Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky

Když se celý trh intenzivně propadá, asi tušíte, že na opačné straně vývoje nebude stát žádná velká země ani žádná velká značka. A také nestojí - bodují Švédsko či Smart.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky

18.3.2021 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky

/

Foto: Alpine

Když se celý trh intenzivně propadá, asi tušíte, že na opačné straně vývoje nebude stát žádná velká země ani žádná velká značka. A také nestojí - bodují Švédsko či Smart.

Od příchodu první vlny koronaviru uplynul již rok, přesto se pandemická situace nezlepšuje. Ba právě naopak pomalu není dne, kdy by média nezmiňovala nová úskalí, jako jsou další mutace. Některé prý nejdou odhalit dnes používanými testy, jinde se zdají být imunními vůči existujícím vakcínám. Možný návrat starých pořádků se tak zdá být stále vzdálenější, stejně jako časy relativní ekonomické pohody. Je tedy pochopitelné, že lidé odkládají jakékoliv nákupy, které nejsou nezbytné, zvláště pokud jde o tak nákladné položky, jako jsou nové automobily.

V důsledku toho tedy ani letošní únor nebyl na evropském kontinentu měsícem, kdy by docházelo na otevírání lahví šampaňského. Prodáno bylo 771 486 nových vozů, což představuje nejen 19,3procentní meziroční pokles, ale také nejhorší únorový výsledek od roku 2013. A jelikož leden byl ještě horší, má Evropa po prvních dvou letošních měsících na kontě 21,7procentní propad. Výhled do budoucna pak rozhodně není optimistický, jakkoliv se dá předpokládat, že březen i duben budou ve znamení růstu. Ovšem pouze proto, že loni na jaře se Evropa zastavila na pár týdnů prakticky úplně, což snad (snad...) znovu už nehrozí.

Srovnávat tedy letošní a loňská data až tak úplně nepůjde, respektive to nebude zcela relevantní. Ve srovnání s rokem 2019 ale znovu dojde na pokles, přičemž je jen otázkou, jak veliký bude. V mnoha zemích sice showroomy zůstávají otevřené, ovšem zákazníků do nich chodí méně. Kromě toho nesmíme zapomenout na skutečnost, že výrobci bojují s nedostatkem čipů. I kdyby se tedy nějaká klientela našla, prodejci pro ni nemusí mít k dispozici žádaný produkt. Dá se tedy předpokládat, že spíše než na trhu s novými vozy dojde k růstu na trhu s ojetinami. Ovšem i těch začíná být nedostatek, což se pro změnu projevuje na cenách.

Pesimistické scénáře spojené s blízkou budoucností ale nyní již hoďme za hlavu, věnovat se místo toho budeme únorovým datům. Z nich je patrné, že růst byl spojen pouze s Irskem (+4,9 %) a Švédskem (+5,3 %), v obou případech však jde o příliš malé trhy. Celoevropský pád tedy výrazně ovlivnit nemohly, zvláště když raketově dolů padalo jak Německo (-19 %), tak Francie (-20,9 %), Itálie (-12,3 %) i Španělsko (-38,4 %). Největší pokles pak zaznamenalo Portugalsko (-59 %), které tak co do počtu prodaných aut spadlo i za Českou republiku.

K optimismu pak nemají důvod ani výrobci, tedy až na Alpine (+59,6 %) a Smart (+70,1 %). Nicméně v prvém případě se jedná jen o nárůst o jednatřicet kusů, což nejspíše celou skupinu Renault nevytrhne. V tom druhém je pak třeba vzpomenout na skutečnost, že německý prcek již staví jen na elektrickém pohonu. A jelikož ve své domovině vychází díky dotacím prakticky zadarmo, je zájem publika opravdu nemalý. Automobilka proto již loni v půlce roku hlásila, že má do konce letoška vyprodáno. Nyní tedy jen realizuje již uzavřené objednávky.

Zbytek pelotonu se nicméně pomalu předhání v tom, kdo vyrukuje s vyšším propadem. Zatímco tedy Škoda je dole o 12,6 procenta, Volkswagen již zaznamenal 18,9procentní propad a takový Renault dokonce 34,4procentní. Dole je nicméně i Peugeot (-12,2 %), Fiat (-27,8 %) či Opel (-27,4 %). Toyotu (-10 %) lze pak v daném kontextu vlastně ještě považovat za vítěze, stejně jako třeba BMW (-9,6 %) nebo Volvo (-2,6 %). Naopak takový Jaguar (-48,2 %) je na tom již velmi hodně bídně, podobně jako Mitsubishi (-58,3 %) a Honda (-43 %).


Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 1 - Prodeje EU 02-2021 01Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 2 - Prodeje EU 02-2021 02Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 3 - Prodeje EU 02-2021 03Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 4 - Prodeje EU 02-2021 04Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 5 - Prodeje EU 02-2021 05
Prodeje nových aut klesaly v únoru prakticky po celé Evropě, výjimkou bylo jen Irsko a Švédsko. Foto: ACEA

Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 6 - Prodeje EU 02-2021 06Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 7 - Prodeje EU 02-2021 07Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 8 - Prodeje EU 02-2021 08
Z výrobců se mohl radovat jednak Smart, ovšem hlavně kvůli dotacím na elektromobily. Značka navíc vlastně jen realizovala objednávky z loňska, reálně je totiž vyprodaná do konce roku. Foto: Smart

Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 9 - Alpine A110S 2021 01Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 10 - Alpine A110S 2021 02Prodeje aut v Evropě se dál rychle propadají, výjimkou jsou jen dvě země a dvě značky - 11 - Alpine A110S 2021 03
A pak Alpine, u nějž se ale jedná skoro o kusové záležitosti. Foto: Alpine

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.