Tesla se dál nedokáže zbavit neprodaných skladových aut, znovu zlevňuje až o 214 tisíc Kč

Už potřetí v letošním roce se americká automobilka uchyluje k výrazným slevám a tentokrát jde o všechny její modely. Z posunů cen je patrné, jaké se jí nedaří prodat především.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla se dál nedokáže zbavit neprodaných skladových aut, znovu zlevňuje až o 214 tisíc Kč

8.4.2023 | Petr Miler

Tesla se dál nedokáže zbavit neprodaných skladových aut, znovu zlevňuje až o 214 tisíc Kč

/

Foto: Mike Blake, Reuters

Už potřetí v letošním roce se americká automobilka uchyluje k výrazným slevám a tentokrát jde o všechny její modely. Z posunů cen je patrné, jaké se jí nedaří prodat především.

Akcie Tesly v posledních dnech navzdory obecně spíše pozitivní náladě na trhu rychle ztrácí hodnotu. Děje se tak v reakci na kvartální prodejní výsledky automobilky, které jsou sice rekordní a vyrovnaly očekávání analytiků, současně ale ukazují, že firma soustavně vyrábí více aut, než dokáže prodat. Podle odhadů jen za poslední tři kvartály nakupila na skladech už 75 tisíc vozů, což je problém hned z několika úhlů pohledu.

Jednak nikdo nemá rád skladové zásoby, stojí peníze z hlediska výroby, nepřináší žádné příjmy a samotné skladování i riziko časového zastarání přináší další výdaje. Obavy investorů ale pramení z něčeho jiného - že má automobilka problém prodávat tolik, kolik vyrábí a k tomu rozjíždí výrobu v dalších fabrikách. Pokud tedy bude chtít trend růstu skladových zásob zastavit, bude to volat po jediném, po slevách. A ty znamenají hned dvojitou ránu, neboť přinesou nižší marže nejen v případě už vyrobených, ale také v případě nově vyráběných vozů.

Přesně to se nyní děje. Tesle nezbývá, než se smířit s nižšími maržemi, nižšími zisky na jednotku produkce a honit objem. Má to i své výhody, ale také svá úskalí. A přesně těch se investoři bojí. Že nikoli neoprávněně, dokazuje další kolo slev.

Tesla se už potřetí v letošním roce rozhodla masivně zlevnit a tentokrát jde o celé její portfolio. Změny se liší typ od typu a začínají na 1 000 dolarů (asi 21 400 Kč) v případě Modelu 3, u dříve nezlevněného Modelu Y o 2 000 USD (42 800 Kč), u Modelu S jde už o 5 000 USD (asi 107 tisíc Kč) a o masivních 10 000 USD (214 tisíc Kč) u Modelu X. Zrovna nezájem o tyto dva nejstarší vozy v současném portfoliu značky byl z kvartálních výsledků jasně patrný. Zmíněné posuny platí v tuto chvíli pro USA, změny cen se ale obvykle obdobným způsobem promítají i do nabídky značky ve zbytku světa, na přesnější data si ale ještě musíme počkat.

Dá se očekávat, že tento krok prodeje Tesly rozhýbou, stejně jako budou motivovat k podobným krokům konkurenci. To je obecně dobře, pro Teslu ne až tak. Objem produkce je hezký, ale každý v obchodě raději prodává jednu věc s marží milion korun než milion věcí s marží jedna koruna.


Tesla se dál nedokáže zbavit neprodaných skladových aut, znovu zlevňuje až o 214 tisíc Kč - 1 - Tesla Model Y 2021 poradna sada 02Tesla se dál nedokáže zbavit neprodaných skladových aut, znovu zlevňuje až o 214 tisíc Kč - 2 - Tesla Model Y 2021 poradna sada 06Tesla se dál nedokáže zbavit neprodaných skladových aut, znovu zlevňuje až o 214 tisíc Kč - 3 - Tesla Model Y 2021 poradna sada 11
Už ani Model Y nedokáže vystoupit z kolotoče masivních slev Tesly, nejnovější kolo poslalo ceny jejích modelů dolů až o 214 tisíc Kč. Foto: Tesla

Zdroje: Autoblog, Reuters

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše