Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Přichází kocovina po velké party? Prodeje, obrat i zisk Bentley se potápí, v druhém pololetí má být ještě hůř
31.7.2023 | Petr Prokopec
Automobilky v posledních letech dokázaly bez velké snahy prodat vše skoro za jakoukoli cenu, luxusní značky obzvlášť. Ted už i některé z nich začínají pociťovat ekonomickou realitu současného světa, s jejich elektrickými plány to ovšem neotřásá.
Pokud v Praze dorazíte pozdě na domluvenou schůzku, v podstatě stačí, když se vymluvíte na zasekanou dopravu. V té chvíli se na vás nikdo nebude zlobit, spíše můžete počítat s politováním. Zvláště když do placu hodíte příběh o tom, kterak jste někde stáli tak dlouho, až jste se raději rozhodli zaparkovat na zákazu, riskovat odtah a zbytek cesty dojít po vlastních. To již obměkčí srdce i toho největšího nelidy, který vám tak ve finále přislíbí i vyšší výplatu, aby vám nějak vykompenzoval platbu odtahové služby.
Pro prakticky všechny výrobce se v posledních letech staly podobnou výmluvou ekonomické nejistoty a trhliny v dodavatelských řetězcích. Na ně ostatně v nejnovější tiskové zprávě poukazuje i Bentley, které za první letošní pololetí prodalo 7 096 nových vozů, tedy o 302 kusů neboli o 4 procenta méně než ve stejném období loňského roku. Souběžně s tím pak o dvě procenta klesl jak obrat (1,681 miliardy Eur/40,25 miliardy korun), tak i zisk (390 milionů Eur/9,34 miliardy korun).
Pikantní je, že ty samé okolnosti poslaly prodeje a zisky do rekordních výšin, teď se starají o opak. Aby vše bylo dokonale matoucí, šéf automobilky Adrian Hallmark výsledky označil za „pozitivní“, i když u všech podstatných veličin svítí minusové znaménko. Navíc varoval před vývojem ve zbytku roku: „Očekáváme, že situace bude mnohem náročnější,“ řekl.
Možná by stálo za to začít se znovu snažit uhánět zákazníky vším, čím je uhánět lze, tak ale dnes automobilky obvykle neuvažují. Souběžně s výše zmíněným tak Bentley potvrdilo, že nadále zůstává věrné svému plánu, který nejprve pošle k ledu motor W12, než automobilka skoncuje se spalovacími motory jako takovými. To jistě prodeje nakopne...
Britové do elektrifikace celého svého portfolia vráží 3 mld. Eur (71,86 mld. Kč), jenž hodlají investovat v horizontu deseti let. Celá suma navíc nepůjde pouze na vývoj, ale i na úpravy továrny Pyms Lane v Crewe. Bentley totiž nemůže počítat s koncernovými sklady, neboť mateřský Volkswagen má s vývojem nových platforem pro elektromobily značné zpoždění. I proto neustále přistupuje ke spolupráci s čínskými výrobci.
V Říší středu, která je po Americe druhým největším trhem, přitom Bentley meziročně ztratilo hned 7 procent. Vlastně by nás tak ani nepřekvapilo, kdyby po Audi a VW přišla s přelomovým oznámením o spolupráci s Číňany další koncernová značka. Také v tomto případě by to mohlo znamenat skutečnou pohromu - pokud by i Bentley muselo přesednout na čínskou techniku, jaký by poté existoval důvod, abyste dali tomuto výrobci přednost před levnějším čínským originálem?
Slova o složitém zásobování jsou tak vlastně jen přípravou půdy pro budoucí výmluvy, kdy hrozí, že prodeje zamíří ještě více dolů. Velké množství lidí totiž Bentley volilo kvůli dvanáctiválci pod kapotou, ten však končí. Osmiválec pak již není ničím výjimečným, stejně jako hybridní technika nabízená u modelů Flying Spur a Bentayga. Ta nejspíše ani zákazníky moc netáhne, jinak by se Bentley ve zmiňované tiskové zprávě pochlubilo konkrétními čísly.
Takto už jen můžeme dodat, že SUV má na veškerých registracích 44procentní podíl, zatímco na limuzínu připadá 24 procent. O zbývajících dvaatřicet se pak stará dvojice dvoudvířek, tedy Continental GT a GTC. Jediné vzedmutí prodejů je pak spojeno s asijsko-pacifickým regionem a Středním východem, všude jinde však Bentley strádá. A jak zmínil Hallmark, ve druhém pololetí to bude ještě horší. Velká party možná skončila, přichází kocovina. A jen na problémy s dodavateli ji svést nepůjde.



Bentley se letos loučí s dvanáctiválcem, i to pochopitelně vedlo k citelnému ochabnutí zájmu publika. Nově chce totiž značka prodávat už jen osmiválcové či hybridní modely, jenž navíc za pár let vymění za ryzí elektromobily. I když je otázkou, zda při očekávaném dalším pádu prodejů na takový krok opravdu dojde. Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 11 hodinamiŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včeraBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva