Pokus vzkřísit umírající třídu aut luxusní novinkou je obrovský hit, teď nabízí ještě víc

Cesty boží jsou zjevně nevyzpytatelné i v případě osudů aut. Receptem na úspěch v době, kdy se prodejům aut obecně moc nedaří, se stal vůz, jehož odbyt klesal už dříve. A dílčí inovace jej mají nakopnout k ještě lepším zítřkům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pokus vzkřísit umírající třídu aut luxusní novinkou je obrovský hit, teď nabízí ještě víc

24.7.2021 | Mirek Mazal

Pokus vzkřísit umírající třídu aut luxusní novinkou je obrovský hit, teď nabízí ještě víc

/

Foto: Buick

Cesty boží jsou zjevně nevyzpytatelné i v případě osudů aut. Receptem na úspěch v době, kdy se prodejům aut obecně moc nedaří, se stal vůz, jehož odbyt klesal už dříve. A dílčí inovace jej mají nakopnout k ještě lepším zítřkům.

Řady aut kategorie MPV v Evropě i Americe postupně řídnou, dnes takové modely nabízí stále méně výrobců a podle toho se prodávají. Či spíše neprodávají. Kdysi populární víceúčelové vozy vytlačují z trhu ty sportovně-užitkové a nezdá se, že by na tom někdo něco mohl změnit. Však i průkopník a někdejší král této třídy dnes zachází na úbytě, třebaže roky vypadá spíše jako SUV než MPV. Ne všude je to ale s empévéčky tak zlé.

Posledním mohykánem mezi velkými odbytišti MPV je Čína. Tato auta se tam stále řadí mezi velmi prodávaná, třebaže i za velkou zdí postupně ztrácí půdu pod nohama. Z jejich přetrvávající obliby se ale zjevně dají nejen vycucat poslední zbytky života, prodeje lze dokonce obrátit v masivní růst v době, kdy leccos míří opačným směrem.

O tento pozoruhodný výsledek se postaral americký Buick a jeho MPV GL8. Automobilka už dříve zaujala odhalením modernizovaného provedení, které nejvíce zaujalo přepychovým vrcholem s přídomkem Avenir. Do sériové výroby zamířilo ve čtyřmístném, šestimístném i sedmimístném provedení a byť jeho samotné prodeje už vzhledem k ceně (dostaneme se k ní) nemohou být mimořádně vysoké, image tohoto modelu nakoplo až ke hvězdám.

Na poměry MPV totiž tohle auto vypadá opravdu zajímavě. Mnoho vlnek karoserie musí v Číně doplňovat chromové lišty, největší doménou auta se ale stal vskutku velkorysý vnitřní prostor, v němž po vyjmutí druhé řady křesel vznikne pomalu taneční parket ozvučený z moderního infotainmentu. Veškeré audiovizuální zážitky se pouští přes dotykovou, 12,3" obrazovku vloženou těsně vedle druhého displeje zastupujícího přístrojovou desku. Nechybí Aplle CarPlay či 4G-konektivita přes LTE, obrazovky pak mají lemovat nejlepší materiály přírodního charakteru.

Vůz navíc pro modelový rok 2022 dostal řadu vylepšení dotýkající se právě interiéru. Ten nově může být vyvedený v bílo-červené (šesti- a sedmimístné provedení) nebo bílo-modré barevné kombinaci (čtyřmístná verze), kterou může doplnit nový vnější lak Pearl White. Vůz dále topí pod kotlem pohodlí i komfortních funkcí, když přidává širší loketky a větší opěrky hlavy zabalené do „rafinovaných materiálů“ - tak o nich alespoň hovoří výrobce. K dispozici jsou také nové úložné prostory, další nabíjecí porty USB, světla na čtení pro ty, kteří sedí ve třetí řadě, a lepší odhlučnění oken pro tišší jízdu.

Vůz je nadále nabízen s jediným motorem, 230koňovým dvoulitrovým turbem, které posílá svůj výkon na přední kola přes 9stupňový automat. Nově se ale dočkal mild-hybridní technologie s 48V elektrickým okruhem, která má zvýšit jeho provozní efektivitu o 6 %. Číňané tedy dostali i v tomto směru zajímavé MPV, neboť i když jde o relativně velké auto, s takovou technikou jistě nebude brzdou provozu. A zjevně není ani brzdou prodejů, právě naopak.

Třebaže modernizovaný GL8 se i s Avenirem do prodeje dostal loni v březnu, tedy v momentě rozpuku koronavirové pandemie, odbyt tohoto modelu se žene jen výš. Od května do konce roku prodeje neklesly pod 14 tisíc vozů za měsíc a říjen, listopad i prosinec byly prodejně nejúspěšnějšími měsíci tohoto MPV za celou dobu jeho prodejů v Číně. Loni se tak prodalo za velkou zdí 156 879 těchto vozů a nezdá se, že by letos poptávka slábla. Leden se stal novým třetím nejúspěšnějším měsícem v historii a březnové i dubnové prodeje byly opět vysoké. Celkově se tak letos za prvních pět měsíců bavíme o více jak 65 tisících vozech, přičemž po dva měsíce šlo o jedničku na trhu a stupně vítězů mezi MPV vůz neopustil jedinkrát.

Přímo Avenir přitom stojí v Číně od 463 900 do 533 900 yuanů, tedy až 1,8 milionu Kč. Ani skromnější verze ale nejsou levné, v přepočtu začínají na 800 tisících Kč. Přesto lidé berou showroomy útokem, a to v době, kdy spousta konkurentů řeší docela jiné problémy. Zní to zvláštně, dříve trpící by nyní mělo trpět ještě více, nakonec to ale dává smysl. Avenir se povedl a i když přímo ten se jistě nemůže dovolit každý, kdo by nechtěl mít auto vypadající jako to, které se do paměti zarylo coby soukromý tryskáč na kolech?


Pokus vzkřísit umírající třídu aut luxusní novinkou je obrovský hit, teď nabízí ještě víc - 1 - Buick GL8 Avenir 2022 prvni 01Pokus vzkřísit umírající třídu aut luxusní novinkou je obrovský hit, teď nabízí ještě víc - 2 - Buick GL8 Avenir 2022 prvni 02Pokus vzkřísit umírající třídu aut luxusní novinkou je obrovský hit, teď nabízí ještě víc - 3 - Buick GL8 Avenir 2022 prvni 03Pokus vzkřísit umírající třídu aut luxusní novinkou je obrovský hit, teď nabízí ještě víc - 4 - Buick GL8 Avenir 2022 prvni 04Pokus vzkřísit umírající třídu aut luxusní novinkou je obrovský hit, teď nabízí ještě víc - 5 - Buick GL8 Avenir 2022 prvni 05Pokus vzkřísit umírající třídu aut luxusní novinkou je obrovský hit, teď nabízí ještě víc - 6 - Buick GL8 Avenir 2022 prvni 06
Rozsáhle inovovaný Buick GL8 je v Číně hit, a to jistě i díky luxusní verzi Avenir, která pro rok 2022 nabízí ještě víc. I s ní po prodejní stránce překonává všechny dosavadní rekordy. Foto: Buick

Zdroj: Buick, Data o prodejích: CAAM

Mirek Mazal