Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Průlom čínských aut na západní trhy právě nastal, už poráží renomované značky
6.1.2022 | Petr Miler
Už nelze hovořit o náhodném výkyvu jediné značky, ale dlouhodobě trvající situaci týkající se hned několika z nich. Číňané jsou na koni a zdá se, že už je nic nezastaví, jak ukazují data z Austrálie.
Světově významné automobilky byly zprvopočátku evropskou záležitostí, Amerika se ale přidala záhy. Trvalo posléze ještě několik dekád, než na automobilové mapě světa začali být vidět Japonci a rozmach Korejců je vlastně velmi čerstvou záležitostí - ještě v 90. letech jejich auta za moc nestála a i kolem roku 2000 neslo loga Hyundai a Kie několik modelů, na které by dnes Korejci nebyli hrdí.
V Číně začali s auty se vší vážností až tou dobou a mnoho obdivu též nesklidili. S ohledem na veškerý předchozí vývoj a význam Číny jako takové ale nešlo dost dobře počítat s tím, že by tomu tak zůstalo. Ze velkou zdí následují příkladu svých asijských předchůdců, akorát to stylem sobě vlastním dělají ještě o trochu rychleji. Na začátku roku 2022 se tak při pohledu na nabídku čínských automobilek a jejich exportní ambice musíme ptát, kdy přijde moment, kdy lidé zapomenou na předsudky, které dříve měli třeba i vůči Korejcům a začnou jejich auta kupovat ve velkém, protože prostě představují dobrou hodnotu za peníze - značka neznačka. A nyní se zdá, že máme i odpověď: Právě teď.
Číňané už delší čas bodují na o trochu méně náročných trzích, jako je Rusko a vůbec země bývalého Sovětského svazu, Jižní a Střední Ameriky nebo Afriky. Nic proti Mexiku nebo Kazachstánu, tamní normy a očekávání zákazníků jsou ale trochu jiné než v Evropské unii, USA, Japonsku nebo třeba Austrálii, není to pořád „ten západ”, kde musíte mít na palubě asi milion airbagů, dva miliony elektronických asistentů a pokud váš nejnovější infotainment nepracuje s 5G, lidé se obracejí na podpatku. Zmíněná Austrálie ale už náročným trhem je a právě tam Číňané začínají pořádat žně.
Už předloni se zdálo, že čínské značky začínají jasně vystrkovat růžky, neboť i na celkově klesajícím trhu rostly o oproti roku 2019 o 70 procent. Loni ale přišlo meziroční navýšení o dalších více jak 153 % - to je obrovský nárůst a už to není tak, že někdo prodá 70 aut místo 25, první čínská značka už se propracovala do australské top 10 dle prodejnosti - MG spadající pod čínský koncern SAIC loni prodalo v Austrálii tolik aut, že je devátou nejžádanější značkou porážející třeba Subaru či Nissan. A GWM (Great Wall Motors a Haval) je jen v těsném závěsu na 14. pozici
Čína jako země původu aut je tak nyní již na čtvrtém místě, přičemž vůbec poprvé předstihla Německo, USA nebo Velkou Británii. Většinu ostatních lokalit přitom postihl meziroční pokles, zatímco čínských více jak 76 tisíc aut prodaných za loňský rok znamená onen obrovský vzestup. Korejci už na tom nejsou ani dvakrát lépe, Němci jsou o 33 tisíc aut pozadu. Je tohle ten průlom? S jistotou to říci nelze, ale rozhodně to tak vypadá - taková vlna zájmu už nejspíše není průzkumem odvážných prvních kupců, ale projevem masové poptávky reagující i na pozitivní přijetí ze strany dřívějších kupců.
Dodejme, že jak MG, tak Haval jsou jsou aktivní i v Evropě, byť každá jen v některých zemích. MG známe mj. z Británie a Nizozemska, Haval třeba z Ruska. I na těchto trzích bodují a je zřejmě jen otázkou času, než budou znamenat ještě víc i zde. Když to jde v Austrálii, půjde to už asi kdekoli.
Nejprodávanější auta na australském trhu dle země původu, rok 2021
1. Japonsko - 350 934 kusů (33,4 % podílu na trhu)
2. Thajsko - 230 520 (22,0 %)
3. Jižní Korea - 145 025 kusů (13,8 %)
4. Čína - 76 262 kusů (7,3 %)
5. Německo - 43 143 kusů (4,1 %)
5. USA - 34 958 kusů (3,3 %)
6. Ostatní - 168 989 kusů (16,1 %)






Dnes čínské MG začíná vystrkovat drápky ve velkém jak v Evropě, tak i v Austrálii, tam už mezi 10 nejprodávanějšími značkami. Foto: MG Motor
U protinožců boduje ale i Haval, o kterém u nás bývá řeč vcelku pravidelně, jako třeba v případě modelu F7x. Foto: Haval
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
Do Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 5 hodinamiZáběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
včeraŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Nové na MotoForum.cz
- Pre Motul Grand Prix of Japan 10:00
- První start Cala Crutchlowa s wild card včera 20:39
- Čeká nás Grand Prix Japonska v Motegi včera 15:00
- Závěr sezóny na Masecu bude Velká cena Bohumila Staši včera 14:00
- Superbiky míří do Portimaa včera 09:49
Nejnovější články
Téměř vyhynulé auto z dob levných lidových sporťáků se dá koupit nejeté, i po 1. majiteli nestojí skoro nic
před hodinouNejžádanější Bentley končí s motorem W12, i když zájem o něj byl do poslední chvíle obrovský
před 2 hodinamiTesle hoří bateriové úložiště za skoro miliardu korun. Hasiči dostali instrukce, ať ho radši ani nezkouší hasit
před 4 hodinamiDo Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 5 hodinamiVW zastaví výrobu svých klíčových elektromobilů. Ví, že je skoro nikdo nechce a chtít ani nebude
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva