Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První turecké auto je prý obrovský hit, jen za prvních pár dnů si ho mělo objednat 177 tisíc lidí
1.4.2023 | Petr Prokopec
Je-li to pravda, pak Turci hned na první pokus trefili desítku od boku. Je to ale reálně možné? Máme o tom své pochybnosti, nasbírat tolik objednávek na elektrické SUV v zemi, kde se loni prodalo jen 7 743 bateriových vozů všech značek, zní dost neuvěřitelně.
Turecko je momentálně osmnáctou nejlidnatější zemí světa. Více než 85 milionů lidí tak představuje nemalý potenciál, jenž by velmi ráda vytěžila první národní automobilka Togg. Ta otevřela 16. března objednávkové knihy týkající se její prvotiny, tedy elektrického SUV T10X. O pouhých devět dnů později pak prohlásila, že nasbírala již více než 177 tisíc objednávek. To se zdá být skoro zázrakem, zvláště když loni bylo v celém Turecku prodáno pouze 7 743 elektrických vozů mnoha různých značek.
T10X je přitom dražší než značná část z nich, startuje totiž na 953 000 TRY (cca 1 134 000 Kč). Na elektrické SUV by tak dosáhl jen málokterý Čech. U nás přitom průměrná výše platu činí 40 tisíc korun. Turci si nicméně v průměru vydělají pouze 9 830 lir (11 100 Kč) měsíčně. Představa, že by neznámý Togg byl zasypán objednávkami, zatímco taková Tesla by zůstala u paběrkování, tak nezní příliš reálně. Zvláště když ještě dodáme, že infrastruktura v zemi je v žalostném stavu.
Je také otázkou, co vlastně oněmi objednávkami Turci míní, takový krok se nerovná podpisu kupní smlouvy. Bude tedy zajímavé sledovat, kdy se vůbec Togg na oněch celkových 177 tisíc prodejů vůbec dostane. Zvláště když automobilka musí počítat s velmi omezenými výrobními kapacitami. V prvé fázi se totiž počítá s tím, že ročně by mělo vzniknout jen 28 tisíc kusů modelu T10X. Togg přitom nahodil poměrně neobvyklou strategii přidělování míst v pořadníku. Namísto obvyklého „kdo dřív přijde, ten dřív mele“ totiž dojde na loterii.
První kolo losování se odehrálo během včerejšího dne, kdy bylo oznámeno prvních dvacet tisíc šťastlivců. Stejně tak bylo vybráno i dalších dvacet tisíc lidí, kteří budou buď uspokojeni v druhém sledu, nebo nahradí někoho z první skupinky, kdo nakonec za elektrické SUV nezaplatí. Továrna v Gemliku navíc až do třetího letošního kvartálu pojede pouze v testovacím provozu a na masovou produkci přejde až ve čtvrtém čtvrtletí. Do konce roku tak mnoho aut nevyrobí.
Znamená to tedy, že řada lidí z prvního losování bude obsloužena až někdy za rok a půl. Či v případě druhých dvaceti tisíc ještě déle. Togg tedy po zákaznících nebude chtít pouze značnou sumu peněz, ale také nemalou trpělivost. Za více než milion korun jim přitom nenabídne nic, co by již nemohli dostat mnohem dříve někde jinde. Základní T10X totiž počítá s paketem o kapacitě 52, kWh, s nímž je spojen udávaný dojezd 314 km. Dobití 60 % této mizerné kapacity přitom zabere minimálně půl hodiny.
O tvrzení o enormním počtu objednávek tedy máme dost důvodů pochybovat. Aktuálně tak jen dodáme, že T10X je k mání rovněž s většími bateriemi (88,5 kWh), u kterých dojezd narůstá na laboratorních 523 km. Stále se ovšem jedná o zadokolku s jedním motorem. Ta je navíc těžší (2 126 kg versus 1 949 kg) a tedy pomalejší ve zrychlení (7,8 s versus 7,6 s). Podstatně však je, že stojí 1 215 000 TRY (1 368 000 Kč), což ji činí ještě nedostupnější.












T10X sice nevypadá špatně, ovšem kromě vzhledu nenabízí nic, co by jinde již nebylo k mání. Pro většinu Turků jde navíc o příliš drahé auto, které navíc ani není kde nabíjet. Tvrzení značky o neskutečném počtu rezervací tedy opravdu nelze příliš věřit. Zvláště když většina zájemců by byla uspokojena až po několika letech. Foto: Togg
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva