Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý
17.11.2022 | Petr Prokopec
I pokud se vám zajídají crossovery všeho druhu, pro tento byste mohli mít pochopení. Je možné, že půjde o stejný nesmysl jako v ostatních případech, křížit SUV se sporťákem tak, že začnete tím druhým, ale dosud zkusil málokdo. A ve velkém to neudělal nikdo.
Jak se zdá, hned několik koncernových značek míří k novým výšinám, a to doslova. Lamborghini totiž poslední listopadový den odhalí nový model Huracán Sterrato, který se nechal inspirovat tři roky starým konceptem stejného jména. U něj přitom došlo na instalaci zvýšeného podvozku, stejně jako specifického bodykitu. Italská automobilka tak do svého portfolia zařadí již druhý model, se kterým budete moci opustit zpevněný asfalt. Jak pak již potvrdila, Sterrato bude posledním Lamborghini, o jehož pohon se bude starat čistě spalovací agregát.
Ještě než ovšem tato novinka dorazí, máme tu další velký debut. Na světě je totiž nové Porsche 911 Dakar, jenž odkazuje na ikonický závoďák, jenž v roce 1984 opanovalo Rallye Paříž Dakar. Také v tomto případě došlo na zvednutí světlé výšky, a to o 50 milimetrů oproti běžnému Porsche 911. V rámci off-roadového režimu High Level je pak možné zvýšení podvozku ještě o dodatečných 30 mm, načež se novinka dle značky má vznášet stejně vysoko nad zemí jako mnohá běžná SUV, akorát jezdit nesrovnatelně rychleji.
Další z jízdních režimů zvaný Rally je určen na kluzký či nerovný povrch, kde je výkon ve větší míře zasílán na zadní kola. Nechybí ani specificky nastavený systém Rally Launch Control, který umožňuje 20procentní prokluz ko kvůli bleskovému startu na nezpevněném povrchu. Z toho důvodu vůz standardně počítá s terénními pneumatikami Pirelli Scorpion, zákazníci si ale mohou zvolit také běžné letní či zimní obutí Pirelli P Zero.
Veškeré tyto modifikace pochopitelně nemohly přijít bez oběti. Porsche tak u novinky přistoupilo k instalaci omezovače, jenž zasahuje již v 240 km/h. Máme zde tedy vůbec nejpomalejší 911 od počátku 80. let minulého století. Platí to nicméně pouze v rámci nejvyšší rychlosti, po stránce akcelerace se již varianta Dakar nemá zač stydět. Stovku totiž pokoří za 3,4 sekundy, za čímž stojí třílitrový šestiválec naladěný na 480 koní výkonu a 570 Nm točivého momentu.
Relativně přijatelnou se jeví být hmotnost 1 611 kg, a to nikoliv kvůli všem zmíněným úpravám, ale rovněž s ohledem na rozsáhlou standardní výbavu. Do té kromě osmistupňové automatické převodovky spadá nejen pohon všech kol, ale rovněž řiditelná zadní náprava. Přesto Dakar váží jen o 7,3 kila více než Porsche 911 GTS, které je zaměřeno striktně na silnici. Automobilka toho dosáhla mimo jiné instalací karbonové přední kapoty, tenčích skel či závodních skořepin uvnitř.
Němci hodlají vyrobit pouze 2 500 exemplářů, očekávat se tak dá velký zájem, i když mnoho majitelů nejspíše provedení Dakar zvolí jen kvůli jeho sběratelské hodnotě. Skutečný potenciál pak asi využije málokdo, i když zvláště příplatkovou výbavou Porsche k výletům do terénu přímo vybízí. K dispozici je totiž paket Rally Design, jenž dává vzpomenout na legendární barvy Rothmans, jen název tabákové firmy nahradil nápis Roughroads (Drsné cesty).
V nabídce příslušenství nechybí ani stylová střešní rampa, jenž dokáže pobrat až 42 kilogramů, tedy třeba náhradní kola či kanystry s benzinem. Klientela si pak může pořídit i odpovídající hodinky, jenž jsou osazeny nepoškrábatelným sklíčkem. To vám při výletech mezi pouštní duny jistě přijde vhod, nicméně je znovu třeba se ptát, zda k tomu někdo bude svolný. Zvláště když Porsche 911 Dakar stojí více než 911 GT3 RS či Turbo S (250 208 Eur/6 083 000 Kč).
Porsche 911 Dakar je asi nejvýraznější novinkou značky za posledních několik let. K mání ovšem bude pouze v omezené sérii 2 500 kusů. Zákazníci si přitom mohou připlatit i za paket Rally Design, jenž dává vzpomenout na úspěch značky v nejnáročnějším off-roadovém závodu světa. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před hodinou - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 3 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 4 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 6 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva