Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje ojetin v ČR klesly nejníž za posledních 10 let, i v dobách koronavirových lockdownů bylo líp
9.1.2024 | Petr Miler
Co přesně se bude dít s automobilovým trhem, ví dnes po letech chaosu asi jen bůh. Soudě podle aktuálního dění v autobazarech ale nic moc pěkného čekat nejde, prodeje se propadají na nejnižší čísla za hodně dlouho.
V Česku se loni prodalo 221 422 nových aut, což je o 15,3 procenta víc než předloni a nejvíc od roku 2019. I když k rekordním hodnotám z let 2017 a 2018 to má pořád hodně daleko, vzhledem k všeobecné skepsi to není špatný výsledek. Přesto je z několika debat se zástupci českých prodejců aut domácích i zahraničních značek, které jsme od začátku roku absolvovali, zřejmá především značná nejistota a obavy z budoucnosti.
Své k tomu říkají už prosincové prodeje, které sice pořád skončily v mírném meziročním plusu (o 3,9 procenta), pro řadu zejména mainstreamových značek (Škoda, Volkswagen, Toyota, Renault, Peugeot, Citroën...) ale znamenaly pokles a odbyt táhly hlavně drahé značky (Porsche +173,2 %, Rolls-Royce +166,7 %, Land Rover +125 %, Lamborghini +200 %, Ferrari +475 %, Aston Martin +1100 %, Bentley +400 % BMW +72,5 % atd.), kterým v prosinci pomohly limity odpisů nově prodaných aut od začátku roku 2024. Obecně ale dealeři říkají v podstatě jedno a to samé.
Loňské „prodeje” podle nich prodeje až tak úplně prodeji nejsou. Jde z velké části pouze o „registrace” aut, která byla fakticky prodána mnohem dřív. Součástí loňských dat uskutečněné prodeje, které proběhly na základě dávno učiněných objednávek, z nichž některé byly staré i roky. Nových objednávek podle dealerů přibývá jen pomalu, což je stav trvající už řadu měsíců, a tak je realita současného trhu čitelná spíše z prodejů ojetých aut.
Na ta se nečeká, ta prostě někde stojí a buď je někdo kupuje anebo ne. Jde o mnohem „čistší” trh pružně reagující na aktuální poptávku, která je momentálně zjevně mizerná. V prosinci totiž v Česku změnilo majitele jen 9 572 ojetin, což je nejnižší prosincové číslo za posledních 10 let a drugá nejnižší měsíční hodnota za celé toto období. Jen v dubnu 2020, kdy bylo Česko do značné míry „zavřené”, byly prodeje o něco nižší (7 252 aut) a i během všech ostatních koronavirových lockdownů bylo líp. A pro úplné srovnání - třeba o 14 let dříve se v Česku prodalo 14 813 ojetin, to už nemá daleko k dvojnásobku současného stavu.
Podobných trendů jsme svědky i jinde v Evropě - zdá se, že lidem dochází peníze nebo ochota pouštět se do větších investic. Co se bude dít dál, je velmi obtížné předvídat už vzhledem k tomu, jak se v prodejních číslech zejména nových aut míchají reakce na události, které nastaly v úplně jiných momentech. Snad jen jedno lze říci s jistotou - auta s cenou přes 2 miliony korun letos utrpí a ony vysoké prodeje luxusních značek ke konci roku 2023 budou během léta páně 2024 nejspíše vykompenzovány měrou vrchovatou, pochopitelně v negativním smyslu těchto slov.



Zájem o ojetá auta v Česku je nebývale nízký. Za posledních skoro 10 let je - vztaženo k prosinci - vůbec nejnižší a i bez ohledu na kalendářní měsíc atakuje historická dna. Foto: Škoda Auto
Zdroje: SDA, Autoforum
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
dnes
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Kupec všech pěti novodobých McLarenů F1 zjistil, že mu čtyři budou stačit. Z ceny toho na prodej vám půjde hlava kolem
před 6 hodinami
Ford začal předělávat svá dealerství spíš na jídelny Ikey, asi tak chce dát zapomenout na mizérii svých aut
před 7 hodinami
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
před 9 hodinami
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
před 10 hodinami
Audi mění plány. Jeho poslední elektrické modely na některé trhy vůbec nedorazí, není o ně zájem
dnes
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
