Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu
25.9.2020 | Petr Miler
Opačným směrem to známe dobře, ale časy se zkrátka mění. Nyní už to nemusí být renomovaná evropská automobilka, která licencuje starší techniku Číňanům.
Čínské firmy získávají v automobilovém světě stále větší moc, o tom nemá smysl vést dlouhé pře. I když jména naprosté většiny z nich by u nás znalo jen pár expertů přes auta, velikost čínského trhu spolu s jeho rozvojem během posledních dekád stačí na to, aby automobilky úspěšné jen na domácím trhu měly moc přebírat kontrolu i nad věhlasnějšími konkurenty „ze západu”.
Příkladem budiž automobilka Geely, bývalý výrobce ledniček s opravdu kontroverzními kořeny, který se přes kopie kde čeho propracoval až na pozice největší samostatné čínské automobilky. A z ní začal expandovat do světa. Tato firma postupně koupila Volvo, koupila Lotus, koupila Smart, majitel firmy je největším jednotlivým akcionářem Daimleru... Je toho dost, v čem je dnes Geely mezi čínskými automobilkami první, a tak nepřekvapí, že právě v souvislosti s ním se dozvídáme o dalším prvenství.
Dosud bylo obvyklé, že Číňané si mohli díky menší náročnosti domácího trhu vystačit se starší technikou, a tak nezřídka licencovali platformy dřívějších modelů evropské, americké nebo japonské provenience a i s nimi dělali dál dobrý byznys. Pokud ale šlo o technickou vyspělost, krok udávali dále renomované značky, které od čínských firem odebíraly nanejvýš dílčí komponenty vyrobené přesně podle jejich zadání. Geely se nyní rozhodlo hru otočit.
Nově totiž představilo vlastní škálovatelnou platformu ve stylu MQB či MEB Volkswagenu s poněkud patetickým jménem SEA (Sustainable Experience Architecture, jak to vůbec přeložit? Architektura udržitelných zážitků? Patos je snad slabé slovo...). Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, i Číňané takové platformy používají, kdyby ovšem neřekli, že odebírat je od nich bude i Volvo pro své další modely. Poprvé se tak stane, že auta evropské automobilky, navíc prestižní značky, stanou na čínských základech.
Něco nám říká, že platformu stejně možná vyvinulo spíše Volvo a Geely tímto dává najevo svou vyspělost a nadvládu, ale to je spekulace. Oficiálně jde o čínskou platformu, kterou budou používat i další modely značek vlastněných Geely, kterých je už teď dost (konkrétně 9) a může jich být ještě více.
K samotné SEA toho Číňané mnoho neřekli. Pochopitelně bude sloužit elektrickým modelům (odtud ona údajná udržitelnost) a je skutečně značně modulární, neboť dokáže posloužit rozličným modelům od malých aut segmentu A až po velké typy segmentů D a E (BMW 5 apod.). Ze zveřejněné grafiky je dále patrné, že bude umět pracovat s jedním, dvěma či třemi motory a podle toho z auta udělat vůz s pohonem jedné nebo obou os o rozličných výkonech.
Šéf automobilky Li-Shufu se nad novinkou radoval se slovy o tom, že jde o největší krok Geely vpřed za posledních více jak 10 let a že bude mít velký vliv na další rozvoj Geely a jeho značek v oblasti elektrické mobility. Proč ne, uvidíme, s jakou odezvou se konkrétní modely na SAE stojící setkají na trhu.




Geely je první čínskou automobilkou, která, alespoň formálně, stvořila takovou techniku, že ji od ní má odebírat i nejméně jedna prestižní evropská značka, třebaže z její vlastní stáje. Foto: Geely
Zdroj: Geely
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Policie zastavila řidiče vývojového prototypu supersportu za desítky milionů kvůli tomu, že podle ní „zapaloval silnici”
29.11.2025
Už i Hujeři prozřeli. Výrobci chtějí zrušit zákaz spalovacích aut v EU, hrozí „nevratný úpadek”, prodeje elektromobilů jsou výrazně nižší než oficiální čísla
29.11.2025
Poslední Škoda nedotčená VW je k mání jako dodnes skoro nové auto, z jejího motoru by snad šlo i jíst
29.11.2025
VW v Číně vyrábí a prodává svá auta za míň než polovinu českých cen. Do Evropy je dovážet odmítá, jinam už je ale vozí
29.11.2025
Ptali se, kde bere na všechna ta drahá auta a životní styl, dlouholetého pilota F1 teď zatkli za zpronevěru a podvod
29.11.2025
Živá témata na fóru
- Přituhuje 12.27. 20:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.27. 18:27 - pavproch
- BMW Divize 12.27. 17:22 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
