Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pohaslá hvězda Fordu chytila druhý dech, i v těžkých časech drží prapor značky
16.1.2021 | Petr Miler
Ford přišel během jediné dekády o polovinu svých prodejů v Evropě a do dalších let může hledět let leda s obavami. Jednu naději ale přece jen má, i v době SUV se mátoží Focus.
Ford může v posledních letech závidět páře, jak pomalu opouští prostor nad hrncem, neboť z hledáčku zákazníků mizí rychleji než ona. Značka, která až do roku 1994 v Evropě prodejně překonávala Volkswagen a ještě na konci 90. let si se ním mohla poměřovat jako se sobě rovným, vyklidila své pozice a za loňských 11 měsíců prodala jen 631 706 aut. To je méně jak polovina oproti stavu z přelomu minulé dekády a méně jak polovina oproti současné bilanci Volkswagenu - jako značky, nikoli koncernu.
To je opravdu velká mizérie, uvážíme-li, že ještě v roce 2001 Ford prodal 543 tisíc kusů jen modelu Focus - dnes se tomuto výsledku blíží shora se všemi svými modely. Fordu prodejně nefunguje téměř nic, Fiesta se propadá rekordním tempem, Mondeo už je zralé na myčku s živou vodou a ani jeho SUV nejsou takový hit, jako u jiných značek. Nadějně to zatím vypadá s novou Pumou, nejvíce ale drží modrý ovál nad vodou typ, který už leckdo též odepisoval - Focus.
I časy jeho největší slávy jsou také pryč, jeho čtvrtá generace po letech úpadku zavelela k obratu. V roce 2019 prodejně meziročně rostla a byť loni přišel menší pád, pořád je z toho přes 160 tisíc prodaných aut za 11 měsíců a šance na podobný výsledek, jako v roce 2018. To třeba Fiesta říci nemůže - se 143 tisíci prodanými vozy je na polovině své bilance zpřed dvou let.
To je v době všeobjímající popularity SUV skoro zázračný výsledek, většinou auta ctící klasické karosářské styly pozvolna opouští své pozice, Focus se vrací na výsluní. Podle dřívějšího průzkumu samotné samotné automobilky se pro vůz rozhodlo 40 procent zákazníků na základě vnějšího designu, zatímco dalších 20 procent přesvědčily asistenční technologie jako monitoring jízdy ve zvoleném pruhu. Oceněn byl i nárůst prostoru pro kolena cestujících vzadu o 5 centimetrů.
Pro americkou automobilku jde o dobré zprávy, neboť po téměř úplném vyklizení pozic v Číně a dobrovolném odchodu ze všech segmentů krom pick-upů a SUV (s výjimkou Mustangu) v USA by při pokračujícím úpadku evropských aktivit skoro neměla co prodávat. Na starém kontinentu vyhráno zdaleka nemá, troufneme si ale tvrdit, že s žádaným Focusem v nabídce a novou Pumou má šanci v roce 2021 opět prodejně růst a vrátit se aspoň blíže k 1 milionu prodaných vozů za rok, jako v předchozích letech.
Problém je jen jeden - výroba Focusu v tuto chvíli stojí a další měsíc se nerozjede. O to více může Ford mrzet, že ji nebyl schopen udržet v chodu, něco nám ale říká, že podobných nepříjemných překvapení přijde v letošním roce více. A nejen pro Ford.












Focus po letech tápání válí, i v loňském, obecně mizerném roce zaznamenal slušný výsledek. Pro Ford je to jistě vítaná zpráva, v Evropě už jinak nemá mnoho co prodávat. Foto: Ford
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
před 10 hodinamiJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.202592letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
11.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese včera 12:18
- Schrötterův odchod z WRP Ducati včera 11:27
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie včera 10:00
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro včera 08:00
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejnovější články
Ferrari ukazuje svou marnost. Pochopilo, že nemá jak vyhrát, a tak předem bere prohru, s jeho historií je to nebezpečná kapitulace
před 9 hodinamiEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
před 10 hodinamiTesla začala svůj nový levný model prodávat v Česku, v základu má i jinde ořezaný prvek výbavy
včeraRománek Austrálie s elektromobily končí totálním fiaskem. Roky neprodaná auta jsou nabízena se slevami až 480 tisíc, některé značky to balí
včeraToto jsou největší držáky mezi současnými auty, i po 400 tisících km dál slouží svým majitelům
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva