Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Převratný nový diesel původně pro tanky má 8 pístů, 4 válce, 1 000 koní a 0 ventilů
17.8.2020 | Petr Prokopec
Unikátní pohonná jednotka skutečně původně vznikla pro armádní účely, její využití je ale nakonec mnohem širší. Postará se i o relativně běžné vozy, jako je Ford F-150.
Motor s protilehlými válci neboli boxer vám nejspíše nemusíme detailně představovat. Jde o typ jednotky, jenž užívá Porsche nebo Subaru a který disponuje uprostřed usazenou klikovou hřídelí. Do jisté míry jej tak můžeme považovat za agregát vidlicový, u nějž jsou obě řady rozevřené v úhlu 180 stupňů. Rozdíl je v takovém případě pouze v klikovém čepu, neboť u boxeru jej každý píst má vlastní, zatímco u „stoosmdesátistupňového véčka“ je sdílený. Tyto dvě jednotky ale nyní ponecháme stranou a místo toho se podíváme na motor s protiběžnými písty.
Ač tu máme takřka shodný název, rozdíly v koncepci jsou značné. V tomto případě jsou totiž v každém válci uloženy dva písty, jež se pohybují proti sobě a sdílí spalovací komoru. Sací a výfukové kanálky jsou usazeny nahoře i dole, přičemž čerstvý vzduch vytlačuje výfukové plyny. Pokaždé, když se písty uprostřed přiblíží, dochází ke vstřiku paliva, jeho vznícení i expanzi. Motor je tedy dvoutaktní, na jednu otáčku u něj proběhnou pracovní doby ve všech válcích.
Jakkoliv se může s ohledem na onen dvoutakt, jež máme spojený s motorkami či sekačkami na trávu, může zdát, že jde o podřadnou techniku, ve skutečnosti jde spíše o nadmíru sofistikovaný a efektivní systém. Přítomnost dvou hřídelí totiž vede k absenci rozvodů, ventilů a tedy ke zjednodušení jednotky. Ta navíc s ohledem na sdílenou spalovací komoru, jež se obejde bez hlav válců, snižuje tepelné ztráty. A kromě toho zkrácený pohyb pístů vede k vysokému kompresnímu poměru.
Suma sumárum tu tedy máme spalovací agregát jako stvořený pro dnešní dobu a pro ty zákazníky, kteří odmítají elektrifikaci. A jako na zavolanou s ním přicházejí společnosti Cummins a Achates Power, které vyvinuly dieselový čtyřválec produkující 1 000 koní a 2 600 Nm točivého momentu. Ve druhém ohledu byl tedy překonán i motor Bugatti, který používá čtyřnásobný počet válců.
Je nicméně třeba dodat, že nová jednotka ACE neboli Advanced Combat Engine momentálně není určena pro osobní auta. Jak naznačuje již název, jde o motor určený armádní technice. Proto není překvapivý jeho 14,3litrový objem. Stejně jako není podivná přítomnost turbodmychadel. Přeplňování je totiž u tohoto typu jednotek podmínkou, neboť napomáhá výfukovým plynům, aby se dostaly z válců ven.
ACE se nicméně pyšní hned dvěma turbodmychadly a jedním kompresorem, proto zde máme nejen vysoký výkon, ale také vyrovnaný chod za jakýchkoliv otáček. Mimo to se mezi motor a převodovku nastěhoval integrovaný startér-generátor, s nímž dorazil 600voltový elektrický systém a lithium-iontové baterie. De facto zde tedy máme hybrid, který dokáže výkon čtyřválce (ale osmipístu) navýšit o dodatečných 160 kW (218 koní).
Možnost jízdy na elektřinu je pro armádu lákavá, jen pro její potřeby ale nový motor vyvinut nebyl. Firmy Cummins a Achates Power totiž pracují hned na několika variantách agregátu, kdy kupříkladu 10,6litrová verze určená náklaďákům bude nabízet 456 koní a 2 372 Nm. Zároveň by se měla postarat o 15procentní redukci emisí CO2 a dokonce až 90procentní pokles emisí NOx.
Kromě této jednotky je již na Fordu F-150 testováno 2,7litrové provedení, které slibuje 273 koní, 650 Nm a nejnižší spotřebu, jakou v daném segmentu dostanete. Podobné to pak bude i mezi tanky a bojovými vozidly, jež se kromě již odhaleného turbodieselu dočkají také dvacetilitrové jednotky s dvanácti písty, které nabídne neskutečných 1 520 koní.
Kromě vysokého výkonu jsou s novou rodinou motorů s protiběžnými písty spojené také již zmíněné nízké tepelné a třecí ztráty. Za těmi stojí i nasazení nové převodovky, která je efektivní na 90 procent. Běžně přitom hlavně v tancích pracují skříně, jejich efektivita je pouze 55procentní.
Společnosti Cummins a Achates Power vyvinuly novou rodinu turbodieselů s protiběžnými písty. Foto: Cummins/Achates Power
Její součástí je i 2,7litrová jednotka aktuálně testovaná pod kapotou Fordu F-150, oproti té oficiální je i úspornější. Foto: Cummins/Achates Power
Zdroj: Cummins/Achates Power
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Elektromobily poškozují drahé značky, říká prodejce. Porsche Taycan masivně ztrácí hodnotu i zájem, zákazníci jsou nuceni ho kupovat
před 3 hodinami - Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
včera - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
včera - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
včera - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
včera