Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka začala kvůli nedostatku čipů zbavovat auta airbagů, další mohou následovat
21.1.2022 | Petr Miler
Úprava specifikací tak, aby bylo možné vůz vyrobit a prodat i v situaci, kdy je čipů zoufalý nedostatek, to není nic nového. Dosud ale výrobci omezovali spíše dostupnost komfortních či nadstandardních prvků, Peugeot už sáhl i na elementární bezpečnostní výbavu.
Pokud jste si ještě nevšimli, je tu nový rok 2022 a minimálně z pohledu výrobců aut začíná stejně mizerně, jako ten předchozí skončil. I když si někteří už s koncem loňska - a jiní s počátkem letoška - spojovali naději, že se kritický nedostatek polovodičů stane minulostí, není tomu tak a nic podobného nelze ani výhledově očekávat. Problémy přiznala i lépe připravená Toyota, jejíž výroba se v únoru znovu z velké části zastaví a prodlouží už tak extrémní čekací doby na některé modely. Nic dobrého už si pro letošek neplánuje ani Škoda a třeba Mitsubishi čerstvě přiznalo, že problémy budou trvat „nejmenší další půlrok”, z čehož si lze o letošku už teď udělat celkem dobrý obrázek.
Každý se s nastalou situací snaží vypořádat, jak se zrovna dá, přičemž nejčastějším způsobem se stalo omezování nabídky výbavy, pro níž ta která firma právě nemá díly. Jsou to někdy nepříjemné věci, ale ruku na srdce, nemít třeba head-up displej se dá přežít. Nejnověji ale Peugeot přistoupil ke kroku, který také někteří přežít nemusí.
Noční zprávy z Austrálie informují o tom, že francouzská automobilka začala pro tamní trh dodávat model Expert bez bočních airbagů. Standardně měl tento vůz dosud k dispozici jen čtyři - dva čelní a dva boční -, nově si bude muset vystačit se dvěma čelními, protože na ty boční nezbývají čipy. Je to v tomto směru extrémní opatření, neboť nevíme o jiné značce, která by k něčemu podobnému přistoupila. Třeba Toyota výslovně řekla, že raději omezí výrobu, než aby dodávala nová auta bez klíčových bezpečnostních prvků.
Nepochybujeme o tom, že ze strany Peugeotu předcházelo tomuto kroku složité rozhodování beroucí v potaz všechna pro a proti a zřejmě by nebylo schůdné v segmentu ryze osobních aut. A přesto, že se každý zákazník může rozhodnout sám, zda chce raději nový vůz dříve a bez části airbagů, nebo později a s nimi, jsou Francouzi za tento krok mnohými kritizováni. Podle kritiků dnes spousta lidí automaticky považuje boční airbagy za standard a vůbec je nenapadne zkoumat, zda je ten či onen vůz má. Což je jistě též relevantní pohled na věc.
Zda se opatření týká i Evropy či České republiky, ještě zjistíme a článek případně doplníme, v tuto chvíli ale očekáváme, že platné bude jen pro poněkud benevolentnější australský trh. Tak či onak Francouzi nemusí být poslední, kdo se tímto směrem vydá. Sebrat vozu 2 airbagy ze 4 je jistě kontroverzní, řada moderních aut jich má ale 10 nebo 12 a odstranění části z nich nemusí být tak patrné, kritické či kritizovatelné. Nakonec... možná už to někdo udělal a ani jsme si toho nevšimli, mohlo k tomu dojít potichu změnou specifikací v katalogu. Zmíněný krok Peugeotu u protinožců je ale oficiálně potvrzeným faktem. A dovětek, že takto budou auta dodávána nejméně do července, znovu potvrzuje, že brzké zlepšení situace okolo nedostatku čipů opravdu nelze očekávat.



Peugeot Expert se nyní přinejmenším v Austrálii prodává jen se dvěma airbagy místo čtyř, na ty boční nezbyly čipy. Foto: Peugeot
Zdroj: Drive
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez získal jubilejní Pole Position 12:12
- Team MSi: Sergio Garcia pryč, přichází Eric Fernandez 11:01
- Překvapení v MotoGP: Maverick Viňales včera 16:24
- Salač dominoval pátku v Mugellu včera 15:22
- Začalo Mugello včera 14:57
Nejnovější články
Spása pro staromilce. Další automobilka vrací do výroby 20 let nevyráběné auto, tedy alespoň tak, jak se pořád dá
před 3 hodinamiMercedes nepochopil nic. Osmiválec C63 nevrátí, elektrický sporťák s umělým zvukem motoru V8 vám ale nadělí
před 4 hodinamiNové SUV Lady dostalo do výbavy světový unikát v ruském stylu, jasno je i v tom, zda čekat na pohon 4x4
před 6 hodinamiBMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut
před 7 hodinamiSuperluxusní supersedan s maximálkou 312 km/h dnes koupíte levněji než novou Octavii, i když toho zase tak moc nenajel
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva