Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje čínských aut v Evropě raketově rostou, i když ostatní třou bídu, na prvním trhu mají 10procentní podíl
24.2.2022 | Petr Miler
Klidně mnohasetprocentní růsty prodejů čínských aut mohou vypadat dramaticky, když se ale místo 20 aut prodá 60, zase takové drama to není. Pokud ovšem jejich podíl na jednom z pěti největších trhů Evropy činí více jak desetinu, už to nejde bagatelizovat.
Letos v lednu jsme psali o tom, že průlom čínských aut na západní trhy asi právě nastal, neboť se hned několik značek začalo výrazně prosazovat v už náročné Austrálii. A jakkoli jedna vlaštovka nutně jaro nedělá, s odstupem dalších pár týdnů je jasné, že nešlo o výkyv vymykající se celkovému vývoji.
Důkazem budiž stále větší úspěch čínských aut v nám teritoriálně podstatně bližším, i když momentálně nepříliš přátelsky chovajícím Rusku. To je z hlediska převažujícího místa prodejů nových aut hlavně evropskou zemí a vzhledem k pokračujícímu úpadku tradičních odbytišť jde nárazově i o druhý největší trh na celém kontinentu - v top 5 je stabilně. Také tam Číňané díky benevolentnějším pravidlům pro homologaci svá auta prodávají, některé značky tak už činí léta. Donedávna se to obešlo bez výraznějších úspěchů, třebaže automobilky jako Haval, Geely nebo Chery ignorovat nešlo. Od loňska ale vystrkují růžky s takovou razancí, že do prodejních statistik dělají díry. Teď už spíš krátery.
Ruský Avtostat dále informuje, že letos v lednu došlo k dalšímu průlomovému momentu, neboť bezmála 8 tisíc prodaných čínských aut v Rusku znamená 10procentní podíl na trhu. Děje se tak hned z několika důvodů. I ruský trh meziročně klesá (-3,7 %), s ním pak klesá také většina známých značek (Lada, Kia, Renault, VW nebo Škoda hlásí poklesy až o 36 %), které někdy až třou nouzi (nejvyšší zmíněný pokles je spojen se škodovkou). Naproti tomu Číňané raketově rostou - loni v lednu byl jejich podíl na trhu ani ne pětiprocentní.
V případě prodejů čínských značek se bavíme o relativně vysokých nominálních číslech jen podtrhujících relativní hodnoty. Haval s 3 169 prodeji v lednu rostl o 102 procent, Chery s 2 820 prodanými vozy o 47 %, Geely s 1 863 prodeji o 236 % a tak bychom mohli ještě chvíli pokračovat. Nevíme, jak se čínsky řekne „wow”, ale podobný výkřik by zde byl na místě. Jsou to obrovské posuny nahoru v situaci, kdy celý trh klesá. Co teprve, až si lidé budou zase jistější v kramflecích?
Zdá se být skutečně jasné, že zlom je za námi a nyní je jen otázkou, kam až se mohou Číňané propracovat. Podíl 10 procent na trhu je už opravdu vysoký a může být snadno ještě vyšší. Dvakrát? Třikrát? Netušíme, se stále atraktivnějšími auty, stále nízkými cenami a nekonečným sebevědomím si to snad ani netroufáme odhadovat. Pokračující dynamika nárůstů odbytu ale naznačuje, že strop je ještě daleko.























Nejúspěšnějším čínským autem v Evropě je Haval Jolion. Při jeho vzhledu, výbavě, technice a především cenám se není čemu divit. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Další firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
včeraCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
včeraAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva