Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Německu se drasticky propadají a bude ještě hůř, dosavadní čísla neříkají celou pravdu
30.7.2024 | Petr Miler
Vyplývá to z průzkumu německého sdružení automobilového průmyslu, který byl proveden mezi 348 dealery v zemi. Až ten ukazuje, jak dramaticky se propadl počet objednávek, které se do reálných prodejů teprve propíšou. Nejvíc prosperují benziny a diesely.
Hodnocení toho, jak se vyvíjí prodeje elektrických aut, se bude lišit podle toho, koho se zeptáte a na jaký trh se zaměříte. Jedno je ale jisté - reálný odbyt elektromobilů zůstává daleko za očekáváními těch, kteří s nimi spojili svou budoucnost. Výčet firem, které už přehodnotily své smělé elektrické plány, by dal na menší knihu, ostatně třeba kolegové z Jalopniku mu věnovali dokonce vlastní článek. A došli k seznamu 10 automobilek.
To je velmi výmluvný odraz reality, která se přesto někde nezdá být tak zlá, třeba u nás se podle dat SDA zvýšil tržní podíl těchto aut meziročně z 2,6 na 3,5 %. Je to skok z ničeho na nic, zvlášť s přihlédnutím k tomu, kolik let nás automobilky zásobují bombastickými zprávami o tom, co za nové „auto budoucnosti” vymyslely, a jak zarputile dělají první poslední, aby každá bašta kritického přístupu k věci skončila v plamenech. Ale růst to je.
Co růst rozhodně nepředstavuje, je vývoj v Německu. Tam už se nějakou chvíli prodeje elektromobilů hroutí měsíc od měsíce mj. kvůli tomu, že jim byla sebrána jedna špetka z komplexního balíku dotací, tedy umělé snižování kupní ceny pro koncové zákazníky. Mnozí čekali, že se situace brzy srovná a prodeje elektrických aut zamíří zase vzhůru - však jsou skvělá, nejlepší, výborně použitelná, levná, dlouho vydrží, no vážně, všichni to říkají. Ale nějak se to neděje. A jak nyní informuje rozsáhlý výzkum Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe, německé asociace automobilového průmyslu, situace je ve skutečnosti ještě horší, než se z prodejních čísel zdá.
Možná si říkáte, že teď trochu přeháníme, ale poptávka po elektromobilech v Německu vážně dál padá volným pádem. Podle KFZ-Gewerbe se objednávky čistě elektrických aut ze strany soukromých zákazníků v první polovině letoška propadly o 47 % (!) ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. S plug-in hybridy je to podobné (-37 %) a nedělejte si iluze, že to firemní zákazníci zachrání. Poklesy jsou mírnější (-41 % resp. -33 %), pořád jsou ale velmi dramatické. Vítězové? Benzin a nafta. Zájem o tyto vozy stoup mezi soukromými kupci o 24 % a mezi firemními o 20 %.
Podle KFZ-Gewerbe situace s objednávkami pro elektrifikovaná auta „vypadá bezútěšně” - to jsou slova této asociace, ne naše. Právě tato data totiž ukazují, kam se budou vyvíjet prodeje v dalších měsících, kdy tyto objednávky budou realizovány. Není to tedy tak, že by se situace obracela k lepšímu, dál se mění k horšímu, a to poměrně dramaticky. Poklesy počtu objednávek jsou zhruba dvojnásobné oproti dosavadnímu poklesu trhu. Něco samozřejmě mohou napravit prodeje zlevněných skladových aut, i tak ale zmíněná data jasně ukazují, kam se trh reálně vyvíjí.
Popsaný stav vyplývá z průzkumu, který pro KFZ-Gewerbe realizovala ZDK a který byl proveden mezi 348 prodejci aut mezi 14. červnem do 2. červencem 2024. Jde tedy o velmi široce pojatá a aktuální data. Ani vyhlídky do vzdálenější budoucnosti navíc nejsou pozitivní. Subjektivně očekávanou situaci s objednávkami za celý rok 2024 ve srovnání s rokem předchozím hodnotí u soukromých osob negativně 91 % respondentů - (63 % jako „velmi špatnou“, 28 % jako „špatnou“). A u plug-in hybridů situace není o mnoho lepší, s celkem 79 % negativní zpětné vazby (44 % „velmi špatná“, 35 % „špatná“).
Naopak opatrný optimismus je zřejmý v případě očekávání spojených s objednávkami vozidel s konvenčními pohony. V segmentu soukromých zákazníků očekává 7 % dotázaných prodejců automobilů „velmi dobrý“ a 32 % „dobrý“ vývoj objednávek u dieselových a benzínových vozidel ve srovnání do předchozího roku. Minimálně 38 % vidí situaci jako „neutrální“.
Výzkum byl ale ještě širší a dále se zajímal o to, jak by mělo být využité současné vysoké zdanění emisí CO2, které aktuálně míří na podporu oněch obtížně prodejných aut. Nejvíc respondentů se v tomto případě vyslovilo pro použití pro rozjezd syntetických paliv (38 %), což je též pozoruhodné vzhledem k tomu, jak malé pozornosti se toto řešení dostává. Šéf ZDK Arne Joswig k tomu proto dodává: „Potřebujeme další výrazný pokrok v otázce infrastruktury nabíjení a předpokládáme, že nové vozy se spalovacími motory budou moci být registrovány i po roce 2035, pokud budou poháněna klimaticky neutrálními e-palivy. Nově zvolená předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová nedávno vyslala tento signál. V silničním provozu nesmí být jen jedna cesta.” Dum spiro spero, chce se dodat, s „vysíláním signálů” ostatně máme své zkušenosti...






Auta jako VW ID.Buzz jsou od pohledu takový nesmysl, že se nezájmu o ně nelze divit. A jak je vidno, ani do budoucna nelze čekat před autosalony fronty na ně. Foto: Volkswagen
Zdroje: KFZ-Gewerbe, Jalopnik, SDA
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před hodinouHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 2 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva