Porsche našlo cestu, jak ubránit zákazníky před potupnou koupí výbavy od Citroënu

Porsche si kupují bohatí lidé, pokud ale chtějí zamezit tomu, aby cestující v jejich autech netrpěli kinetózou, nemají jinou možnost, než si koupit výbavu od obyčejného Citroënu. Porsche teď chystá vlastní řešení, chytřejší a jistě i dražší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Porsche našlo cestu, jak ubránit zákazníky před potupnou koupí výbavy od Citroënu

17.7.2019 | Petr Prokopec

Porsche našlo cestu, jak ubránit zákazníky před potupnou koupí výbavy od Citroënu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Porsche si kupují bohatí lidé, pokud ale chtějí zamezit tomu, aby cestující v jejich autech netrpěli kinetózou, nemají jinou možnost, než si koupit výbavu od obyčejného Citroënu. Porsche teď chystá vlastní řešení, chytřejší a jistě i dražší.

Cesta automobilem může být potěšením i utrpením, záleží na okolnostech. A také na místě, na kterém sedíte. Možnosti řidiče a ostatních cestujících se výrazně liší, za volantem je zkrátka třeba se v prvé i poslední řadě věnovat samotnému řízení. Ostatní se pak sice mohou zabavit čtením či sledováním videí, to ale jen v případě, že netrpí kinetózou. Pokud trpí, mohou leda bedlivě sledovat silnici a doufat, že se jim z jízdy neudělá špatně alespoň tak.

Kinetóza totiž nejčastěji vzniká v momentě, kdy pasažér přestane sledovat okolí a buď zavře oči, nebo si začne číst popř. sledovat obrazovku umístěnou uvnitř auta. Hlava a tedy i vestibulární orgán se nadále hýbe, oko však vidí statický obraz. Mozek tak dostává nesouhlasné a fázově asynchronní signály z různých orgánů a právě to vede k nausee a dalším špatným pocitům.

Řešení už existuje a loni se s ním vytasil Citroën. Jde o zvláštně vypadající brýle, které zmíněné signály „dostávají do latě” a kinetóze účinně brání. Stojí asi 2 600 Kč, takže pro běžného člověka žádná láce, ale co když jste zákazníkem Porsche? Pak je poněkud potupné nabízet cestujícím brýle tuctové značky za takové peníze.

Němci jsou si tohoto problému vědomi, a tak pro své zákazníky nabízejí lepší řešení. Dali se do holportu s firmou Holoride, která byla založen na sklonku loňského roku v Mnichově Nilsem Wollnym. Ten ve spolupráci s Marcusem Kühnem a Danielem Profendinerem za pouhých 100 dní přišel s prototypem palubního systému, který s pomocí elektronických brýlí simuluje virtuální realitu a jehož senzory jsou propojeny přímo se samotným vozem. Veškerý promítaný obsah tak může být v reálném čase navázán aktuální jízdní data z vozu a kinetóze zabrání stejně jako brýle Citroënu, akorát sofistikovaněji.

Unikátním software Holoride byl vyvinut právě s ohledem na použití v automobilech. Přizpůsobit se tak dokáže jak trvání samotné jízdy, tak i pohybu aut a ve výsledku i samotnému obsahu. Můžete si tedy klidně jen číst a vše vnímat tak, aby to nemátlo mozek, nebo si klidně sjet po virtuální horské dráze, která bude simulovat jízdu tak, jak jede samotné auto. Tvůrci se proto odvažují tvrdit, že nová technologie efektivně potlačuje kinetózu i v tak extrémních případech.

Porsche pak dodává, že nově bude firma Holoride postupovat kupředu již za spolupráce vědátorů ze Zuffenhausenu. Nová forma palubní zábavy pak má být zákazníkům k dispozici do tří let, o ceně se ovšem tvůrci nezmiňují. Že by šlo o 2 600 Kč ale můžeme předem vyloučit.

Současný prototyp palubní zábavy byl představen na akci Startup Autobahn Expo. Další veřejná prezentace je naplánována na 20. září, kdy bude představen na frankfurtském autosalonu. Dá se předpokládat, že možnosti budou ještě širší než dosud, od hesenské motor show tvůrce dělí ještě více než 60 dní, během kterých mohou díky své rychlosti a produktivitě zvládnout zjevně cokoliv.


Porsche našlo cestu, jak ubránit zákazníky před potupnou koupí výbavy od Citroënu - 1 - Porsche Holoride Virtual Reality 2019 prvni foto 01Porsche našlo cestu, jak ubránit zákazníky před potupnou koupí výbavy od Citroënu - 2 - Porsche Holoride Virtual Reality 2019 prvni foto 02
Porsche hodlá zabavit i ostatní cestující mimo řidiče, a to systémem palubní zábavy, jenž přiváží virtuální realitu a redukuje cestovní nemoci

Zdroj: Porsche

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.