Převratný nový diesel původně pro tanky má 8 pístů, 4 válce, 1 000 koní a 0 ventilů

Unikátní pohonná jednotka skutečně původně vznikla pro armádní účely, její využití je ale nakonec mnohem širší. Postará se i o relativně běžné vozy, jako je Ford F-150.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Převratný nový diesel původně pro tanky má 8 pístů, 4 válce, 1 000 koní a 0 ventilů

17.8.2020 | Petr Prokopec

Převratný nový diesel původně pro tanky má 8 pístů, 4 válce, 1 000 koní a 0 ventilů

/

Foto: Cummins/Achates Power

Unikátní pohonná jednotka skutečně původně vznikla pro armádní účely, její využití je ale nakonec mnohem širší. Postará se i o relativně běžné vozy, jako je Ford F-150.


Motor s protilehlými válci neboli boxer vám nejspíše nemusíme detailně představovat. Jde o typ jednotky, jenž užívá Porsche nebo Subaru a který disponuje uprostřed usazenou klikovou hřídelí. Do jisté míry jej tak můžeme považovat za agregát vidlicový, u nějž jsou obě řady rozevřené v úhlu 180 stupňů. Rozdíl je v takovém případě pouze v klikovém čepu, neboť u boxeru jej každý píst má vlastní, zatímco u „stoosmdesátistupňového véčka“ je sdílený. Tyto dvě jednotky ale nyní ponecháme stranou a místo toho se podíváme na motor s protiběžnými písty.

Ač tu máme takřka shodný název, rozdíly v koncepci jsou značné. V tomto případě jsou totiž v každém válci uloženy dva písty, jež se pohybují proti sobě a sdílí spalovací komoru. Sací a výfukové kanálky jsou usazeny nahoře i dole, přičemž čerstvý vzduch vytlačuje výfukové plyny. Pokaždé, když se písty uprostřed přiblíží, dochází ke vstřiku paliva, jeho vznícení i expanzi. Motor je tedy dvoutaktní, na jednu otáčku u něj proběhnou pracovní doby ve všech válcích.

Jakkoliv se může s ohledem na onen dvoutakt, jež máme spojený s motorkami či sekačkami na trávu, může zdát, že jde o podřadnou techniku, ve skutečnosti jde spíše o nadmíru sofistikovaný a efektivní systém. Přítomnost dvou hřídelí totiž vede k absenci rozvodů, ventilů a tedy ke zjednodušení jednotky. Ta navíc s ohledem na sdílenou spalovací komoru, jež se obejde bez hlav válců, snižuje tepelné ztráty. A kromě toho zkrácený pohyb pístů vede k vysokému kompresnímu poměru.

Suma sumárum tu tedy máme spalovací agregát jako stvořený pro dnešní dobu a pro ty zákazníky, kteří odmítají elektrifikaci. A jako na zavolanou s ním přicházejí společnosti Cummins a Achates Power, které vyvinuly dieselový čtyřválec produkující 1 000 koní a 2 600 Nm točivého momentu. Ve druhém ohledu byl tedy překonán i motor Bugatti, který používá čtyřnásobný počet válců.

Je nicméně třeba dodat, že nová jednotka ACE neboli Advanced Combat Engine momentálně není určena pro osobní auta. Jak naznačuje již název, jde o motor určený armádní technice. Proto není překvapivý jeho 14,3litrový objem. Stejně jako není podivná přítomnost turbodmychadel. Přeplňování je totiž u tohoto typu jednotek podmínkou, neboť napomáhá výfukovým plynům, aby se dostaly z válců ven.

ACE se nicméně pyšní hned dvěma turbodmychadly a jedním kompresorem, proto zde máme nejen vysoký výkon, ale také vyrovnaný chod za jakýchkoliv otáček. Mimo to se mezi motor a převodovku nastěhoval integrovaný startér-generátor, s nímž dorazil 600voltový elektrický systém a lithium-iontové baterie. De facto zde tedy máme hybrid, který dokáže výkon čtyřválce (ale osmipístu) navýšit o dodatečných 160 kW (218 koní).

Možnost jízdy na elektřinu je pro armádu lákavá, jen pro její potřeby ale nový motor vyvinut nebyl. Firmy Cummins a Achates Power totiž pracují hned na několika variantách agregátu, kdy kupříkladu 10,6litrová verze určená náklaďákům bude nabízet 456 koní a 2 372 Nm. Zároveň by se měla postarat o 15procentní redukci emisí CO2 a dokonce až 90procentní pokles emisí NOx.

Kromě této jednotky je již na Fordu F-150 testováno 2,7litrové provedení, které slibuje 273 koní, 650 Nm a nejnižší spotřebu, jakou v daném segmentu dostanete. Podobné to pak bude i mezi tanky a bojovými vozidly, jež se kromě již odhaleného turbodieselu dočkají také dvacetilitrové jednotky s dvanácti písty, které nabídne neskutečných 1 520 koní.

Kromě vysokého výkonu jsou s novou rodinou motorů s protiběžnými písty spojené také již zmíněné nízké tepelné a třecí ztráty. Za těmi stojí i nasazení nové převodovky, která je efektivní na 90 procent. Běžně přitom hlavně v tancích pracují skříně, jejich efektivita je pouze 55procentní.


Převratný nový diesel původně pro tanky má 8 pístů, 4 válce, 1 000 koní a 0 ventilů - 1 - Advanced Combat Engine 2020 prvni foto 01Převratný nový diesel původně pro tanky má 8 pístů, 4 válce, 1 000 koní a 0 ventilů - 2 - Advanced Combat Engine 2020 prvni foto 02Převratný nový diesel původně pro tanky má 8 pístů, 4 válce, 1 000 koní a 0 ventilů - 3 - Advanced Combat Engine 2020 prvni foto 03
Společnosti Cummins a Achates Power vyvinuly novou rodinu turbodieselů s protiběžnými písty. Foto: Cummins/Achates Power

Převratný nový diesel původně pro tanky má 8 pístů, 4 válce, 1 000 koní a 0 ventilů - 4 - Advanced Combat Engine 2020 prvni foto 04
Její součástí je i 2,7litrová jednotka aktuálně testovaná pod kapotou Fordu F-150, oproti té oficiální je i úspornější. Foto: Cummins/Achates Power

Zdroj: Cummins/Achates Power

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.