Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12
3.8.2019 | Petr Prokopec
Žádný automobilový gigant, ale paradoxně jedna z nejmenších automobilek vůbec hlásí jako první schopnost obstát přes emisní normou Euro 7 bez ztráty květinky.
Obřím motorům zjevně ještě neodzvonilo, jakkoliv se mnozí snaží o opak. Touto dobou sice měla nabírat na síle elektrifikace, v benzinových agregátech se ale očividně skrývá ještě nemalý potenciál. Představení nových i velkých motorů jsme tak na obou stranách Atlantiku - v Americe Ford odhalil detaily ke svému novému 7,3litrovému osmiválci, v Evropě pro změnu Pagani vyrukovalo s novým modelem Huayra BC Roadster.
Italská novinka je osazena - stejně jako všechny ostatní modely italské automobilky - dvanáctiválcovým motorem. Opětovně se jedná o šestilitrovou pohonnou jednotku z produkce AMG, kterou bylo vybaveno i kupé. V jeho případě však agregát produkoval „pouze“ 761 koní a 1 000 Nm točivého momentu, zatímco nyní by již měl disponovat 802 koňmi a 1 050 Nm. Nemá přitom jít jen o odlišné naladění, Mercedes pohonnou jednotku popisuje jako zcela novou.
Právě v této chvíli ovšem situace začíná být zajímavá. Výše zmíněná data ohledně výkonu jsou předběžná, neboť motor za sebou ještě nemá finální ladění, a snadno se tak může stát, že nakonec nabídne o pár koníků navíc. To ale ve výsledku není podstatné, důležitější je skutečnost, že jde o první podobný motor, který vyhovuje emisní normě Euro 7. Není tedy divu, že Pagani s jeho využitím počítá minimálně do roku 2025. A to jsme mysleli, že protlačit přes Euro 7 podobný agregát bude z podstaty principu nepůjde.
Jde tedy o fenomenální úspěch, neboť v době, kdy velcí výrobci operující v Evropě hromadně přesedlávají na maloobjemové agregáty, malá italská firmička za spolupráce třícípé hvězdy přijde s vozem, který má přes šest litrů objemu, dvanáct válců a dvě turba. Aby přitom obě značky tohoto zářezu do historie dosáhly, bude motor nejprve po půl milionu kilometrů testován v Affalterbachu na motorové stolici. Poté zamíří za finálním naladěním do italské Modeny.
Huayra Roadster BC má přitom za sebou již poměrně náročný vývoj, během kterého prototypy najely na testovací trati přes 16 tisíc kilometrů. Veškeré tyto snahy přitom padly jen na konto 40 aut, s vícekusovou sérií se u tohoto modelu nepočítá. Dá se však předpokládat, že Pagani agregát nasadí i do dalších edic. Motor je přitom spárován s pohonem zadních kol, přičemž o přenos se stará sedmistupňová sekvence Xtrac. I díky ní pak hmotnost vozu zůstala na působivých 1 250 kilogramech.
Novinka je tedy pouze o 32 kilo těžší než spřízněné kupé s nižším výkonem, oproti běžnému Roadsteru však zhubla o 30 kilo. Zásluhu na tom má zejména nové provedení karbonu, které navyšuje pevnost v ohybu o 20 procent a v krutu o 12 procent. Jeho cena sice díky tomu narostla o pomalu kosmických 450 procent, nicméně to zákazníkům vůbec nevadilo. Přestože totiž každý kousek startoval na 3,5 milionech dolarů (cca 81,42 mil. Kč), aktuálně je celá produkce beznadějně vyprodaná.
Dodat už jen můžeme, že Roadster BC má zvládat v zatáčkách přetížení až 1,9 g, snadno tak do druhé ligy odsouvá Bugatti Chiron s 1,5 g. Vděčí za to mimo jiné i zakázkovým pneumatikám Pirelli P Zero Trofeo R, které byly vyvinuté jen pro Pagani. S nimi by vůz měl dosáhnout nadmíru působivé dynamiky, ta však dosud nebyla s ohledem na další ladění a chybějící homologaci motoru nebyla zveřejněna. Můžeme však předpokládat, že od 2,5sekundového sprintu kupátka se otevřené provedení příliš nevzdálí.














Pagani Huayra Roadster BC je zajímavé auto, nejzajímavější je na něm ale jeho motor. Navzdory svému objemu y výkonu předem plní emisní normu Euro 7. A to se mělo za to, že něco takového v podstatě nebude možné
Zdroj: Pagani
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 7 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 9 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 10 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
dnesPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB