Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Party Porsche v Číně skončila. Automobilka po propadu prodejů nevěří v obrat a zavírá dealerství
29.10.2024 | Petr Prokopec
Že se pozice Porsche v Říši středu hroutí, víme už nějakou chvíli, přesto je tento krok německé automobilky zásadní. Jasně totiž ukazuje, že už nevěří v obrat a počítá dokonce i s celkovým poklesem prodejů.
Pro prakticky každou evropskou, americkou či třeba japonskou automobilku Čína po léta představovala mimořádně lukrativní trh, na kterém mohli snadno prodat víc aut než kdekoli jinde. Však jde o zemi s 1,4 miliardou obyvatel, z nichž značná část byla dychtivá po západních produktech. A ne zrovna málo zákazníků si je konečně mohlo dovolit, proto se z Říše středu kdysi stal největší světový trh třeba i pro takovou Škodu.
Mainstream přestal být pro Číňany zajímavý relativně rychle, slavné luxusní značky jako Porsche tam ale dál obtížně nacházely konkurenci. I s tím je ale konec. Pro automobilku z Zuffenhausenu šlo o její největší odbytiště na světě ještě loni, po letošních, dál pokračujících propadech se ale Čína najednou krčí až za Severní Amerikou a Evropou.
Němci totiž za první letošní půlrok prodali v zemi 29 551 nových aut, tedy o 33 procent míň než loni ve stejném období. Pokud pak budeme brát v potaz ještě třetí letošní kvartál, jsou registrace dole o 29 procent. To mělo velmi špatný vliv také na zisk firmy, který za červenec až září letošního roku klesl o 41 procent. A automobilka zjevně nevidí šanci, jak by tento trend zvrátila, místo toho doufá, že prodeje v příštím roce budou alespoň na úrovni toho letošního a ne horší. Proto v zemi částečně balí kufry, jak informuje Reuters.
„Čína je velkou výzvou, nikoli jen pro Porsche,“ uvedl finanční šéf německé značky Lutz Meschke. a dodal, že „do budoucna nemůžeme počítat s tím, že Čína bude pro evropské hráče tím, čím dosud byla“. Dle něj se totiž změnilo makroekonomické klima a tamní klientela nyní daleko méně utrácí za luxusní zboží. Německá automobilka proto hodlá zredukovat počet čínských dealerů, jakkoli neupřesnila, kdo bude hozen přes palubu a komu bude dovoleno přežít.
Mesche pouze upřesnil, že zatímco v minulých letech mělo Porsche na kontě každoročně víc než 300 tisíc prodaných aut, nově automobilka počítá ročně s prodejem zhruba 250 tisíc vozů. Pokles o šestinu je pochopitelně zásadní, navíc se výrazně promítne do hospodaření celého koncernu, neboť značka z Zuffenhausenu dosahuje nejvyšších ziskových marží. „Nevzdáváme se, ale musíme čelit realitě,“ uvedl dále Mesche.
Na jedné straně je dobře, že si Porsche nic nenalhává a hodlá k celé záležitosti přistupovat s rozumem. Na té druhé zde ovšem máme dopad čínského dění na globální aktivity firmy. Díky Říši středu totiž výrobci dokázali rozmělnit své často nemalé vývojové náklady natolik, aby byla rentabilní jejich celková produkce. Propad registrací, a tedy i příjmů o šestinu ale udělá díru do každého účetnictví a může vyústit i v nemalé ztráty.
To ve finále potvrzuje i Mercedes-Benz, který je další automobilkou, pro kterou byla Čína životně důležitá - ostatně loni tam skončila dokonce třetina produkce značky. Jenže letos jsou prodeje níže o 17 procent, přičemž automobilka ve snaze zvrátit tento trend zkusila přijít s nemalými slevami. To však vedlo pouze ke snížení ziskové marže, nikoli k zastavení odchodu zákazníků, pro něž již západní značky přestávají být modlami.
K těmto těžkostem navíc dochází ještě předtím, než vůbec Čína mohla přijít se svou plánovanou odvetou za zvýšená dovozní cla. Pokud to učiní a její zvýšená cla dopadnou hlavně na luxusní auta s objemnými motory, mají hlavně Porsche, Mercedes, BMW a Audi další problém. Je tak dost možné, že stávající utahování dealerských šroubů je pouze prvním kolem.



Takový Taycan již v Číně neboduje, i když místní prodeje elektromobilů neustále rostou. Jenže je kupují spíš chudší lidé, symbolem společenského postavení s v Číně stal objemný spalovací motor. Foto: Porsche
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva