Prodeje Tesel v Nizozemsku se z 1. místa po omezení dotací propadly skoro na nulu

Nejprodávanějšími auty se loni v Nizozemsku staly Tesly a na konci roku vládl Model 3 prodejům s desetinásobným náskokem proti druhému. Kdeže loňské sněhy jsou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje Tesel v Nizozemsku se z 1. místa po omezení dotací propadly skoro na nulu

3.2.2020 | Petr Miler

Prodeje Tesel v Nizozemsku se z 1. místa po omezení dotací propadly skoro na nulu

/

Nejprodávanějšími auty se loni v Nizozemsku staly Tesly a na konci roku vládl Model 3 prodejům s desetinásobným náskokem proti druhému. Kdeže loňské sněhy jsou.

Někteří říkají, že zájem o elektrická auta postupně roste, že stále více lidí poznává jejich výhody a že takoví už je přirozeně preferují před automobily se spalovacími motory. Jiní tvrdí, že zájem o elektromobily je prakticky nulový kvůli zejména kombinaci vysoké ceny s omezenou praktickou využitelností a že jediné, co je dokáže dostat do hledáčku zákazníků, jsou masivní dotace. Situace v Nizozemsku naznačuje, že pravdu mají ti druzí.

Elektrická auta se loni v zemi tulipánů, větrných mlýnů, coffee shopů a bůhví čeho všeho ještě, stala fenoménem. Stačilo snížit dodatečné zdanění aut na základě emisí CO2 (tzv. bijtelling) z 22 % na 4 % právě jen pro vozy s nulovými přímými emisemi, tedy pro elektromobily. K tomu se přidala nulová silniční daň a nulové BPM (soukromá daň z motorového vozidla) počítaná opět podle emisí CO2. Výpočet pro každé konkrétní auto je poměrně složitý, osvobození elektrických aut téměř od veškerých daní ale způsobilo, že třeba Teslu Model 3 bylo možné koupit za cenu obyčejného Golfu. Pokud si uvědomíme, že Model 3 je spíše něco jako BMW řady 3 (které bylo rázem cenově docela jinde), není divu, že se lidé rádi nechali nalákat a Model 3 kupovali jako housky na krámě.

Nešlo navíc jen o nejmenší Teslu, skvěle na odbyt šly i Modely S a X, Audi e-tron, Hyundai Kona, Nissan Leaf, Renault Zoe a dokonce i stárnoucí BMW i3, protože byly nesrovnatelně levnější. Všechny tyto vozy se na konci roku vešly do desítky nejprodávanější vozů a Tesla Model 3 byla i nejprodávanějším autem Nizozemska za celý rok s tržním podílem 6,7 procenta. Takže elektrická revoluce nastala? Ano, vlastně ano, ale velmi rychle také skončila.

Nizozemsko se totiž rozhodlo od 1. ledna 2020 podporu elektrických aut omezit. Kdyby ji zrušilo, dramatický pokles prodejů by se dal čekat. Ale ono ji jen omezilo. Bijtelling stoupl ze 4 % na 8 %, silniční daň zůstala nulová, BPM nulové a tyto výhody zůstaly v platnosti pro vozy s cenou do 45 000 Eur (asi 1,14 milionu Kč). Ono i to ve výsledku udělá rozdíl v ceně desítky tisíc (a auta jako Modely S a X nebo Audi e-tron vyloučí zcela), přesto jsme předpokládali, že prodej elektrických aut pouze mírně poklesne. On se ale propadl prakticky na nulu.

Web Kenteken Radar, který sleduje registrace aut v Nizozemsku, informuje, že prodeje Tesly Model 3 z 12 123 aut v prosinci klesly na 43 vozů. Čtyřicet tři. Jinými slovy tu máme pokles poptávky na 3 promile hodnoty z loňského roku. Modely S a X pak nekupoval už skoro nikdo - 4 resp. 7 aut skoro nestojí za řeč, Model S se tak nyní prodává stejně dobře jako Lamborghini Urus a třeba Porsche 911 si v lednu vybralo 67 lidí, víc než všechny Tesly dohromady.

Ostatní elektrické vozy strádaly též, ale ne zase tolik, například Audi e-tron s 35 auty nebo Porsche Taycan s 11 vozy žádného pronikavého úspěchu nedosáhly, ale až taková ostuda jako u Tesel to není. Trh jako takový přitom zůstává na svém - 43 706 v lednu prodaných aut je lepší než prosincový a meziročně prakticky stejný výsledek. K veslu se opět vrátila konvenční auta v čele s VW Polo a nejprodávanějšími elektromobily se staly Opel Ampera-e, VW e-Golf a Kia Niro s prodej v řádu stovek aut. Propad Tesel je i touto optikou zcela mimořádný - Golf například klesl méně než o dvě třetiny a Ampera-e si dokonce udržela svou pozici.

Člověk nemusí být Rádži Tamil, aby pochopil, co tato čísla říkají. I když svou roli jistě hraje fakt, že před snížením podpor lidé nakupovali i auta, která by jinak koupili později, propad z vrcholu téměř na nulu zejména u Tesel ukazuje, jak velký přirozený zájem o tyto vozy je - je velmi malý, a to i když jejich podpora přetrvává, jen není tak velká. Existují nepochybně tací, kteří elektromobil chtějí, pokud ale lidem dáte alespoň trochu na výběr, pak zjevně dají téměř vždy přednost vozu, jehož praktická použitelnost je kvůli snadnému doplnění energie téměř kdekoli a kdykoli skoro nekonečná.

Proč za této situace musí být elektromobily tak tlačeny do popředí, nás nepřestává míjet. Jejich čas zkrátka ještě přirozeně nenastal a jejich násilné protěžování bude nemůže mít jiné než neblahé, zejména pak ekonomické důsledky.


Prodeje Tesel v Nizozemsku se z 1. místa po omezení dotací propadly skoro na nulu - 1 - Tesla Model 3 propad prodeju NL 2020 01Prodeje Tesel v Nizozemsku se z 1. místa po omezení dotací propadly skoro na nulu - 2 - Tesla Model 3 propad prodeju NL 2020 02Prodeje Tesel v Nizozemsku se z 1. místa po omezení dotací propadly skoro na nulu - 3 - Tesla Model 3 propad prodeju NL 2020 03
Tesly se loni rozšířily v Nizozemsku jako mor, odbyt zejména Modelu z nich udělal nejprodávanější auta v zemi. Letos po snížení podpor klesl jejich prodej z více jak 12 tisíc v prosinci na 43 aut v lednu

Zdroje: Kenteken Radar, Auto Junk

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše