Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu
25.9.2020 | Petr Miler
Opačným směrem to známe dobře, ale časy se zkrátka mění. Nyní už to nemusí být renomovaná evropská automobilka, která licencuje starší techniku Číňanům.
Čínské firmy získávají v automobilovém světě stále větší moc, o tom nemá smysl vést dlouhé pře. I když jména naprosté většiny z nich by u nás znalo jen pár expertů přes auta, velikost čínského trhu spolu s jeho rozvojem během posledních dekád stačí na to, aby automobilky úspěšné jen na domácím trhu měly moc přebírat kontrolu i nad věhlasnějšími konkurenty „ze západu”.
Příkladem budiž automobilka Geely, bývalý výrobce ledniček s opravdu kontroverzními kořeny, který se přes kopie kde čeho propracoval až na pozice největší samostatné čínské automobilky. A z ní začal expandovat do světa. Tato firma postupně koupila Volvo, koupila Lotus, koupila Smart, majitel firmy je největším jednotlivým akcionářem Daimleru... Je toho dost, v čem je dnes Geely mezi čínskými automobilkami první, a tak nepřekvapí, že právě v souvislosti s ním se dozvídáme o dalším prvenství.
Dosud bylo obvyklé, že Číňané si mohli díky menší náročnosti domácího trhu vystačit se starší technikou, a tak nezřídka licencovali platformy dřívějších modelů evropské, americké nebo japonské provenience a i s nimi dělali dál dobrý byznys. Pokud ale šlo o technickou vyspělost, krok udávali dále renomované značky, které od čínských firem odebíraly nanejvýš dílčí komponenty vyrobené přesně podle jejich zadání. Geely se nyní rozhodlo hru otočit.
Nově totiž představilo vlastní škálovatelnou platformu ve stylu MQB či MEB Volkswagenu s poněkud patetickým jménem SEA (Sustainable Experience Architecture, jak to vůbec přeložit? Architektura udržitelných zážitků? Patos je snad slabé slovo...). Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, i Číňané takové platformy používají, kdyby ovšem neřekli, že odebírat je od nich bude i Volvo pro své další modely. Poprvé se tak stane, že auta evropské automobilky, navíc prestižní značky, stanou na čínských základech.
Něco nám říká, že platformu stejně možná vyvinulo spíše Volvo a Geely tímto dává najevo svou vyspělost a nadvládu, ale to je spekulace. Oficiálně jde o čínskou platformu, kterou budou používat i další modely značek vlastněných Geely, kterých je už teď dost (konkrétně 9) a může jich být ještě více.
K samotné SEA toho Číňané mnoho neřekli. Pochopitelně bude sloužit elektrickým modelům (odtud ona údajná udržitelnost) a je skutečně značně modulární, neboť dokáže posloužit rozličným modelům od malých aut segmentu A až po velké typy segmentů D a E (BMW 5 apod.). Ze zveřejněné grafiky je dále patrné, že bude umět pracovat s jedním, dvěma či třemi motory a podle toho z auta udělat vůz s pohonem jedné nebo obou os o rozličných výkonech.
Šéf automobilky Li-Shufu se nad novinkou radoval se slovy o tom, že jde o největší krok Geely vpřed za posledních více jak 10 let a že bude mít velký vliv na další rozvoj Geely a jeho značek v oblasti elektrické mobility. Proč ne, uvidíme, s jakou odezvou se konkrétní modely na SAE stojící setkají na trhu.




Geely je první čínskou automobilkou, která, alespoň formálně, stvořila takovou techniku, že ji od ní má odebírat i nejméně jedna prestižní evropská značka, třebaže z její vlastní stáje. Foto: Geely
Zdroj: Geely
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
dnesMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Zatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
před 8 hodinamiFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
před 10 hodinamiČíňané prodávající auta i v Česku ukázali svůj Rolls-Royce pro chudé, je to velký luxus za cenu obyčejné Škody Superb
před 11 hodinamiNení velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
dnesJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva