První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12

Žádný automobilový gigant, ale paradoxně jedna z nejmenších automobilek vůbec hlásí jako první schopnost obstát přes emisní normou Euro 7 bez ztráty květinky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12

3.8.2019 | Petr Prokopec

První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Žádný automobilový gigant, ale paradoxně jedna z nejmenších automobilek vůbec hlásí jako první schopnost obstát přes emisní normou Euro 7 bez ztráty květinky.

Obřím motorům zjevně ještě neodzvonilo, jakkoliv se mnozí snaží o opak. Touto dobou sice měla nabírat na síle elektrifikace, v benzinových agregátech se ale očividně skrývá ještě nemalý potenciál. Představení nových i velkých motorů jsme tak na obou stranách Atlantiku - v Americe Ford odhalil detaily ke svému novému 7,3litrovému osmiválci, v Evropě pro změnu Pagani vyrukovalo s novým modelem Huayra BC Roadster.

Italská novinka je osazena - stejně jako všechny ostatní modely italské automobilky - dvanáctiválcovým motorem. Opětovně se jedná o šestilitrovou pohonnou jednotku z produkce AMG, kterou bylo vybaveno i kupé. V jeho případě však agregát produkoval „pouze“ 761 koní a 1 000 Nm točivého momentu, zatímco nyní by již měl disponovat 802 koňmi a 1 050 Nm. Nemá přitom jít jen o odlišné naladění, Mercedes pohonnou jednotku popisuje jako zcela novou.

Právě v této chvíli ovšem situace začíná být zajímavá. Výše zmíněná data ohledně výkonu jsou předběžná, neboť motor za sebou ještě nemá finální ladění, a snadno se tak může stát, že nakonec nabídne o pár koníků navíc. To ale ve výsledku není podstatné, důležitější je skutečnost, že jde o první podobný motor, který vyhovuje emisní normě Euro 7. Není tedy divu, že Pagani s jeho využitím počítá minimálně do roku 2025. A to jsme mysleli, že protlačit přes Euro 7 podobný agregát bude z podstaty principu nepůjde.

Jde tedy o fenomenální úspěch, neboť v době, kdy velcí výrobci operující v Evropě hromadně přesedlávají na maloobjemové agregáty, malá italská firmička za spolupráce třícípé hvězdy přijde s vozem, který má přes šest litrů objemu, dvanáct válců a dvě turba. Aby přitom obě značky tohoto zářezu do historie dosáhly, bude motor nejprve po půl milionu kilometrů testován v Affalterbachu na motorové stolici. Poté zamíří za finálním naladěním do italské Modeny.

Huayra Roadster BC má přitom za sebou již poměrně náročný vývoj, během kterého prototypy najely na testovací trati přes 16 tisíc kilometrů. Veškeré tyto snahy přitom padly jen na konto 40 aut, s vícekusovou sérií se u tohoto modelu nepočítá. Dá se však předpokládat, že Pagani agregát nasadí i do dalších edic. Motor je přitom spárován s pohonem zadních kol, přičemž o přenos se stará sedmistupňová sekvence Xtrac. I díky ní pak hmotnost vozu zůstala na působivých 1 250 kilogramech.

Novinka je tedy pouze o 32 kilo těžší než spřízněné kupé s nižším výkonem, oproti běžnému Roadsteru však zhubla o 30 kilo. Zásluhu na tom má zejména nové provedení karbonu, které navyšuje pevnost v ohybu o 20 procent a v krutu o 12 procent. Jeho cena sice díky tomu narostla o pomalu kosmických 450 procent, nicméně to zákazníkům vůbec nevadilo. Přestože totiž každý kousek startoval na 3,5 milionech dolarů (cca 81,42 mil. Kč), aktuálně je celá produkce beznadějně vyprodaná.

Dodat už jen můžeme, že Roadster BC má zvládat v zatáčkách přetížení až 1,9 g, snadno tak do druhé ligy odsouvá Bugatti Chiron s 1,5 g. Vděčí za to mimo jiné i zakázkovým pneumatikám Pirelli P Zero Trofeo R, které byly vyvinuté jen pro Pagani. S nimi by vůz měl dosáhnout nadmíru působivé dynamiky, ta však dosud nebyla s ohledem na další ladění a chybějící homologaci motoru nebyla zveřejněna. Můžeme však předpokládat, že od 2,5sekundového sprintu kupátka se otevřené provedení příliš nevzdálí.


První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 1 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 01První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 2 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 02První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 3 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 03První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 4 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 04První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 5 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 05První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 6 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 06První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 7 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 07První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 8 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 08První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 9 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 09První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 10 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 10První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 11 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 11První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 12 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 12První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 13 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 13První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12 - 14 - Pagani Huayra Roadster BC 2019 prvni sada 14
Pagani Huayra Roadster BC je zajímavé auto, nejzajímavější je na něm ale jeho motor. Navzdory svému objemu y výkonu předem plní emisní normu Euro 7. A to se mělo za to, že něco takového v podstatě nebude možné

Zdroj: Pagani

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.