Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s
24.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Vzdáleně připomíná 208, známá silueta však ukrývá výkony Formule 1 a techniku kol strojů WRC či speciálů pro Le Mans.
Minulý týden vytáhl francouzský koncern PSA závodní speciál Peugeot 208 T16, který jej téměř po čtvrt století vrátí na dráhu jednoho z nejznámějších a nejprestižnějších závodů do vrchu. Ve snaze navázat na výsledky modelu 405 T16 a rekordní jízdy Ariho Vatanena z konce 80. let povolal Peugeot na americký Pikes Peak zřjemě absolutně nejlepšího pilota rallye, devítinásobného mistra světa Sébastiena Loeba a jeho schopnostem odpovídá i připravená technika.
Před pár dny automobilka oznámila nasazení vidlicového šestiválce o výkonu 850 koní, sekvenční převodovky a pohonu všech kol, nyní svá data mírně koriguje a doplňuje o další detaily. Objem motoru uloženého před zadní nápravou v prostorovém rámu z trubek nám Peugeot neprozradil, říká ale, že se z něj jeho inženýrům podařilo pomocí dvou turbodmychadel dostat 875 koní.
Použití karbonu jako jednoho z hlavních konstrukčních prvků zajistilo udržení váhy vozu na hodnotě 875 kilogramů a Peugeot 208 T16 tak dosáhl hranice výkonové hmotnosti 1 k/1 kg anebo jinak řečeno tisíc koní na tunu. Podle PSA je stroj schopen se čtyřkolkou akcelerovat na stovku za 1,8 sekundy, dvojnásobek dosáhne již za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost 240 km/h pokoří už 7 vteřin po startu.
Poměrně nízká maximálka obětovaná ve prospěch pružnosti překvapivá asi není, pokud to ale někomu jasné není, nabízí se vysvětlení od jednoho z šéfů projektu: „Na trati Pikes Peak se rychlost pohybuje od 50 do 240 km/h a od 100 km/h hraje klíčovou roli aerodynamika,“ připomíná Jean-Christophe Pallier z oddělení Peugeot Sport a zároveň naznačuje, proč je na zádi dvoumetrové křídlo původem z první generace vytrvalostní placky 908 HDi FAP.
Problémem je samozřejmě start závodu v nadmořské výšce 2 862 metrů a cíl ve výšce 4 301 metrů nad mořem s rapidně ubývající hustotou vzduchu, což neprospívá přítlaku ani plnění pohonné jednotky. „V případě normálního atmosférického motoru se musí počítat se ztrátou jednoho procenta výkonu na každých 100 metrů nadmořské výšky,“ vysvětluje ředitel divize Peugeot Sport Bruno Famin. „Už na startovní čáře některé motory ztrácí téměř třicet procent svého výkonu. Silný agregát je proto nezbytný,“ dodává.
Trať závodu Pikes Peak je od loňského roku vyasfaltovaná, takže tomu bude odpovídat také volba pneumatik Michelin. Sébastien Loeb za volantem Peugeotu 208 T16 podrobí jejich přilnavost ostré zkoušce 30. června, těšme se na jeho výkon.

























Podle Peugeotu vystřelí nová T16 na stovku za 1,8 sekundy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Dacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 4 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha