Po léta nejprodávanější Ford je stále větší propadák, i letos zájem o něj dál klesá

Ani letošní rok není pro automobilky bůhvíco, z loňských minimálních prodejů ale většina z nich razantně stoupá. Ne tak po léta neohrožený vládce prodejů Fordu v Evropě, ten dál zažívá obrovský propad zájmu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Po léta nejprodávanější Ford je stále větší propadák, i letos zájem o něj dál klesá

14.7.2021 | Petr Miler

Po léta nejprodávanější Ford je stále větší propadák, i letos zájem o něj dál klesá

/

Foto: Ford

Ani letošní rok není pro automobilky bůhvíco, z loňských minimálních prodejů ale většina z nich razantně stoupá. Ne tak po léta neohrožený vládce prodejů Fordu v Evropě, ten dál zažívá obrovský propad zájmu.

Modrý ovál byl po dekády jednou z hvězd evropských automobilových prodejů a v 90. letech mohl směle konkurovat těm nejlepším. Jeho podíl na trhu dosáhl téměř 12 procent a jména modelů jako Focus nebo Mondeo bylo možné směle skloňovat ve stejné větě se stálicemi typu Golf a Passat. Tyto sněhy ale roztály už hodně dávno. Od konce 90. let je Ford na sestupné tendenci a od roku 2009 jeho podíl na evropském trhu jen a pouze klesá.

Loni dosáhl pouhých 5,86 procenta, skoro polovinu někdejších hodnot. Na paty tak Američanům začíná šlapat i Škoda (5,31 %), což byla donedávna naprosto nepředstavitelná věc. Potíže s odbytem má více modelů, největším potížistou v nabídce Fordu se ale stává Fiesta a zejména pak její nevalně přijatá poslední generace.

Automobilka sice od doby jejího vstupu na trhu udělala leccos proto, aby po ní lidé znovu zatoužili, propadá se ale i nadále, a to jen víc. Z dlouhodobého hlediska Fiesta ztratila neuvěřitelné téměř dvě třetiny zákazníků za pouhých 11 let, když si v roce 2009 našla v Evropě ještě 459 tisíc kupců, zatímco loni jen 156 tisíc. To je také o 32 procent méně než v roce 2019 a jeho těžkosti pokračují i v letošním roce, kdy zákazníky ztrácí dál, i když konkurenti hlásí alespoň za první měsíce výrazný nárůst odbytu.

Za prvních pět měsíců letošního roku prodal Ford na celém evropském kontinentu jen 54 843 Fiest. To je opravdu hodně málo, uvážíme-li, že ještě v roce 2018 prodal Ford v Evropě za stejné období skoro 131 745 kusů, skoro 2,5krát tolik. Meziroční pokles i proti roku 2020 (55 624 aut) je pak bez nadsázky tragický.

Výrazně navíc klesl zájem o některé verze, a tak Ford dnes nabízí pro standardní Fiestu v podstatě jen dva motory - 1,1 bez turba, 1,0 s turbem a jeho mild-hybridní verzi. To je skutečně paleta k pohledání, která odbytu stěží kamkoli pomůže. Fiesta tak loni prodejně prohrála i s větším Focusem, který byl naposledy lepší v roce 2008. Letos je ale na tom Focus kvůli patáliím s výrobou ještě hůř a padá meziročně dokonce o 55,5 procenta. Ford na tom v Evropě opravdu není dobře a i relativně úspěšná Puma je jen slabou náplastí.


Po léta nejprodávanější Ford je stále větší propadák, i letos zájem o něj dál klesá - 1 - Ford Fiesta 2017 nova sada 52Po léta nejprodávanější Ford je stále větší propadák, i letos zájem o něj dál klesá - 2 - Ford Fiesta 2017 nova sada 53Po léta nejprodávanější Ford je stále větší propadák, i letos zájem o něj dál klesá - 3 - Ford Fiesta 2017 nova sada 54Po léta nejprodávanější Ford je stále větší propadák, i letos zájem o něj dál klesá - 4 - Ford Fiesta 2017 nova sada 55Po léta nejprodávanější Ford je stále větší propadák, i letos zájem o něj dál klesá - 5 - Ford Fiesta 2017 nova sada 58Po léta nejprodávanější Ford je stále větší propadák, i letos zájem o něj dál klesá - 6 - Ford Fiesta 2017 nova sada 59
Fordu se s poslední generací Fiesty nedaří, i po několika strmých meziročních poklesech dále padá. Za 11 let tak klesl její odbyt o skoro o dvě třetiny. Foto: Ford

Zdroj dat: JATO Dynamics

Petr Miler