Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji
18.4.2019 | Petr Prokopec
Krušné časy nastávají automobilkám na evropských trzích a světlo na konci tunelu není v dohlednu. Přesto se najdou značky, které i za této situace rostou, třebaže někdy jen relativně.
Začíná být nad slunce jasné, že Evropu čekají opravdu velké problémy. Dle analytiků měl být letošní rok, alespoň co se týče registrací nových aut, víceméně na stejné úrovni, jako tomu bylo loni. Nicméně v březnu došlo k propadu o 3,9 % na 1 722 442 vozů, po prvním čtvrtletí je tak starý kontinent o 3,3 % níže. Daleko podstatnější je ovšem skutečnost, že letošní březen je nejhorší za poslední tři roky. A co více, k poklesu registrací došlo již sedmý měsíc v řadě. Investoři tak začínají být nervózní.
Výhled do budoucna navíc není zrovna růžový. Prakticky každým dnem může vypuknout obchodní válka mezi Evropou a Amerikou, neboť prezident Donald Trump oprávněně požaduje narovnání cel. Na auta mířící do nového světa je uvalena pouze 2,5% přirážka, zatímco v případě opačného směru je to čtyřnásobek. Pro řadu výrobců jsou přitom Spojené státy stěžejním trhem, obchodní válka by však jejich vozy mohla učinit dražšími vůči americké konkurenci.
Nejde však jen o USA, prodeje již osm měsíců v řadě klesají také v Číně. K tomu lze přičíst ještě nejasnosti a nejistoty spojené s Brexitem, který by mohl do značné míry uzavřít britský trh německým, francouzským a italským výrobcům. Vzhledem k tomu, že jde o jednu z nejlukrativnějších lokalit starého kontinentu, je nervozita na místě. V ohrožení je totiž zisk výrobců, který je v této době enormně důležitý - bez něj nemůže dojít k mnohamiliardovým investicím do elektromobility, bez nichž zřejmě nebude možné přežít další roky.
Pokud totiž výrobci nebudou investovat do elektrických aut, hrozí jim v podstatě likvidační pokuty (souhrnně se hovoří až o 772 miliardách korun, jež bude třeba platit každý rok) ze strany EU kvůli překročení limitů spotřeby resp. emisí CO2, jež nebyly stanoveny na základě realizovatelných dat.
Výhled tedy není optimistický, březen ale přinesl i nějaká pozitivní čísla. I v Evropě se našly, byť malé, trhy, kde prodeje narostly. Největším je co do počtu kusů Dánsko (+33,2 %). Všude jinde ale prodeje klesaly, což se týká i stěžejního Německa (-0,5 %), Francie (-2,3 %), Británie (-3,4 %), Španělska (-4,3 %) a Itálie (-9,6 %).
Přesunout se můžeme mezi jednotlivé výrobce, z nichž většina taktéž nemá důvod k radosti. Prodeje vzrostly pouze Seatu (+4,8 %), Citroënu (+7,4 %), Dacii (+22,2 %), Jeepu (+3,6 %), Lancii/Chrysleru (+15,3 %), Mini (+3,5 %), Volvu (+3,6 %), Land Roveru (+0,7 %), Jaguaru (+8,7 %) a Mitsubishi (+15,8 %). Zbytek je však dole, přičemž velké problémy má zejména Honda (-20,3 %), jejíž registrace za letošní březen jsou nejnižší za posledních pět let.
Dnešní report pak uzavřeme zajímavostí týkající se Škody a Fiatu. Italská automobilka sice březnovými prodeji tu českou překonala, v rámci prvního letošního čtvrtletí se však už dívá na její záda. To je něco, o čemž před pár lety ještě nesnil ani největší koncernový fantasta a co jen potvrzuje, do jak velké mizérie se Fiat dostal, i jak vysoko se škodovka dostala.
Prodeje nových aut v Evropě letí dolů. A lépe hned tak nebude, pokud vůbec kdy
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 32 minutami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva