Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý

I pokud se vám zajídají crossovery všeho druhu, pro tento byste mohli mít pochopení. Je možné, že půjde o stejný nesmysl jako v ostatních případech, křížit SUV se sporťákem tak, že začnete tím druhým, ale dosud zkusil málokdo. A ve velkém to neudělal nikdo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý

17.11.2022 | Petr Prokopec

Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý

/

Foto: Porsche

I pokud se vám zajídají crossovery všeho druhu, pro tento byste mohli mít pochopení. Je možné, že půjde o stejný nesmysl jako v ostatních případech, křížit SUV se sporťákem tak, že začnete tím druhým, ale dosud zkusil málokdo. A ve velkém to neudělal nikdo.

Jak se zdá, hned několik koncernových značek míří k novým výšinám, a to doslova. Lamborghini totiž poslední listopadový den odhalí nový model Huracán Sterrato, který se nechal inspirovat tři roky starým konceptem stejného jména. U něj přitom došlo na instalaci zvýšeného podvozku, stejně jako specifického bodykitu. Italská automobilka tak do svého portfolia zařadí již druhý model, se kterým budete moci opustit zpevněný asfalt. Jak pak již potvrdila, Sterrato bude posledním Lamborghini, o jehož pohon se bude starat čistě spalovací agregát.

Ještě než ovšem tato novinka dorazí, máme tu další velký debut. Na světě je totiž nové Porsche 911 Dakar, jenž odkazuje na ikonický závoďák, jenž v roce 1984 opanovalo Rallye Paříž Dakar. Také v tomto případě došlo na zvednutí světlé výšky, a to o 50 milimetrů oproti běžnému Porsche 911. V rámci off-roadového režimu High Level je pak možné zvýšení podvozku ještě o dodatečných 30 mm, načež se novinka dle značky má vznášet stejně vysoko nad zemí jako mnohá běžná SUV, akorát jezdit nesrovnatelně rychleji.

Další z jízdních režimů zvaný Rally je určen na kluzký či nerovný povrch, kde je výkon ve větší míře zasílán na zadní kola. Nechybí ani specificky nastavený systém Rally Launch Control, který umožňuje 20procentní prokluz ko kvůli bleskovému startu na nezpevněném povrchu. Z toho důvodu vůz standardně počítá s terénními pneumatikami Pirelli Scorpion, zákazníci si ale mohou zvolit také běžné letní či zimní obutí Pirelli P Zero.

Veškeré tyto modifikace pochopitelně nemohly přijít bez oběti. Porsche tak u novinky přistoupilo k instalaci omezovače, jenž zasahuje již v 240 km/h. Máme zde tedy vůbec nejpomalejší 911 od počátku 80. let minulého století. Platí to nicméně pouze v rámci nejvyšší rychlosti, po stránce akcelerace se již varianta Dakar nemá zač stydět. Stovku totiž pokoří za 3,4 sekundy, za čímž stojí třílitrový šestiválec naladěný na 480 koní výkonu a 570 Nm točivého momentu.

Relativně přijatelnou se jeví být hmotnost 1 611 kg, a to nikoliv kvůli všem zmíněným úpravám, ale rovněž s ohledem na rozsáhlou standardní výbavu. Do té kromě osmistupňové automatické převodovky spadá nejen pohon všech kol, ale rovněž řiditelná zadní náprava. Přesto Dakar váží jen o 7,3 kila více než Porsche 911 GTS, které je zaměřeno striktně na silnici. Automobilka toho dosáhla mimo jiné instalací karbonové přední kapoty, tenčích skel či závodních skořepin uvnitř.

Němci hodlají vyrobit pouze 2 500 exemplářů, očekávat se tak dá velký zájem, i když mnoho majitelů nejspíše provedení Dakar zvolí jen kvůli jeho sběratelské hodnotě. Skutečný potenciál pak asi využije málokdo, i když zvláště příplatkovou výbavou Porsche k výletům do terénu přímo vybízí. K dispozici je totiž paket Rally Design, jenž dává vzpomenout na legendární barvy Rothmans, jen název tabákové firmy nahradil nápis Roughroads (Drsné cesty).

V nabídce příslušenství nechybí ani stylová střešní rampa, jenž dokáže pobrat až 42 kilogramů, tedy třeba náhradní kola či kanystry s benzinem. Klientela si pak může pořídit i odpovídající hodinky, jenž jsou osazeny nepoškrábatelným sklíčkem. To vám při výletech mezi pouštní duny jistě přijde vhod, nicméně je znovu třeba se ptát, zda k tomu někdo bude svolný. Zvláště když Porsche 911 Dakar stojí více než 911 GT3 RS či Turbo S (250 208 Eur/6 083 000 Kč).


Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 1 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 01Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 2 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 02Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 3 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 03Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 4 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 04Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 5 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 05Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 6 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 06Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 7 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 07Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 8 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 08Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 9 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 09Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 10 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 10Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 11 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 11Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 12 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 12Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 13 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 13Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 14 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 14Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 15 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 15Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 16 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 16Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 17 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 17Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 18 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 18Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 19 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 19Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 20 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 20Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 21 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 21Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 22 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 22Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 23 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 23Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 24 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 24Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 25 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 25Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 26 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 26Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 27 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 27Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 28 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 28Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 29 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 29Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 30 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 30Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 31 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 31Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 32 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 32Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 33 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 33Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 34 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 34Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 35 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 35Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý - 36 - Porsche 911 Dakar 2022 prvni sada 36
Porsche 911 Dakar je asi nejvýraznější novinkou značky za posledních několik let. K mání ovšem bude pouze v omezené sérii 2 500 kusů. Zákazníci si přitom mohou připlatit i za paket Rally Design, jenž dává vzpomenout na úspěch značky v nejnáročnějším off-roadovém závodu světa. Foto: Porsche

Zdroj: Porsche

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.