Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Přepínač světel přesunutý do ikonky v rohu dotykového displeje je nové dno absurdity moderních aut
21.5.2023 | Petr Miler
Nešálí vás zrak, první automobilku už napadlo nechat přes dotykový displej ovládat i světla. Vysvětlení tohoto rozhodnutí má svou logiku, pro praxi používání automobilu je ale dalece nedostačující.
Je to moderní trend, který jsme kritizovali už mnohokrát. A bohužel v tom musíme i dnes pokračovat. Automobilky se už dávno vzhlédly v možnosti soustředit maximum ovládacích prvků vozu na dotykové displeje kamsi do středu palubní desky. Dokud se takto měly ovládat věci jako navigace, vestavěný internetový prohlížeč či šlo o podpůrný prvek některých fyzických ovladačů, nešlo proti tomu říci půl slova. Dobám takového přístupu jsme dnes ale vzdáleni už několik let.
Výrobcům se dotykové displeje zalíbily coby cesta ke snížení výrobních nákladů skrze omezení počtu dražších a složitějších fyzických ovladačů a unifikaci maxima různých verzí jednotlivých modelů či dokonce několika modelových řad. A nakonec toto řešení adorují i jako způsob, jak dodatečně prodávat tu či onu funkci. Protože když budete chtít majiteli dodatečně prodat vyhřívání sedadel, jehož spirálami jsou vybaveny všechny sedačky, ve voze s fyzickým tlačítkem na jeho spouštění to bez návštěvy servisu nepůjde. Ale když se bude spouštět přes „dotykáč”? Pak stačí jedna vzdálená aktualizace a je prodáno.
Zejména z těchto důvodů se na dotykové displeje začalo přesouvat ovládání prakticky všeho, tedy i toho, pro co se absolutně nehodí. Už ono vyhřívání sedadel se takto za jízdy ovládá nepříjemně, ale nic to není vedle toho, když se přes dotykový displej mění hlasitost audia nebo teplota automatické klimatizace. I ve velmi „dotykových autech” ale pořád zůstávalo pár konstant typu ovládání světel, kterému bylo nadále fyzické tlačítko obvykle vlevo od volantem. Ani na to už není spoleh.
Americké pick-upy Chevrolet Colorado a GMC Canyon loni dostaly ve svých nových verzích takovou absurditu, jako je přepínání světel výlučně přes dotykový displej. Ovladač světlometů prostě chybí, žádný není, vlevo nahoře na dotykovým displeji je prťavé tlačítko na ploše asi 0,25 cm2, které vše ovládá. Upozornili nás na to nyní kolegové z Carscoops, kteří toto rozhodnutí s podporou argumentů koncernu GM vlastně hájí. My s nimi nesouhlasíme.
Pravda, vyjádření GM není úplně nelogické, podle koncernu se dnes světla stejně obvykle ovládají automaticky a lidé po ovladači sahají jen zřídka. Takže k čemu ten fyzický - když chtějí, mohou použít „dotykáč”. Je to vadné uvažování už proto, že jde o naprosto klíčový prvek, jehož ovládání by mělo být maximálně spolehlivé. A „zamrznout” dotykový displej či přestat fungovat ovládání části elektroniky touto cestou (často s nemožností s tím ze strany uživatele cokoli udělat ve stylu restartu, chtělo to zásah servisu) jsme zažili už tolikrát, že nás docela děsí představa, že vám vyřadí ovládání světel a nebudete moci třeba pustit „parkovačky” na špatně osvětleném místě při večerním stání. Ten hlavní problém je ale ještě jinde.
Jde tu nakonec hlavně o to, že používání tohoto ovladače (a často i ovladače teploty ventilace a dalších prvků) je statisticky možná relativně málo časté, ale když už ho potřebujete, chcete, aby stoprocentně fungoval, změna nastavení proběhla hned a bez vašeho rozrušení při jízdě či v jinak složité situaci na silnici. Tam se dělí zrno od plev. Fakt, že automobilky toto nevnímají a dávají přednost úspoře nákladů bez ohledu na bezpečnost svých klientů, je podle nás fascinující nedbalost. A přesun ovladače světel na dotykový displej je nové dno absurdity tohoto přístupu.






GM ke všemu říká, že ovladač světel je dostupný v každém menu infotainmentu, fotky samotného Chevroletu ale dosvědčují, že tomu tak prostě není. Ovladač je vidět jen na posledním displeji (výřez viz hlavní foto) a je neuvěřitelně titěrný. Foto: Chevrolet
Zdroje: Carscoops, GM
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 2 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 20 minutamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před hodinouSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 2 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 3 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva