Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s
24.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Vzdáleně připomíná 208, známá silueta však ukrývá výkony Formule 1 a techniku kol strojů WRC či speciálů pro Le Mans.
Minulý týden vytáhl francouzský koncern PSA závodní speciál Peugeot 208 T16, který jej téměř po čtvrt století vrátí na dráhu jednoho z nejznámějších a nejprestižnějších závodů do vrchu. Ve snaze navázat na výsledky modelu 405 T16 a rekordní jízdy Ariho Vatanena z konce 80. let povolal Peugeot na americký Pikes Peak zřjemě absolutně nejlepšího pilota rallye, devítinásobného mistra světa Sébastiena Loeba a jeho schopnostem odpovídá i připravená technika.
Před pár dny automobilka oznámila nasazení vidlicového šestiválce o výkonu 850 koní, sekvenční převodovky a pohonu všech kol, nyní svá data mírně koriguje a doplňuje o další detaily. Objem motoru uloženého před zadní nápravou v prostorovém rámu z trubek nám Peugeot neprozradil, říká ale, že se z něj jeho inženýrům podařilo pomocí dvou turbodmychadel dostat 875 koní.
Použití karbonu jako jednoho z hlavních konstrukčních prvků zajistilo udržení váhy vozu na hodnotě 875 kilogramů a Peugeot 208 T16 tak dosáhl hranice výkonové hmotnosti 1 k/1 kg anebo jinak řečeno tisíc koní na tunu. Podle PSA je stroj schopen se čtyřkolkou akcelerovat na stovku za 1,8 sekundy, dvojnásobek dosáhne již za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost 240 km/h pokoří už 7 vteřin po startu.
Poměrně nízká maximálka obětovaná ve prospěch pružnosti překvapivá asi není, pokud to ale někomu jasné není, nabízí se vysvětlení od jednoho z šéfů projektu: „Na trati Pikes Peak se rychlost pohybuje od 50 do 240 km/h a od 100 km/h hraje klíčovou roli aerodynamika,“ připomíná Jean-Christophe Pallier z oddělení Peugeot Sport a zároveň naznačuje, proč je na zádi dvoumetrové křídlo původem z první generace vytrvalostní placky 908 HDi FAP.
Problémem je samozřejmě start závodu v nadmořské výšce 2 862 metrů a cíl ve výšce 4 301 metrů nad mořem s rapidně ubývající hustotou vzduchu, což neprospívá přítlaku ani plnění pohonné jednotky. „V případě normálního atmosférického motoru se musí počítat se ztrátou jednoho procenta výkonu na každých 100 metrů nadmořské výšky,“ vysvětluje ředitel divize Peugeot Sport Bruno Famin. „Už na startovní čáře některé motory ztrácí téměř třicet procent svého výkonu. Silný agregát je proto nezbytný,“ dodává.
Trať závodu Pikes Peak je od loňského roku vyasfaltovaná, takže tomu bude odpovídat také volba pneumatik Michelin. Sébastien Loeb za volantem Peugeotu 208 T16 podrobí jejich přilnavost ostré zkoušce 30. června, těšme se na jeho výkon.

























Podle Peugeotu vystřelí nová T16 na stovku za 1,8 sekundy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 3 hodinami
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 43 minutami
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
před 2 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 3 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 9 hodinami
Největší hrozbou pro autoprůmysl je EU, ne Čína, říká nový šéf Stellantisu. Volá po návratu spalovacích motorů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
