Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodejci nových aut sedí na stále větších skladových zásobách. Slevy jsou zpět a nejspíš budou jen růst
24.5.2023 | Petr Prokopec
Představy automobilek o tom, že se věčně budou pohybovat na trhu s přebytkem poptávky nad nabídkou, byly nekonečně naivní. Tyhle časy jsou pryč a jejich návrat nelze očekávat.
Před více než třemi lety zasáhla celý svět pandemie koronaviru. Jelikož nikdo na nic podobného nebyl připraven, politici v první chvíli reagovali poněkud zmateně a firmy se tomu přizpůsobily. Docházelo tak na uzavírání všeho možného, mimo jiné i továren na auta a dealerství vozů všeho druhu. A protože budoucnost byla nejistá, automobilky začaly upravovat své dosavadní kontrakty na odběr komponentů potřebných pro výrobu toho či onoho. Tím ale byl veškerý chaos jen umocněn. Když se pak hodlaly vrátit ke starým pořádkům, zjistily, že jejich dodavatelé zareagovali stejně a dřívější dodávky nejsou schopni zajistit. Do všeho pak ještě zapíchl vidle konflikt na Ukrajině a v reakci na něj zavedené sankce.
Jakkoli ale výrobci soustavně naříkali nad nedostatkem toho či onoho , situace jim vlastně hrála do karet. Poptávka se i díky masivním státním podporám udržela vysoko, nabídka zůstala omezená. A kde poptávka překonává nabídku, tam dochází ke zdražování. I když se tedy ve zprávách o prodejích objevovala stále nižší čísla, zisky šly razantně nahoru. Automobilky tak chtěly výrobu navýšit, současně ale toužily po statu quo, tedy udržení nabídky pod úrovní poptávky. Tohle ale může rozumně zvládnout Ferrari, které vyrábí 10 tisíc aut za rok, automobilky produkující miliony vozů ročně nemají šanci nabídku a poptávku dlouhodobě takto vybalancovat. Zvláště pak ne v situaci, kdy zájem o nové vozy klesá a velká část prodejů reflektuje zájem projevený i rok či delší čas v minulosti.
Pokud si umíte dát dvě a dvě dohromady, je vám jasné, co se nyní děje. Už dnes dochází k převisu nabídky nad poptávkou, roste počet skladových aut a za takové situace nelze ceny dál šponovat. Místo toho je třeba mířit zcela opačným směrem, což je přesně to, co se nyní děje na rychleji fungujícím trhu ve Spojených státech.
„Byly doby, kdy mi na parkovišti mohl přistát vrtulník,“ říká David Kelleher, prezident dealerské sítě prodávající vozy značek Chrysler, Ram, Jeep a Dodge. Momentálně ale počet skladových aut narůstá. „Musíme proto podpořit prodej a zastavit nové objednávky,“ dodává. A není sám, aktuálně mají američtí prodejci na skladech zhruba 1,8 milionu aut, tedy o 50 procent více, než loni ve stejném období.
Když si k tomu přidáme, že letošní dubnová průměrná cena nového auta prodaného v USA činila neskutečných 46 tisíc dolarů (cca 1 010 000 Kč), je jasné, že dosavadní stav je neudržitelný. Taková suma je moc i na Evropu, v zámoří pak jde o hotové šílenství. Do hry se tak vrací léta nevídané slevy, jakkoli dle zjištění společnosti J.D. Power pobídky dealerů stále nejsou na takové úrovni, jako tomu bylo před pandemií. Tehdy totiž bylo možné srazit oficiální cenu nových aut klidně o nějakých 20 až 30 procent.
Současná ochota k až tak razantním slevám bude malá, když ale prodeje budou váznout, co prodejcům a výrobcům zbude? Zejména automobilky to ale může dostat do velmi nepříjemné situace. Bez vysokých marží z prodeje spalovacích aut nebudou mít finance na další vývoj těch elektrických, která chtějí prodávat především. A vydělat na nich většina z nich nedokáže. Dostáváme se tedy do začarovaného kruhu, ze kterého bude těžké uniknout. Což je ale přesně to, co se ekonomice se stále větším podílem přerozdělování a vůbec státní moci nad ní musí dříve nebo později stát.



Prodejci ve Státech začínají mít stále větší skladové zásoby, a to i v případě populárních pick-upů. Slevy jsou tak zpátky a dá se čekat, že budou jen růst. Ilustrační foto: Ram
Zdroj: WSJ
Bleskovky
Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
včeraVorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
29.9.2025Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Márquez: Největší comeback šampiona MotoGP včera 17:02
- Vznikl European Series Road Racing včera 10:00
- Honda ADV350 2026: ve čtyřech nových barvách 29.9.2025
- Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa 28.9.2025
- Bulega zůstal v neděli neporažený 28.9.2025
Nejčtenější články
Mercedes rozprodává všechno, co může jen trochu postrádat, o situaci firmy nic nesvědčí líp
2.9.2025Nový sporťák s motorem V8 pochází od značky, kterou znáte, jen jste zapomněli, že existuje
2.9.2025Elektromobily v Evropě vážně frčí, mezi 30 nejprodávanějšími auty už není ani jeden. A Tesly vypadly i z pomyslné top 50
2.9.2025Rusové chtějí změnit své železnice k nepoznání. Chystají úplně nové vlaky, rychlý Bouřňák poprvé ukázali i zevnitř
2.9.2025Nový šéfdesignér Audi skutečně vykradl sám sebe. Otřesný Jaguar byl jeho nápad a velmi podobný německý sporťák je jím též
3.9.2025
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 09.30. 20:40 - M.Z.
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.30. 16:20 - DoubleSix
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.30. 16:17 - pavproch
- Benzina paliva 09.30. 12:04 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.30. 11:06 - Truck Daškam
- VZKAZY 09.30. 10:18 - pavproch
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.29. 19:13 - Sato
- Mazda CX-5 2,5i 09.29. 18:37 - pavproch