Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Po roce 2030 neprodáme jediné neelektrické auto, bez ohledu na cokoli,” říkalo Volvo. Už to neplatí
30.7.2024 | Petr Miler
Tohle je něco tak neuvěřitelně tragikomického, že se člověku skoro nechce věřit, že se to odehrálo ve skutečném světě. Dobové anály ale nelžou, tento nesmysl Volvo tvrdilo ještě loni v červnu.
Kolikrát, ale kolikrát jsme se za uplynulé roky museli s očima v sloup ptát, proč některé automobilky s takovou vehemencí plánují něco, co plánovat dost dobře nemohou. Muselo to být stokrát, dvěstěkrát, dost možná skoro každý den. Ony to ale přesto dělaly dál.
Kladli jsme dokola jednu a tu samou otázku: Proč se vůbec takových prohlášení dopouštějí? Bez křišťálové koule v ruce nelze tušit, co bude zítra, natož pak za týden, měsíc, rok nebo 10 let. Každé malé dítě to ví, a proto rozumní lidé o budoucnosti vždy hovoří s opatrností. Automobilky ne - plánovaly přechod na elektrická auta za rok, dva roky, šest let, devět roků, jedenáct let... Vyberte si.
Kdyby někdo říkal, že k něčemu takovému směřuje, za něco takového by byl rád, je to jeho přání či touha, ale pochopitelně se bude muset přizpůsobit technické i ekonomické realitě a někdy také iracionálním preferencím zákazníků, neřekneme popel. Nic takového se ale nedělo. Padala neuvěřitelně odhodlaná, závazná, odklon od řečeného nepřipouštějící slova jako ta, která nyní připomínají kolegové z Auto News.
Právě ti totiž 8. června 2023 citovali Björna Annwalla z Volva, který památně pronesl: „Po roce 2030 nebude Volvo prodávat jediné auto, které nebude plně elektrické, bez ohledu na trh.” A zašel ještě dál: „Nebudou tu jakákoli kdyby a ale,” dodal. Připomíná to fráze typu: „Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak!” také to jistě bylo bez „jakýchkoli kdyby a ale”. Jak to dopadlo, víme všichni.
Je fascinující, že tato slova padla teprve před rokem, kdy už začínalo být jasné, jak moc jsou výše popsané cíle ošidné. Taková prohlášení opravdu nestárnou dobře, ale pozor, to není vše. Ještě v letos v květnu prohlásil Jim Rowan před australskými médii, že „je jistý”, že Volvo dokáže splnit svůj cíl stát se do roku 2030 plně elektrickou automobilkou. Přidejte pouhé dva měsíce a všechno je jinak.
Kdo jsou u Volva Annwall s Rowanem? Vrchní údržbář a manažer úklidu? Omyl, nejvyšší šéf firmy a jeho první zástupce, jsou to dva nejvýše postavení lidé v managementu společnosti, hlavní výkonná síla firmy. Přesto - s prominutím - plácají takové nesmysly? Asi nikdy nepochopím, jak mohli zůstat na svých místech poté, co je vyřkli, tím spíše nepochopím, že na nich zůstávají i nyní, co začali „neměnné měnit”.
Jak totiž uvádí Focus, i námi nedávno probírané dění ve Volvu nelze vnímat jinak než projev záměru pokračovat v nabízení spalovacích motorů i po roce 2030 ve formě hybridů všeho druhu. Možná ne všude, možná ne v Evropě, možná... Ale když se jednou řekne roce „bez ohledu na trh” a „nebudou tu jakákoli kdyby a ale”, tak to stejně není relevantní.
„Bez ohledu na trh” se leda krachuje, na Stockholm School of Economics to Annwalla, který prý tuto školu absolvoval, možná mohli naučit. Ale buďme optimisté - teď ho to učí život. Krátce po padesátce je to trochu pozdě, ale pořád je to lepší než později.

Toto je autor oněch slavných slov, Björn Annwall z Volva. Vzdejme mu hold, měl by za ně dostat Řád elektrické víry nebo něco takového. Foto: Volvo
Zdroje: Auto News, Drive, Focus
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před hodinouGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 6 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před hodinouFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 2 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 4 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 5 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva