Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje

Tohle se popravdě řečeno dalo čekat a do jiného světla to zpětně posouvá i rozepři mezi Elonem Muskem a Donaldem Trumpem. Kroky amerického prezidenta v absolutní rovině Tesle nepomohly, ale v té relativní?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje

před 2 hodinami | Petr Miler

Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje

/

Foto: The White House Press Gallery, CC0 Public Domain

Tohle se popravdě řečeno dalo čekat a do jiného světla to zpětně posouvá i rozepři mezi Elonem Muskem a Donaldem Trumpem. Kroky amerického prezidenta v absolutní rovině Tesle nepomohly, ale v té relativní?

Jsme si vědomi toho, že postoje typu: „My jsme vám to říkali!” nejsou populární, ale jak se má člověk tvářit, když to tak prostě je? A tentokrát je to tak dokonce hned dvakrát, to bude zase děkovných dopisů...

Před pár dny jsme psali o tom, že už z obchodních kroků Tesly v poslední době je zřejmé, že její prodeje - a teď mluvíme zejména o USA - musely jít do kopru. Musely dramaticky klesnout nejen v důsledku obecně se prohlubujícího nezájmu o elektrické vozy, ale aktuálně hlavně kvůli zrušení amerických federálních dotací na ně. A vskutku.

Oficiální výsledky pořád chybí, o ta se Tesla podělí až začátkem ledna za celý kvartál, nezávislá data firmy Cox Automotive citovaná Reuters ale hovoří o tom, že se prodeje Tesly v Americe propadly na nejnižší čísla za poslední čtyři roky. A pád je to opravdu mohutný - podle Cox se prodeje Tesly v USA v listopadu meziročně snížily o 23 % jen na 39 800 aut, což je bolestivý pokles následující o něco méně výrazný pád v říjnu. Situace se tedy navíc postupem času zhoršuje, a to navzdory snahám firmy zachránit, co se dá (nové levné verze, nová zvýhodnění apod.).

Má tedy Tesla problém? Jak se to vezme, vše je relativní. Než se Elon Musk s Donaldem Trumpem pohádali (nebyla-li to fraška mající dostat Muska znovu mimo hledáček politické nenávisti), opakovaně jsme k jejich překvapivé náklonnosti uváděli, že Trump sice není elektromobilům nakloněn a rušením jejich umělých zvýhodnění Tesla nutně přijde o část prodejů, současně ale může něco získat - podíl na trhu. Protože Tesly jsou stále v podstatě jediné elektromobily, po kterých existuje významná přirozená poptávka, jež dotace nepotřebuje. Přesně to se děje.

Zatímco Tesla ztrácí z roku na rok 23 procent, výrobci jako Kia nebo Ford navzdory brutálním zvýhodněním přichází o násobně víc. Tak se - znovu podle Cox - stalo, že celkové prodeje elektrických aut v USA v listopadu činily až tragikomicky nízkých 71 tisíc aut (minus víc než 41 % oproti loňsku). To znamená, že Tesla na kolabujícím trhu elektromobilů získává znovu naprosto dominantní tržní podíl - plných 56,7 % místo 43,1 % loni.

Jasně, za tržní podíl si toho nutně nemusíte moc koupit, 2 prodeje z 3 aut budou ještě víc, a přesto je to na zavření krámu. Nicméně tak nízké prodeje elektrických aut nikdy nebudou, své zákazníky jistě mají a Tesla z nich dokáže - bez dotací - oslovovat dramaticky nejvíc lidí. Neřekli bychom tedy nutně, že jí „nedotace” ničí, v prvé řadě ničí jiné. A po nalezení nového rovnovážného stavu jí mohou vystřelit do pozice, o jaké se jí po letech dotování praktiky všech elektrických aut bez rozdílu už ani nesnilo.


Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje - 1 - Donald Trump Big Beautiful Bill vs Elon Musk 2025 tiskove 08Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje - 2 - Donald Trump Big Beautiful Bill vs Elon Musk 2025 tiskove 12Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje - 3 - Donald Trump Big Beautiful Bill vs Elon Musk 2025 tiskove 11
Trumpův odpor k umělé podpoře elektromobilů Muska možná nepotěšil, nakonec ale může americkému prezidentovi děkovat. Celkové prodeje Tesly v USA jsou meziročně dramaticky níž, jenže ostatní jsou na tom ještě násobně hůř. A tržní podíl této automobilky v Americe dramaticky roste. Možná čas se zase trochu začít hladit... Foto: The White House Press Gallery, CC0 Public Domain

Zdroj: Reuters

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše