Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu

Opačným směrem to známe dobře, ale časy se zkrátka mění. Nyní už to nemusí být renomovaná evropská automobilka, která licencuje starší techniku Číňanům, mezi Geely a Volvem to bude naopak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu

25.9.2020 | Petr Miler

Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu

/

Foto: Geely

Opačným směrem to známe dobře, ale časy se zkrátka mění. Nyní už to nemusí být renomovaná evropská automobilka, která licencuje starší techniku Číňanům, mezi Geely a Volvem to bude naopak.

Čínské firmy získávají v automobilovém světě stále větší moc, o tom nemá smysl vést dlouhé pře. I když jména naprosté většiny z nich by u nás znalo jen pár expertů přes auta, velikost čínského trhu spolu s jeho rozvojem během posledních dekád stačí na to, aby automobilky úspěšné jen na domácím trhu měly moc přebírat kontrolu i nad věhlasnějšími konkurenty „ze západu”.

Příkladem budiž automobilka Geely, bývalý výrobce ledniček s opravdu kontroverzními kořeny, který se přes kopie kde čeho propracoval až na pozice největší samostatné čínské automobilky. A z ní začal expandovat do světa. Tato firma postupně koupila Volvo, koupila Lotus, koupila Smart, majitel firmy je největším jednotlivým akcionářem Daimleru... Je toho dost, v čem je dnes Geely mezi čínskými automobilkami první, a tak nepřekvapí, že právě v souvislosti s ním se dozvídáme o dalším prvenství.

Dosud bylo obvyklé, že Číňané si mohli díky menší náročnosti domácího trhu vystačit se starší technikou, a tak nezřídka licencovali platformy dřívějších modelů evropské, americké nebo japonské provenience a i s nimi dělali dál dobrý byznys. Pokud ale šlo o technickou vyspělost, krok udávali dále renomované značky, které od čínských firem odebíraly nanejvýš dílčí komponenty vyrobené přesně podle jejich zadání. Geely se nyní rozhodlo hru otočit.

Nově totiž představilo vlastní škálovatelnou platformu ve stylu MQB či MEB Volkswagenu s poněkud patetickým jménem SEA (Sustainable Experience Architecture, jak to vůbec přeložit? Architektura udržitelných zážitků? Patos je snad slabé slovo...). Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, i Číňané takové platformy používají, kdyby ovšem neřekli, že odebírat je od nich bude i Volvo pro své další modely. Poprvé se tak stane, že auta evropské automobilky, navíc prestižní značky, stanou na čínských základech.

Něco nám říká, že platformu stejně možná vyvinulo spíše Volvo a Geely tímto dává najevo svou vyspělost a nadvládu, ale to je spekulace. Oficiálně jde o čínskou platformu, kterou budou používat i další modely značek vlastněných Geely, kterých je už teď dost (konkrétně 9) a může jich být ještě více.

K samotné SEA toho Číňané mnoho neřekli. Pochopitelně bude sloužit elektrickým modelům (odtud ona údajná udržitelnost) a je skutečně značně modulární, neboť dokáže posloužit rozličným modelům od malých aut segmentu A až po velké typy segmentů D a E (BMW 5 apod.). Ze zveřejněné grafiky je dále patrné, že bude umět pracovat s jedním, dvěma či třemi motory a podle toho z auta udělat vůz s pohonem jedné nebo obou os o rozličných výkonech.

Šéf automobilky Li-Shufu se nad novinkou radoval se slovy o tom, že jde o největší krok Geely vpřed za posledních více jak 10 let a že bude mít velký vliv na další rozvoj Geely a jeho značek v oblasti elektrické mobility. Proč ne, uvidíme, s jakou odezvou se konkrétní modely na SAE stojící setkají na trhu.


Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu - 1 - Geely SEA 2020 prvni 01Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu - 2 - Geely SEA 2020 prvni 02Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu - 3 - Geely SEA 2020 prvni 03Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu - 4 - Geely SEA 2020 prvni 04
Geely je první čínskou automobilkou, která, alespoň formálně, stvořila takovou techniku, že ji od ní má odebírat i nejméně jedna prestižní evropská značka, třebaže z její vlastní stáje. Foto: Geely

Zdroj: Geely

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše