Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje značek koncernu VW v ČR se hroutí, Volkswagen už není dvojka, Škoda Fabia též ne
6.12.2021 | Petr Prokopec
Co ještě za překvapení přinese vývoj prodejů nových aut v Evropě, Českou republiku nevyjímaje? Možné je zjevně cokoli, jak ukazují prodejní výsledky jednotlivých značek v Česku za uplynulý měsíc.
Máme tu začátek nového měsíce, se kterým u nás tradičně přichází ohlédnutí za prodeji aut v tom předchozím. Začít musíme v českých luzích a hájích, přičemž i tentokrát lze mluvit o celkovém pesimismu a řadě pozoruhodných překvapení. To největší je spojeno s Korejci, neboť Hyundai v listopadu prodalo 2 095 aut a vyšvihlo se tak na druhou příčku za Škodu. Mateřskou automobilku navíc na třetím místě jistí Kia s 956 registracemi, přičemž na záda ji nedýchají Němci, nýbrž Japonci. Čtvrtá příčka totiž s 913 prodanými vozy patří Toyotě, na Volkswagen tak po krutém, téměř 65% pádu zbylo až páté místo. Za „lidovým vozem“ s 786 registracemi pak najdeme Dacii s 583 prodanými auty.
Tento stav má jistě na svědomí hlavně nedostatek čipů a dalších komponentů. Krize zjevně sráží na kolena hlavně koncern VW, v důsledku čehož mezi deseti nejúspěšnějšími značkami již nenajdeme ani Audi, ani Seat. Problémy logicky ovlivňují i Škodu, jakkoliv ta ve výsledku může skoro i slavit. Dříve se totiž čekalo, že brány továrny v Mladé Boleslavi zůstanou až do konce roku uzavřené, lepší než předpokládaná situace nicméně nakonec vyústila v 5 410 dodaných aut. Ovšem i tak se v meziročním srovnání jedná o téměř čtyřprocentní pokles.
Ještě hůře pro Škodu vychází dosavadní letošní skóre. V rámci první pětky jde totiž o jedinou značku, která si pohoršila, neboť druhý VW, třetí Hyundai, čtvrtá Toyota a pátá Kia mají na kontě růst. Zatímco Němci a Japonci si však polepšili jen o 8 procent, u Korejců došlo na dvouciferný vzestup. Znovu se tak ukazuje, že právě tyto automobilky byly na nedostatek čipů v důsledku chytrých rozhodnutí z posledních let připravené nejlépe. To ostatně potvrzuje i pohled na prodejní statistiky jednotlivých modelů, kdy dříve neochvějné pódium Škody dostalo citelný zásah.
Číslem jedna je v Česku sice opětovně Octavia, nicméně za ní již nenajdeme Fabii. Místo toho stříbrnou příčku okupuje Hyundai i30, které překonalo rovněž Scalu a mladoboleslavská či kvasinská SUV. Nicméně ani v kategorii aut se zvýšeným podvozkem a stavbou karoserie již Škoda nevládne tak jako dosud - bronzovou příčku totiž v této obchodní třídě bere Tucson, který na čtvrtou pozici odsunul Kodiaq. V případě elektrické Škody Enyaq pak 87 prodaných aut nic neřeší.
Tím se můžeme přesunout k prodejům dle paliva. V čele nepřekvapivě najdeme benzinové vozy, na které připadá 68,33procentní podíl, zatímco v případě dieselů představuje 24,67 procenta menší meziroční pád. Nahoru pak šplhají vozy osazené alternativním pohonem, jejichž počet je v rámci dosavadních jedenácti měsíců oproti stejnému loňskému období takřka dvojnásobný. Je nicméně třeba dodat, že za tím stojí hlavně hybridy a mild-hybridy, neboť u elektromobilů je vzestup jen 10procentní (z 2 103 kusů na 2 313 kusů) a nebýt Škody Enyaq (letos 527 aut), nebude žádný.
Lze už jen dodat, že jakkoliv Škoda mohla dokončit více aut, než se čekalo a tím pomohla bilanci celého trhu, i tak jsou listopadové registrace mizerné. Prodáno totiž bylo 16 174 nových aut, což je nejmenší počet od listopadu 2013. Za jedenáct měsíců tu pak máme 190 668 registrací, což představuje 4,4procentní růst. Lépe si nicméně vedou ojetiny, kterých bylo za letošek prodáno už 171 234 kusů (+23,2 %). Na auta starší 10 let přitom připadá 50,99procentní podíl, na více než patnáctiletá pak 21,21procentní.



















Listopadové prodeje jsou nejnižší od roku 2013, meziročně totiž došlo na 7,5procentní pád. A ve srovnání s rokem 2019, kdy ještě statistiky neovlivňoval koronavirus a nedostatek čipů, je pokles dokonce 19,8procentní. Foto: SDA
Hyundai i30 nově patří stříbrná příčka, Škoda Fabia se tak musí spokojit až s bronzem. Foto: Hyundai/Škoda Auto
Zdroj: SDA
Bleskovky
Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
před 3 hodinamiMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
před 9 hodinamiLevnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025
Nejnovější články
„Designové návrhy od AI jsou z 99 % na ho...,” prohlásil šéfdesignér Mercedesu. Copak asi říká na ty svoje?
před 2 hodinamiPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
před 3 hodinamiMuselo to přijít: Škoda zvažuje, jestli zařízne spíš Octavii, nebo skončí Superb
před 5 hodinamiKdyž už, tak už: Ford ohlásil svou už 110. letošní svolávací akci. Týká se skoro 1,5 milionu aut, firma o problému ví už 10 let
před 6 hodinamiČínský výrobce vysavačů nepřeháněl, když říkal, že postaví své vlastní Bugatti, jen rychlejší. Ukázal první fotky
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva