Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka

Nedalo se čekat, že by se v březnu prodeje nových aut posunuly jakkoli pozitivním směrem, výsledek je ale přesto tristní. Starý kontinent ztratil více jak polovinu odbytu aut, dolů šli úplně všichni.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka

18.4.2020 | Petr Prokopec

Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nedalo se čekat, že by se v březnu prodeje nových aut posunuly jakkoli pozitivním směrem, výsledek je ale přesto tristní. Starý kontinent ztratil více jak polovinu odbytu aut, dolů šli úplně všichni.

Současná situace zapříčiněná koronavirem bývá velmi často srovnávána s globální ekonomickou krizí, která odstartovala v roce 2008. To v řadě ohledů nelze popřít, konkrétní dopady jsou ale v některých branžích už teď o poznání horší. Pokud se podíváme na auta, zjistíme, že pokles prodejů nebyl v roce 2008 až tak výrazný. Tehdy se odbyt oproti předchozímu propadlo o 7,8 procenta a následující roční propady byly ještě mírnější. S rokem 2014 pak započal obrat k lepšímu, který vyvrcholil loni.

Nyní ovšem dostaly prodeje nových aut nejtěžší možný úder přímo na solar - za březen jsou prodeje dole o neskutečných 55,1 procenta. Zatímco loni si tedy zákazníci ve třetím měsíci pořídili 1 264 569 nových aut, letos to bylo pouze 567 308 vozů. Právě toto číslo ukazuje decimaci branže koronavirem v plné nahotě. A co více, u výrobců vzbuzuje nemalé obavy, neboť březen byl stále ještě nebyl tím nejhorším měsícem - tehdy produkce aut na řadě míst stále běžela, stejně jako byly otevřené showroomy.

Musíme však připomenout, že nyní tu máme duben, kdy je stop-stav úplný. Rozvolňování restrikcí bude pozvolné, stejně jako bude postupné opětovné nabíhání výroby. Nicméně i ve chvíli, kdy omezení padnou úplně, nikdo nebude jásat. Je totiž jisté, že svět se dostal do velkých problémů a ač lidé konečně nebudou drženi doma, k prodejcům aut hned tak nevyrazí.

Dá se tedy očekávat, že duben bude letošním asi nejhorším měsícem, ovšem ani s květnem nebudou spojena pozitiva. Spíše dorazí pád podobný tomu březnovému a po červnu odstartují letní prázdniny, jenž sice nejspíše neumožní vycestování, nákupy aut ale v tu chvíli žně také slavit nebudou, neboť je tou dobou nikdy neslaví.

Je tedy velmi pravděpodobné, že letos se evropské prodeje nedostanou ani přes 10 milionů aut, což je situace, která tu v novém miléniu ještě nebyla. Naznačuje to ostatně pohled na registrace za první letošní čtvrtletí, kdy leden a únor ještě nebyly ve znamení nové epidemie. Přesto tu ovšem máme 25,6procentní pokles, jenž vyústil v 2 480 855 prodaných aut. Druhý kvartál ale bude ještě horší, záchranu tak výrobci musí hledat v druhé půli roku.

Prognózy ale již hoďme za hlavu, místo toho se pojďme trochu blíže věnovat nedávné minulosti. Začneme u jednotlivých zemí, kde do plusu v rámci Evropské unie nezamířil nikdo, mimo ni lze zmínit pouze mírný 0,4procentní růst na Islandu. Ten ovšem spočívá v koupi extra aut navíc, což celkově nic nemění. Podstatné je spíše to, že Francie je dole o 72,2 %, Německo o 37,7 %, Itálie o 85,4 % a Španělsko o 69,3 %.

Kromě těchto hlavních trhů se ovšem dvouciferným tempem s výjimkou Finska a Švédska klesalo naprosto všude, tedy i v České republice, jenž má na kontě 36,3procentní propad. Proti směru pak nekráčí ani neutrální Švýcarsko (-39,4 %) či na sklonku ledna odtržená Velká Británie (-44,4 %). Mizérie je tedy naprosto všude, což koneckonců neplatí pouze o jednotlivých trzích, ale také o výrobcích.

Za březen tak v plusu není nikdo, za „vítěze“ tak lze považovat spíše ty značky, které klesaly méně než 40procentním tempem. Mezi takové patří třeba Škoda (-38,8 %), stejně jako třeba taková Kia (-35,9 %), Mercedes-Benz (-34,4 %) nebo Volvo (-33,2 %). A Porsche lze při „pouze” 25,4procentním pádu považovat za anomálii.

Za konkrétními daty vás odkážeme k níže přiloženým tabulkám, rozhodně si však na posilnění před čtením dejte něco ostřejšího. Teprve tato suchá čísla totiž odhalila, jakým způsobem se koronavirus projevil na evropských registracích. Jak jsme přitom již zmínili, to nejhorší teprve přijde v podobě dubnových výsledků.


Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka - 1 - Prodeje EU 03-2020 01Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka - 2 - Prodeje EU 03-2020 02Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka - 3 - Prodeje EU 03-2020 03Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka - 4 - Prodeje EU 03-2020 04Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka - 5 - Prodeje EU 03-2020 05
Propad prodejů nových aut je v Evropě skutečně nemalý...

Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka - 6 - Prodeje EU 03-2020 06Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka - 7 - Prodeje EU 03-2020 07Propad prodejů aut v Evropě je enormní, slavit může snad jen jediná značka - 8 - Prodeje EU 03-2020 08
...slavit tak může snad jen Porsche, které sice taktéž ztrácelo, ovšem méně než ostatní. Vůči konkurenci má přitom značka ze Zuffenhausenu obrovské ziskové marže

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše