Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Přišli jste k penězům a chcete nové Ferrari? Nemyslete si, že se pro vás Italové přetrhnou, tři roky vám nedodají nic
7.11.2023 | Petr Prokopec
Časy, kdy Italové byli na pokraji bankrotu, málem skončili v područí Fordu a museli zákazníkům aspoň trochu podlézat, jsou zjevně dávno pryč. Dnes mají produkci rozebranou na roky dopředu a jsou s tím spokojení.
Svého času jsem pracoval ve vydavatelství, jehož marketingový ředitel byl génius zastiňující chvílemi i Elona Muska. Přetavit v úspěch dokázal cokoli, stačilo si vždy jen pohrát s příslušnými čísly. Ta nefalšoval, jen zkrátka vedle sebe kladl údaje, jenž dokázaly oslnit pouze na první pohled. Jakmile jste se v nich ovšem začali trochu více „rochnit“, zjistili jste kupříkladu, že prodeje posledního čísla toho kterého magazínu jsou sice vyšší, ovšem v porovnání s pár let starými daty, kdy daný časopis teprve začínal.
Na tyto čachry jsem si vzpomněl před pár dny v souvislosti s článkem o prodejích Ferrari. Ze statistik totiž vyšlo najevo, že italská automobilka momentálně posílá do světa více hybridních aut než těch, která se mohou spolehnout pouze na spalovací ústrojí. Aktivisté tak začali tleskat pomalu ve stoje, aniž by zabředli do oněch detailů. Pokud by se tak stalo, zjistili by stejně jako my, že tu spíše než úspěch máme z nouze ctnost. Navíc takovou, která nebyla ani v nejmenším vynucena zákazníky.
Když se zadíváte na nabídku značky, zjistíte, že čistě spalovací ústrojí je spíše na ústupu, neboť aktuálně s ním počítá už jen pět modelů, zatímco plug-in hybridní techniku vyfasovala čtyři auta. Jenže mezi nimi se nacházejí šestiválcová Ferrari 296 GTB a GTS, která v podstatě slouží jako jedna ze základních vstupenek do tohoto koňského klubu. Levnější než tato dvojice jsou totiž už jen kupé Roma a kabriolet Portofino M, nicméně druhé zakrátko skončí a první není zrovna bestseller.
Čest spalovacích agregátů pak vlastně nemůže ani hájit Purosangue, neboť s prvním firemním SUV jsou spojené nemalé limity - značka totiž nechce trh zahltit a proto oznámila, že tento model se na celkové produkci může podílet maximálně z 20 procent. Zatím je pak k mání pouze s vrcholným dvanáctiválcem, i tady se ovšem počítá s hybridizací. Zda u toho bude motor V8 či V6, zatím není jisté, cena by nicméně u této verze měla klesnout, což povede dále k vzestupu hybridní techniky.
Značné části klientely je ve finále vlastně jedno, jaký pohon jejich auto má, podstatný je pro ně pouze emblém na přídi či na volantu. Čerství zbohatlíci ovšem mají docela smůlu, neboť Italové se pro ně nepřetrhnout. Šéf automobilky Benedetto Vigna u příležitosti prezentace výsledků za třetí letošní kvartál oznámil, že Ferrari pokud někdo dnes projeví zájem o nový vůz značky, dříve než v roce 2026 mu jej nedodají.
To jsou pozoruhodná čísla, zvlášť když je dáme do kontextu s letošními prodeji. Zatímco dříve byla pro Ferrari stropem maximálně osmitisícová roční produkce, nyní má značka na kontě již 10 418 registrací. Jde přitom o 5,3procentní růst oproti prvním devíti měsícům loňského roku. Většina z toho navíc připadá na klasické sporťáky, neboť Purosangue teprve nabíhá a třeba v takové Evropě bylo zatím dodáno jen 35 exemplářů.
Nebylo by tak vlastně ani moc překvapivé, kdyby příští rok Ferrari prodalo přes 15 tisíc aut, tedy papírově, dodávky tak vysoké být nemohou. Proto ostatně automobilka již zahájila výstavbu nové továrny která zahájí svou činnost v červnu příštího roku. Vyhrazena bude právě hybridům, stejně jako prvnímu elektromobilu, se kterým se počítá na rok 2025. Následně mohou registrace ještě klidně dál růst, uměle je škrtí hlavně sama automobilka.
Ferrari přitom předpokládá, že do roku 2030 by elektromobily měly mít na celkových prodejích značky 40procentní podíl, stejný pak připadne i na plug-in hybridy. Vigna nicméně dodal, že ve spalovacím ústrojí se i nadále skrývá nemalý potenciál, a proto s nimi automobilka nehodlá skončit ani v roce 2035. Místo toho stejně jako Porsche vkládá nemalé naděje do syntetického paliva. Že toho využije k tomu, aby nadále udržovala zájem nad výrobními možnostmi a zákazníky „dojila”, jak to jen půjde, nepochybujte ani na chvíli.









Nemyslete si, že když máte peníze, Ferrari se pro vás přetrhne, i na relativně tuctový model 296 GTB si počkáte nejméně tři roky. Některé jiné modely jsou pro „obyčejné” kupce prakticky nedostupné. Foto: Ferrari
Zdroje: Auto News, Ferrari
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají 10:14
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
Nejnovější články
Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
před hodinouDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 3 hodinamiBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
před 4 hodinamiJeden z největších propadáků velkých moderních aut nikdo nechce ani ojetý, sotva použitý je k mání za jednotky procent původní ceny
před 6 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva