Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Časy se mění, evropská značka teď bude v nových autech používat čínskou platformu
25.9.2020 | Petr Miler
Opačným směrem to známe dobře, ale časy se zkrátka mění. Nyní už to nemusí být renomovaná evropská automobilka, která licencuje starší techniku Číňanům.
Čínské firmy získávají v automobilovém světě stále větší moc, o tom nemá smysl vést dlouhé pře. I když jména naprosté většiny z nich by u nás znalo jen pár expertů přes auta, velikost čínského trhu spolu s jeho rozvojem během posledních dekád stačí na to, aby automobilky úspěšné jen na domácím trhu měly moc přebírat kontrolu i nad věhlasnějšími konkurenty „ze západu”.
Příkladem budiž automobilka Geely, bývalý výrobce ledniček s opravdu kontroverzními kořeny, který se přes kopie kde čeho propracoval až na pozice největší samostatné čínské automobilky. A z ní začal expandovat do světa. Tato firma postupně koupila Volvo, koupila Lotus, koupila Smart, majitel firmy je největším jednotlivým akcionářem Daimleru... Je toho dost, v čem je dnes Geely mezi čínskými automobilkami první, a tak nepřekvapí, že právě v souvislosti s ním se dozvídáme o dalším prvenství.
Dosud bylo obvyklé, že Číňané si mohli díky menší náročnosti domácího trhu vystačit se starší technikou, a tak nezřídka licencovali platformy dřívějších modelů evropské, americké nebo japonské provenience a i s nimi dělali dál dobrý byznys. Pokud ale šlo o technickou vyspělost, krok udávali dále renomované značky, které od čínských firem odebíraly nanejvýš dílčí komponenty vyrobené přesně podle jejich zadání. Geely se nyní rozhodlo hru otočit.
Nově totiž představilo vlastní škálovatelnou platformu ve stylu MQB či MEB Volkswagenu s poněkud patetickým jménem SEA (Sustainable Experience Architecture, jak to vůbec přeložit? Architektura udržitelných zážitků? Patos je snad slabé slovo...). Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, i Číňané takové platformy používají, kdyby ovšem neřekli, že odebírat je od nich bude i Volvo pro své další modely. Poprvé se tak stane, že auta evropské automobilky, navíc prestižní značky, stanou na čínských základech.
Něco nám říká, že platformu stejně možná vyvinulo spíše Volvo a Geely tímto dává najevo svou vyspělost a nadvládu, ale to je spekulace. Oficiálně jde o čínskou platformu, kterou budou používat i další modely značek vlastněných Geely, kterých je už teď dost (konkrétně 9) a může jich být ještě více.
K samotné SEA toho Číňané mnoho neřekli. Pochopitelně bude sloužit elektrickým modelům (odtud ona údajná udržitelnost) a je skutečně značně modulární, neboť dokáže posloužit rozličným modelům od malých aut segmentu A až po velké typy segmentů D a E (BMW 5 apod.). Ze zveřejněné grafiky je dále patrné, že bude umět pracovat s jedním, dvěma či třemi motory a podle toho z auta udělat vůz s pohonem jedné nebo obou os o rozličných výkonech.
Šéf automobilky Li-Shufu se nad novinkou radoval se slovy o tom, že jde o největší krok Geely vpřed za posledních více jak 10 let a že bude mít velký vliv na další rozvoj Geely a jeho značek v oblasti elektrické mobility. Proč ne, uvidíme, s jakou odezvou se konkrétní modely na SAE stojící setkají na trhu.




Geely je první čínskou automobilkou, která, alespoň formálně, stvořila takovou techniku, že ji od ní má odebírat i nejméně jedna prestižní evropská značka, třebaže z její vlastní stáje. Foto: Geely
Zdroj: Geely
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB