Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche s faceliftem 911 přichystalo tradičním zákazníkům ještě jedno nemilé překvapení: Novou přístrojovou desku
30.5.2024 | Petr Miler
Nepochybujeme o tom, že to bude pořád pekelně dobré auto, ale skutečně má Porsche zapotřebí dráždit tradiční klientelu změnami, pro které lze najít jediné ospravedlnění v podobě úspory nákladů?
Porsche tento týden vytáhlo očekávaný facelift modelu 911 a nemůžeme říci, že bychom jím byli ohromeni. Kontroverzní nasazení hybridního pohonu nakonec prochází nejsnáze, neboť automobilka sáhla po relativně decentním a relativně lehkém řešení, které se nezdá být ryzí úlitbou normované spotřebě paliva resp. emisím CO2. Naneštěstí ale přihodilo řadu drobnějších změn, nad kterými musíme kroutit hlavou.
Že nezůstala v nabídce ani jedna verze s manuálním řazením, jde ještě přejít, neboť se to výhledově má změnit, byť do původní podoby se věci už nevrátí. Ale proč automobilka sáhla po tuctovém startovacím tlačítku místo dosavadního otočného ovladače? A proč autu sebrala zadní sedadla? Chápeme, že je většina majitelů nepoužívá a je jim to jedno, dostanou lehčí auto. Jenže to jsou jen ti první, 911 žije věčně a tímto se znovu jen omezí její zásah na sekundárním trhu, neboť část zákazníků ji právě kvůli čtyřem místům v kabině vyhledává.
Oba kroky jsou zřetelnou úlitbou minimalizaci nákladů. Startovací tlačítko je levnější řešení, které si Porsche může půjčit z libovolného koncernového auta, nabízet zadní sedadla bez příplatku pak zdánlivě nic nešetří, ale když je třeba dvě třetiny lidí nebudou chtít? To se hned penízky pohrnou na konto, nemluvě o tom, že se tak auto stane lehčím, takže bude mít nižší normované emise CO2 v základu, což Porsche opět ušetří něco na nákladech v podobě pokut EU či subvencování elektrické části nabídky. Argumentace automobilky o unifikaci interiérů coby výhodě je absurdní. Copak si 911 kupují lidé, kteří chtějí mít to, co všichni ostatní? Není to náhodou právě naopak?
Bohužel ani to ale není vše. Včera jsme si toho nevšimli, neboť galerie oficiální fotek to v detailu nezachycuje, auto ale přišlo také o analogový ukazatel otáček motoru na jinak digitální přístrojovce. Teď už má auto jako přístrojovku jen displej podobně jako cokoli od Škody Fabia po VW Touareg.
Dosavadní otáčkoměr byl u 911 poslední mechanickou součástí přístrojové desky, byla to frajeřinka, v podstatě blbost, zbytečnost. Ale znovu: Když si kupujete 911, chcete opravdu to samé jako soused s Octavií? Samozřejmě nikoli, v tomto ohledu má z věci mnohem víc rozumu Mate Rimac, se kterým Porsche dlouhodobě spolupracuje. Ten krásně popsal, proč lidé platí statisíce a miliony za mechanické hodinky, zatímco ve všem lepší Apple Watch nikdy nebudou stát víc než pár desítek tisíc. Je to to samé - digitální přístrojovka ukáže všechno líp, ale když si kupuje auto pro radost za několik milionů, nehledáte i trochu starosvětského šarmu, mechanické krásy, zřetelné výjimečnosti, kterou máte pořád před očima? Jsme skálopevně přesvědčeni, že ano.
Ale jistě, digitální přístrojovka - na beton stejná jako v X dalších modelech Porsche - bude levnější. I Porsche zjevně dostihla snaha o šetření na nesprávných místech, kde to je hodně vidět a zase tak moc to neuspoří. V momentě, kdy vůz s faceliftem někdy až brutálně zdražil, je to vážně diskutabilní postup, nad kterým se nelze nepozastavit.




Nechceme být zbytečně kritičtí, ale ohlasy publika nám nedávají na výběr. Porsche se s faceliftem 911 pustilo v některých drobných ohledech na velmi tenký led a podle nás to vůbec nebylo nutné. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včeraUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Tesla potichu vyřešila problém, na který si majitelé stěžovali roky, teď už je nemůže ignorovat
před 46 minutamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 2 hodinamiFiat dramaticky otočil, nově zákazníkům v Evropě prodá i čistě spalovací Pandu s manuálním řazením
před 3 hodinamiŠkoda se levných čínských aut nebojí, jsou prý nedodělaná a ušitá horkou jehlou. „Ve skutečnosti jsou lepší,” říká jiný konkurent
před 5 hodinamiPoslední pokus VW protlačit elektromobily působí hodně zoufale, jeho úspěchu nevěříme ani v nejmenším
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 09.04. 13:46 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.04. 12:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.04. 09:27 - Eda
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB