že se podobná omezení začala ve velkém objevovat také v Číně.
Jak informuje Radio Free Asia a potvrzují přiložené záběry dokumentující tato omezení, které se šíří po sociální síti X, rozličné hotely, provozovatelé kancelářských budov a další firmy zejména v provincii Če-ťiang začaly do svých parkovišť zakazovat vjezd elektrických aut všeho druhu s odvoláním na „řadu událostí”, při kterých došlo po zaparkování těchto aut k obtížně řešitelným požárům.
Bohužel jsme v Číně, takže neexistuje věrohodná statistika, která by dokumentovala, jak časté tyto události v zemi jsou. A o kolik častější případně jsou ve srovnání s jinými zeměmi. Jak zdůrazňuje RFA, formálně Číňané vyrábí své elektrické vozy dle vysokých standardů, reálně ale nejsou vždy dodržovány. Ve výsledku ale existují pouze dílčí statistiky o množství vznikajících požárů, které jsou poněkud znepokojivé - například podle Qianjiang Evening News došlo jen v Chang-čou mezi 30. dubnem a 4. květnem tohoto roku na sérii nejméně 11 případů spontánních vznícení elektrických vozidlech. To na pár dnů a jedno město opravdu není málo.
Zejména dražší hotely se tak začaly uchylovat k omezení ve snaze předejít obavám zámožných klientů: „Na základě charakteristik požárů elektrických vozidel a hasebních schopností našeho hotelu si myslíme, že je bezpečnější nepouštět elektromobily do podzemní garáže,” cituje čínský tisk jednoho z manažerů bezpečnosti hotelů v Če-ťiang. Ne vždy jde ale o prostý zákaz, někdy jsou elektromobilům vyčleňována speciální parkoviště mimo hlavní budovy s většími prostory mezi parkovacími místy, kde případný požár nenapáchá tolik škody.
Je to pozoruhodný vývoj, neboť pokud k tomuto dochází v Číně, kde se elektromobilů prodává tolik a kde se informace o těchto požárech šíří ještě méně svobodně než u nás, je to zjevně problém, který nelze ignorovat. S ohledem na zkraje zmíněné to vlastně nepřekvapí, překvapivé spíše je, že je tento problém řešen až v roce 2024, navíc tímto způsobem. Jakákoli prevence tu zjevně byla zanedbána. A přes přibývající množství problémů zanedbávána nadále je.



Také pražští hasiči ví, co to je požár elektromobilu v podzemním parkovišti, potýkali se už s několika takovými. Tento byl jedním z těch menších, v Číně je zjevně situace mnohem problematičtější a vyžádala si restrikce ze strany vlastníků a provozovatelů budov. Foto: HZS Praha, CC0 Public Domain
(@whyyoutouzhele) September 9, 2024
Zdroje: Radio Free Asia, whyoutouzhele@X
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 11 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB