Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025 | Petr Prokopec
Italská automobilka loni znovu strádala, její šéf ale bere výsledky jako pozitivní signál a už se těší na letošek, kdy mají dorazit nové elektromobily a hybridy. Publikum ale dalo jasně najevo, že touží po něčem úplně jiné.
V roce 2019 prodal Fiat na celém starém kontinentu, tedy nejen v zemích Evropské unie, do kterých tehdy spadala i Velká Británie, 659 622 nových aut. To představovalo meziroční 7,2procentní propad, který však Italy nikterak nevytrhl ze silvestrovských a novoročních oslav. Místo toho se dokonce v oficiálním komuniké chlubili, jak skvěle se jim vedlo hlavně v prosinci, kdy se značka pochlubila 25,4procentním růstem. Ten byl vyšší než u konkurence, což nejspíše vedlo k otevření další lahve šampaňského.
Jsme o půldekádu dál, během níž Italové zřejmě rovnou přešli na otevřený alkoholismus. Jejich prodeje totiž v Evropě soustavně klesají, a zatímco v roce 2023 šlo o 382 174 registrací, loni k zákazníkům zamířilo už jen 304 066 aut. Fiat je tak na tom dokonce hůře než Tesla, která v Evropě dosáhla na 327 034 prodaných nových aut. Celosvětově se pak Tesla zastavila na 1,8milionové laťce, která je pro italskou automobilku znovu nasazena až příliš vysoko.
Fiat totiž na všech trzích, na kterých je přítomen, loni dokázal udat pouze 1,2 milionu nových aut, tedy o 11 procent míň než předloni. Přitom třeba ve Spojených státech si polepšil o 154 procent. Jenže to znamená, že dealeři v zámoří prodali 1 528 aut místo předchozích 605. Znovu tak nevydělali ani na tisk katalogů. Šéf značky Olivier Francois přesto mluví o loňském roce nadmíru pozitivně, k čemuž jej vedou hlavně jihoamerické registrace a fakt, že ze značek mateřského Stellantisu beztak žádná úspěšnější nebyla.
Brazílie je totiž pro Fiat trhem číslo jedna, loni tam prodal 521 tisíc nových aut, tedy dokonce o 9,5 procenta víc než předloni. V této zemi tedy končí hned 43 procent produkce celé značky, což vede k 20,9procentnímu tržnímu podílu. Králem registrací je pick-up Strada, který již čtvrtý rok drží titul nejlépe prodávaného vozu v zemi. Loni dosáhl na 144 tisíc prodaných aut, což je mimochodem pro druhou generaci od roku 2020 absolutní rekord.
Jeden vůz má tedy v jedné zemi na kontě polovinu veškerých prodejů, jakých značka s celým svým portfoliem dosáhla v Evropě. Na starém kontinentu její showroomy brali útokem nejčastěji Italové, kteří zakoupili 190 tisíc aut. Nicméně ve 102 tisících případů šlo o stárnoucí Pandu, která lákala především nízkými cenami. Až příliš drahý elektrický Fiat 500e oproti tomu ve své domovině dosáhl na pouhé dva tisíce prodaných exemplářů.
„Nyní se soustředíme na rok 2025, který bude pro Fiat v Evropě zásadní, neboť startovat bude nová Grande Panda, jak v elektrické, tak v hybridní verzi, a na jeho konci dorazí také nový 500 Hybrid. Do budoucna se proto díváme s velkým optimismem,“ uvedl Francois. Vzhledem k tomu, že ony hybridy jsou v podstatě normální spalovací auta s jen mild-hybridním pohonem, by to mohlo fungovat. Přesto bychom s ním optimismem byli opatrní...



Italové loni prodali 1,2 milionu nových aut, z čehož 144 tisíc registrací připadlo na pick-up Strada, který se neprodává jinde než v Jižní Americe. Foto: Fiat
Zdroj: Fiat
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
dnesŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
včeraPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Lotus místo konce spalovacích aut přijde s novým osmiválcovým sporťákem, tomu se říká obrat
25.5.2025Elon Musk říká, že Tesle bude šéfovat, dokud neumře, auta značky teď prý kupují místo levičáků pravičáci
25.5.2025Alespoň v něčem je nové BMW M5 dobré: Ceny předchůdce posílá výš a výš, zůstane zřejmě nepřekonaným vrcholem
25.5.2025Dosud neznámá čínská značka poráží doma drahé Němce na hlavu, rychle zastiňuje veškeré prodeje BMW i Mercedesu
25.5.2025Profesor z KIT a expert přes motory osvětlil, proč německé automobilky vsadily vše na jednu kartu bez plánu B. A teď s ním stejně musí přijít
26.5.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.23. 10:26 - otis5842
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.23. 10:12 - Předseda
- Cupra obecně 06.23. 09:41 - Brus
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.23. 07:50 - Vrooom