Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích

Po letech přehmatů a polovičatých řešení se v Zuffenhausenu konečně chytli za nos včas a pořádně a od počátku nesmyslná auta předělávají do jediné ospravedlnitelné polohy. Pokud nějaké elektrické verze přece jen dorazí, bude jen okrajovou alternativou zastrčenou v koutě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích

před 4 hodinami | Petr Prokopec

Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích

/

Foto: Porsche

Po letech přehmatů a polovičatých řešení se v Zuffenhausenu konečně chytli za nos včas a pořádně a od počátku nesmyslná auta předělávají do jediné ospravedlnitelné polohy. Pokud nějaké elektrické verze přece jen dorazí, bude jen okrajovou alternativou zastrčenou v koutě.

Docela by nás zajímalo, kdo v Zuffenhausenu přišel s nápadem, že nové generace Porsche Boxsteru a Caymanu, tedy modelové rodiny 718, dostanou elektrický pohon. Natož pak jen elektrický pohon. Porsche to může brát jako hozenou rukavici a s dotyčným nás spojit.

Bez zlé krve bychom se jej chtěli zeptat, co za takovým rozhodnutím stálo. Z čistě racionálního pohledu bylo od začátku naprosto nesmyslné, ale chápeme, že interní i externí tlaky mohou být velmi silné. Tak či onak se divíme, jak daleko se automobilka s tímto plánem dostala, neboť nemohl skončit jinak než fiaskem. V podstatě zcela míjel potřeby touhy lidí, kteří si sportovní auta kupují, neboť - jakkoliv jistě kladou důraz i na okamžitou rychlost - komplexní optikou jim takové auto skoro nemá co nabídnout.

Ať už jde o smysluplnou využitelnost nebo emotivní stránku věci, elektrické auto nemá v ruce jedinou silnou kartu, i kdyby pod kapotou mělo třeba 10 tisíc koní a na stovku zdolalo za půl sekundy. Nic z toho ovšem hlavně Frank Moser, šéf vývoje modelových řad 911 a 718, dlouho nereflektoval. Místo toho ještě letos v září (!) rozhodnutí značky kráčet čistě elektrickým směrem obhajoval. „Věřte, mi, budou to opravdu skvělá auta,“ říkal. Už v ten moment ale šel i proti náladám uvnitř samotné automobilky.

Jen o pár dnů později vrcholný management uprostřed krize zatáhl za záchrannou brzdu a elektrické plány zrušil. V rámci toho se objevily zmínky o návratu benzinových variant Boxsteru a Caymanu, což zní dobře. Jenže ty se měly usadit jen na vrchol nabídky, její základ a střed mělo tvořit elektrické provedení. Už v ten moment jsme uváděli, že to nesmysl a takto to dopadnout nemůže, přesto jsme očekávali, že si Porsche bude muset znovu nabít čumáček a obrat dokoná až ve chvíli, kdy uvidí, že verze s elektrický pohonem skoro nikdo nekupuje. A protože na vrchol by každý nedosáhl, trpěla by mizernými prodeji celá modelová řada. Kupodivu to tak daleko zajít nemuselo.

Měsíce Porsche vyčítáme, že toho mění příliš málo a příliš pozdě, teď konečně můžeme zatleskat. Firma podle informací Autocaru zatáhla za záchrannou brzdu podruhé a pořádně a tváří v tvář hrozícímu fiasku předělá na spalovací pohon úplně všechny verze modelu 718.

Se spalovacími motory se tedy nevrátí jen vrcholné verze Boxster Spyder a Cayman GT4 RS, ale také běžnější varianty. Bude to drahé, neboť Němci do platformy PPE vrazili nemalé peníze a její zásadní přepracování je bude stát ještě víc. Jenže je to jediná cesta - pokud chtějí znovu nabízet žádoucí auta a šponovat své marže, jinak než se spalovacími sporťáky to zkrátka nepůjde.

Vývoj to nejspíš protáhne, neboť platforma PPE dnes počítá s bateriemi jako s prvkem, který je součástí samonosné karoserie. Technici značky tedy museli navrhnout zcela jinou strukturu podlahy, stejně jako přepracovali pomocný rám, do kterého bude znovu uprostřed usazen motor a převodovka. Nutné je také najít místo pro nádrž, palivové vedení a další prvky.

Nejasná je pak ostatně i samotná pohonná jednotka. Dosud se mluvilo o použití 3,6litrového šestiválce, který za doprovodu hybridní techniky mají modely 911 GTS a Turbo S, jenže i to je nesmysl, který nadšence tak akorát znovu vytočí, navíc jde o řešení drahé a pro běžnější verze nevhodné. Očekávejme tedy návrat čistě benzinových motorů, nejspíš přeplňovaných čtyřválců, možná i atmosférických šestiválců. Ale to už trochu sníme.

Zjevné se v tuto chvíli zdá jen to, že Porsche dál přichází k sobě. Teď si jen počkat, až se probere úplně, však už v jeho nabídce skoro není co s nadšením zvolit. Macan je tragický a neprodejný, Taycan vás zruinuje, 718 neexistuje a Panamery i Cayenne musíte povětšinou skousnout hybridní pohon a 911? GT3 je pořád skvělá, ale dál? 911 T je slušný základ, hybridní GTS a Turbo jsou ale nesmysly, Carreru a Carreru S už nekoupíte s manuálem a co dál? Zatím nic. Nabídka Porsche potřebuje zpátky smysluplné 718 jako sůl, snad už jsou na cestě.


Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích - 1 - Porsche 718 Boxster GTS 4.0 2020 ilustracni foto 01Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích - 2 - Porsche 718 Boxster GTS 4.0 2020 ilustracni foto 02Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích - 3 - Porsche 718 Boxster GTS 4.0 2020 ilustracni foto 03Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích - 4 - Porsche 718 Cayman GT4 RS 2021 prvni sada 04Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích - 5 - Porsche 718 Cayman GT4 RS 2021 prvni sada 06Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích - 6 - Porsche 718 Cayman GT4 RS 2021 prvni sada 13
Do řízení sportovních aut ve velkém promlouvají emoce, elektromobily je však nedokážou patřičně vybudit. Nápad značky nabídnout nový Boxster a Cayman jen s bateriovým pohonem tak byl od počátku odsouzen ke zkáze. Teď snad nadobro skonal, díky bohu ještě před zrodem. Foto: Porsche

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.